Annons

vad ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

karlssson

Medlem
hejsan!
jag är ute efter min första systemkamera. jag har en budget på 3000 kr,och det ska jag köpa kamera med objektiv för. men efter som att jag är nybörjare så behöver jag tipps och råd och hjälp,med vad jag ska köpa. så hjälp mej nu är ni fotoproffs snälla.=)

Köp en Canon 1000D med 18-55mm kitobjektiv (helst med IS men då stiger nog priset för högt). Den är nog tillräckligt bra för att lära sig på och duger nog i längden också för de flesta som köper den. Jag har sett hur många bra bilder som helst tagna med en 1000D så kameran tar bra bilder. Att endast ha ett 18-55mm objektiv är inte så jättekul men är en bra startpunkt. Senare vill du troligen skaffa fler objektiv (kanske ett ljusstarkt normalobjektiv, en telezoom eller vidvinkel), en extern blixt eller ett stativ, men glöm det tillsvidare och koncentrera dig istället på att lära dig hantera kameran och förstå hur den funkar. Lär dig vad bländare, slutartid och isotal är och hur dessa parametrar påverkar bilden, så kommer du långt.

Det finns några alternativa modeller av andra tillverkare, men Canon 1000D tycker jag är det bästa alternativet i denna prisklass, av flera olika anledningar som jag inte orkar rabbla upp nu. (För övrigt så kör jag själv med Nikon...)

den har jag väll kollat lite på...
hur är Nikon då? jag har knäppt lite med en Sony SLT-A55VL .den vart jag kär i,men jag har ju inte råd med en sån

.

Nikon kanske är ett bättre alternativ för dig än Canon då du vill komma undan så billigt som möjligt. Syftar här då till att Nikons 18-55mm objektiv utan bildstabilisering (VR) inte har de brister som Canons har. Canon 18-55mm utan bildstabilisering (IS) är betydligt sämre än den med IS.

Jag såg att du var 14, då har man sällan vare sig gott om pengar eller bra inkomst, men att köpa en kamera är en investering. Att köpa något man blir missnöjd med och sedan byta upp sig är väldigt dyrt, i synnerhet om du köper nya grejer. Saknas det lite pengar till den kamera du vill ha nu, spara lite mer, samla tomburkar, tvätta farsans bil osv, det kommer du att tjäna på i längden :)

den har jag väll kollat lite på...
hur är Nikon då? jag har knäppt lite med en Sony SLT-A55VL .den vart jag kär i,men jag har ju inte råd med en sån

.

Nikons billigaste modeller har problemet att de inte har fokusmotor, vilket i viss mån begränsar urvalet av objektiv, speciellt äldre begagnade, om man vill ha autofokus (och det vill man, tro mig...) Sen tycker jag att Canon 1000D presterar bättre på iso 1600 än t.ex. Nikon D3000 och alla äldre modeller av den (D60, D40x, D40, D50), vilket är rätt viktigt om man bara har ett kitobjektiv som inte är så värst ljusstarkt. Canon ger lite mer dämpade färger än Nikon tycker jag på jpeg-bilder direkt ur kameran, men det är en subjektiv uppfattning jag fått när jag sett på bilder tagna med en 1000D. Måste säga att jag personligen gillat de färgerna bättre än vad min förra kamera, en Nikon D60, gav mig. Särskilt när det gäller bilder tagna på högt iso.

Begagnat är annars ett bra tips. Kör du på en äldre instegskamera klarar du dig lika bra som med de nya, om du inte behöver de nyare mer avancerade fokussystemen och bättre prestanda på höga isotal. Höga iso kan man dessutom undvika genom att använda ljusstarkare objektiv (finns några ganska billiga och riktigt riktigt bra sådana), stativ (statiska motiv), och/eller blixt (rörliga motiv), och få bättre bilder än man skulle få handhållet.

Jag såg att du var 14, då har man sällan vare sig gott om pengar eller bra inkomst, men att köpa en kamera är en investering. Att köpa något man blir missnöjd med och sedan byta upp sig är väldigt dyrt, i synnerhet om du köper nya grejer. Saknas det lite pengar till den kamera du vill ha nu, spara lite mer, samla tomburkar, tvätta farsans bil osv, det kommer du att tjäna på i längden :)

det misstaget har jag redan gjort,då jag köpte en digitalkamera:(

den beganade D60´n verkar intressant,kan det vara ett bra köp?

men om en kamera tagit 10 000 bilder,blir inte kameran sämmre och sämmre då?,hörde någon som sa det förrut,men jag vet inte om det är sant,om man skulle köpa en begagnad kamera menar jag...

10 000 bilder är ingenting på en kamera idag. Är man flitig med kameran tar man rätt lätt 10-15 000 bilder per år (det betyder inte att så många blir bra...) och kameror blir normalt omoderna innan de blir utslitna. Räkna med att kameran klarar 50-150 000 exponeringar.

En kamera blir inte sämre och sämre, iallafall tar den inte sämre bilder, med tiden. Antingen fungerar den eller så fungerar den inte.

okej,tack:).men jag som inte kan någonting om kameror nästan,vad ska jag kolla på om jag ska köpa begagnad kamera?,något som slits mycket,och är dyrt att byta?...

Vill påpeka att det nu i mellandags och efter Jul finns en hel del billigt som t ex Sony A290+18-55 för 2500:- (expert tror jag plus Mediamarkt). Canon 1000D+18-55 (utan IS tyvärr) 3000:-. I relation till detta så är nog Canonalt bättre än en beg Nikon D40,40x,60,3000 då du ej får autofokus med många billiga objektiv med dessa.

Man kan få tag på en Nikon D80 för runt 3000:- med kitobjektiv.
Trevlig kamera att börja med även om den inte är riktigt bra på högre ISO

Vill påpeka att det nu i mellandags och efter Jul finns en hel del billigt som t ex Sony A290+18-55 för 2500:- (expert tror jag plus Mediamarkt). Canon 1000D+18-55 (utan IS tyvärr) 3000:-. I relation till detta så är nog Canonalt bättre än en beg Nikon D40,40x,60,3000 då du ej får autofokus med många billiga objektiv med dessa.

haha,ja mellandagsrean ska ja kålla på nu framöver...

Ta dom som antingen har IS (Canon) i betäckningen eller VR (Nikon).
Du tjänar på det i längden. Sagts tidigare men tyckte det behövdes bara förtydligas ytterligare.

Hittade en sony DSLR-A200 för ca 2500 kr fast utan objektiv.kan det vara ett bra köp? har inte hittat den på internet,så jag vet inget om den.nån som vet något om den?:)

Hittade en sony DSLR-A200 för ca 2500 kr fast utan objektiv.kan det vara ett bra köp? har inte hittat den på internet,så jag vet inget om den.nån som vet något om den?:)

Verkar för högt prissatt i relation till nykostnad och prestanda. Dessutom måste du ha objektiv till. Finns inte mycket begagnat Sony.

Jag tycker 2500:- är alldeles för mycket för en gamal Sony A200. Den är inte bättre än A290 som går att få för samma pengar ny. Annars tycker jag inte att du behöver undvika Sony. Där har du stabilisering och autofokus med alla sony och minolta af objektiv.

De flesta objektiv som Nikon nu tillverkar har af-motor (AF-S), varför det inte behöver vara helt bortkastat att köpa ett hus utan af-motor. Objektiven med benämningen AF-S brukar också ha bäst fokusprestanda (och vanligen bättre optisk kvalité) varmed dessa objektiv också är att föredra. Givetvis blir fokusprestandan (också) bättre med ett hus som är mer avancerad.

Nikon D80 bör du helst rikta in dig på (denna har fokusmotor). Du borde kunna hitta denna för omkring 3000kr. Till denna funkar säkert en Nikon AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 som inte borde kosta så mkt som begagnat.

Om du inte hittar någon D80 till ”rätt” pris kan du säkert klara dig med t ex en Nikon D40 eller Nikon D60 under ett tag. Om dessa är i bra skick och du inte betalat ett överpris kan du säkert kränga dessa för samma peng som du köpt dem för.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto