ANNONS
Annons

Vad ska man göra för att lyckas som säljare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bra objektiv faller inte så i pris, men en dator faller å andra sidan snabbare :). Eftertraktade objektiv i bra skick behåller sitt värde mycket bra. Har du Canon kan du tex se de få tillfällen ett 70-200L IS F4 dyker upp, priset är "alltid" 70% av nypriset och dom försvinner snabbt! Antar att dom är i bra skick. Kantstött och slitet vill ingen ha.

Nu har priserna dessutom gått upp de senaste 6-9 månaderna pga dollarn. Jag köpte ett 24-105L för 7500:- i New York i oktober. Då kostade det drygt 10 i Sverige. Nu kostar det 13.000 på Cyberphoto. En gissning är att du får ut minst 8000 för ett i perfekt skick idag? Oavsett om det är 6 mån eller 24 mån, bara det är i toppskick. Gissar jag iaf :)

Jo. Men å andra sidan ifall du kan din kamera och har en bra skärm, helst dom nyare 920.000 kan du ta och provfota och inspektera på plats. Om du nu får hålla i objektivet.

Det är ju ett alternativ. Nu när han vill ha mer än 14000 kr, tror jag att jag letar vidare. Har mina ögon på ett annat, samma modell, fast nytt med full garanti. :)

Lite uppdateringar. Säljaren verkar inte ens nöja sig med 14000 kr för sin glugg. Med 1 månad kvar på garantin, gissar jag att gluggen köptes 2007. Läste här på FS att några tycker att man ska dra av 25% av nypriset per år. Då skulle värdet hamna på 9000-10000 kr idag om nypriset var 18000 kr år 2007. Eller har jag fel? Hur värderar man elektronik egentligen?
I praktiken sätter säljaren det pris han vill ha. Köparen väljer om man vill betala det.

Det är du som köpare som avgör vad du vill betala. Priset bestäms sedan av vilken marknad som finns.

Garanti gäller väl bara i ett år, inte tre.

Angående 25%, så är det nog bara en köpares drömsiffror.
Men samtidigt om det gäller en kitoptik som det finns gott om säljannonser av så blir det säkert sant. Men när det gäller optik för dessa summorna så stämmer inte resonemanget.

Det är DU, köparen, som värderar hur mycket du är beredd att betala. Du har en prisgräns, en annan köpare har en annan.

Just frakten tycker jag är rätt löjligt med traderaförsäljare. Säger de ett fraktpris ber jag alltid dem att skicka med kvitto från posten, stämmer inte det så med det de angivit så försöker jag lösa det, vill de inte det så får de uselt omdöme samt rapport till tradera.

Handlar nästan inget alls på tradera längre iofs, ebay är så sjukt mkt bättre. Undrar hur många som försörjer sig på tradera? Skulle tippa på att det är rätt mkt pengar skattekassan går miste om där. Skulle de finnas någon motsvarighet till ebay-stores på tradera skulle det bli mkt lättare för ex. skatteverket att kontrollera. Nu vet jag inte om de gör det, men de borde det göra, finns ju användare som har 1000+ annonser per månad, då är det inte längre någon hobby, utan ren näringsverksamhet.

Att handla utan bild eller med någon nätbild skulle jag aldrig göra oavsett hur bra det låter. Det finns inga bra affärer, låter det skumt, så är det skumt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar