Annons

vad ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

karlssson

Medlem
hejsan!
jag är ute efter min första systemkamera. jag har en budget på 3000 kr,och det ska jag köpa kamera med objektiv för. men efter som att jag är nybörjare så behöver jag tipps och råd och hjälp,med vad jag ska köpa. så hjälp mej nu är ni fotoproffs snälla.=)

Köp en Canon 1000D med 18-55mm kitobjektiv (helst med IS men då stiger nog priset för högt). Den är nog tillräckligt bra för att lära sig på och duger nog i längden också för de flesta som köper den. Jag har sett hur många bra bilder som helst tagna med en 1000D så kameran tar bra bilder. Att endast ha ett 18-55mm objektiv är inte så jättekul men är en bra startpunkt. Senare vill du troligen skaffa fler objektiv (kanske ett ljusstarkt normalobjektiv, en telezoom eller vidvinkel), en extern blixt eller ett stativ, men glöm det tillsvidare och koncentrera dig istället på att lära dig hantera kameran och förstå hur den funkar. Lär dig vad bländare, slutartid och isotal är och hur dessa parametrar påverkar bilden, så kommer du långt.

Det finns några alternativa modeller av andra tillverkare, men Canon 1000D tycker jag är det bästa alternativet i denna prisklass, av flera olika anledningar som jag inte orkar rabbla upp nu. (För övrigt så kör jag själv med Nikon...)

den har jag väll kollat lite på...
hur är Nikon då? jag har knäppt lite med en Sony SLT-A55VL .den vart jag kär i,men jag har ju inte råd med en sån

.

Nikon kanske är ett bättre alternativ för dig än Canon då du vill komma undan så billigt som möjligt. Syftar här då till att Nikons 18-55mm objektiv utan bildstabilisering (VR) inte har de brister som Canons har. Canon 18-55mm utan bildstabilisering (IS) är betydligt sämre än den med IS.