Fredrik AVT
Aktiv medlem
De flesta objektiv som Nikon nu tillverkar har af-motor (AF-S), varför det inte behöver vara helt bortkastat att köpa ett hus utan af-motor. Objektiven med benämningen AF-S brukar också ha bäst fokusprestanda (och vanligen bättre optisk kvalité) varmed dessa objektiv också är att föredra. Givetvis blir fokusprestandan (också) bättre med ett hus som är mer avancerad.
Nikon D80 bör du helst rikta in dig på (denna har fokusmotor). Du borde kunna hitta denna för omkring 3000kr. Till denna funkar säkert en Nikon AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 som inte borde kosta så mkt som begagnat.
Om du inte hittar någon D80 till ”rätt” pris kan du säkert klara dig med t ex en Nikon D40 eller Nikon D60 under ett tag. Om dessa är i bra skick och du inte betalat ett överpris kan du säkert kränga dessa för samma peng som du köpt dem för.
Å andra sidan är en ny D90 för 4995:- en bättre affär såtillvida att man inte får D80 beg för 2500:-. Annars är beg D200 för max 4000:- en bra kamera - samma generation som D80 fast ett snäpp upp i proffsskalan. Dessutom var taket 3000:- för kamera + objektiv. Då tror jag 1000D eller A290 kitten nya var bäst.
Det verkar vara så på begmarknaden att de som köper mer avancerade kamerahus än familjekameror bättre hänger med i utvecklingen och sätter rimliga priser på begagnat och de som köper dessa begagnat också har kollat mer. Tror därför att begärt begpris på de enklare husen är satt generellt för högt i relation till begpriset på de en gång mycket dyrare avancerade husen. Om de får sålt för nära begärt pris vet jag förstås inget om. Kan dock tänka mig att prospektiva köpare av dessa hus inte generellt är lika insatta och därför inte ser att det billigare och enklare kamerahuset faktiskt är en sämre affär än den 1000:- -1500:- dyrare mer avancerade modellen sett till prestanda och nypris.
Jag föreslår därför att man skall som lägsta nivå hos Nikon titta på D80 och vad gäller Canon 30D, 40D. Pentax har sina K10D, K20D som också är förnuftigt prissatta beg - men här gäller det att optik följer med då det annars är lite ont om beg Pentaxoptik. Samma gäller Sony där man som lägst kanske bör titta på A700. Om man är ite efter en mer gammaldags gränssnitt har jag alltid tyckt om Minolta 7D, men digitalt är den föråldrad med en lite brusig 6MP sensor. Annars skulle jag köpa nytt och med din budget det jag föreslog.