Annons

Vad ska du investera i under året?

Produkter
(logga in för att koppla)
Minneskort, fler bilder, papperskopior och ett bättre självförtroende med fotograferandet av människor är vad jag skall investera i...

//Benny
 
Arleklint skrev:
Jag har nyligen gjort stora investeringar i utrustning och uppgraderat i princip allt. Det jag saknar är ett riktigt ordentligt tele 5-600mm. Om det blir i år eller när vet jag inte. Men det är vad jag saknar.

Det blir nog svårt att hitta ett objektiv med omfånget 5mm-600mm ;) . Själv blir det till att sälja moppen och försöka inhandla:

Nikon 80-200/2.8
Nikon SB800
ett extra minneskort
och ett makroobjektiv, typ Sigma 105 mm eller ett begagnat Nikon.
 
Jag pratade med Nikon på Elmia-mässan. De bekräftade då att resan jag bokat till Östra Finland för att fota björn och varg ihop med Magnus Elander blir av :)
Gratulerar, Magnus verkar vara en trevligt prick att plåta med. Han vet att hitta intressanta miljöer tycker jag.

Är det någon som Nikon håller i eller?
 
Har redan beställt ny redigeringsdator för 25000+moms

Sen ska det handlas ytterligare...
Vet inte när jag kommer köpa det och i vilken ordning det blir och tror inte jag hinner köpa allt i år men jag har en lista som ska arbetas av:

Canon EF 400mm 2.8 IS (provade det lite på elmia och gillade det verkligen)
Radiolänk för att lösa ut studioblixtarna (irsändarna funkar skitdåligt till interfit och sladdarna är kassa)
1.4x konverter
Studioblixtar 2x150i interfit kit
Stor ryggsäck
Sigma 30mm 1.4 om produktionsexemplaren håller lika hög klass som det på elmia.

Närmast ligger nog Radiolänkarna och studioblixtarna.

Sen när allt detta är köpt så ska det nog resas lite och sen är det en ny lista på mellanformat som kommer skrivas då man helt enkelt är en prylbög, lika bra att erkänna det.
 
Jag har idag lagt en beställning på en Canon 20D med ett minneskort Sandisc Ultra 1Gb samt en Lensbaby.

Det får räcka med detta för ett tag även om önskelistan är lång och ständigt fylls på. Tex Sigma 600 mm spegeltele, 2 projektorer med övertoningsenhet, filmduk, ny dator, ny fotoryggsäck .....
 
För egen del.

Jag tänker investera i ett Manfrotto 055ProB med ett Manfrotto 488RC4, ett polfilter till mitt 18-70, ett sigma 150mmHSM Makro med UV filter samt ett större minneskort och ev ny hårddisk till min bärbara och en portabel lagringsenhet, kanske Epson P-2000.
 
I går kom min investering för detta året hem från B&H. Gissa om jag gottar mig!!
 

Bilagor

  • invest1.jpg
    invest1.jpg
    45.5 KB · Visningar: 568
Oj, ja det var nog värt alla pengarna bara för att visa upp den bilden;)

Mvh Niclas, som fortfarande väntar på rätt läge för att investera i drömstativet... får väl lägga ut en bild den vackra dagen;)
 
Med tanke på att jag har 5 barn och arbetar som fattig lågavlönad arbetare blir det nog inga investeringar i år på fotobiten dessvärre. Men det e ju klart, har någon av er "överskott" och råkar vilja skänka bort så säger jag ju naturligtvis inte nej... lol

Allt mottages tacksamt. he he he
 
Min investering det här året är redan gjort, det blev en sigma 15-30/3,5-4,5 Den är rätt fräck, men nu får det räcka med fotoprylar i år! *s*

/Anders
 
Joakim A skrev:
Vad har du för planer gällande investeringar i fotoprylar under året?

Jag har precis köpt en Canon 100/2.8 USM Macro och ska beställa ett Sigma 18-50/2.8 samt ett Sigma 1,4 x konverter imorgon om jag bara får svar från firman jag mejlat.

Sen ligger jag nog på läsidan ett tag då mitt stackars studentliv blir lidande ;) haha.

// Jocke

Jag är helnöjd med min nuvarnade utrustning, något som är ovanligt idag, förnöjsamhet är något som är utdöende i detta landet...

Men jag vet vad jag ska lägga mina överskottspengar i år - en eller två välbehövliga sommarveckor i Göteborgs skärgård. Det ska bli skönt att fly konsumtionssamhället och bara vara :)
 
FelixSwensson skrev:
Fyfan vad najs! Är det ett 80-200 eller 70-200 eller har jag åt helvete fel och det kanske är nåt helt annat?

Jävligt snyggt objektiv iaf.


Objektivet är 70-200mm objektivet på min D70. Nu i sommar ska jag förverkliga mina drömmar med min investering!!!
 
Har missat den här roliga tråden då jag var på resa, men här är mina planer:

För året 2005:
- Stadigare stativ.
- UV-filter till 70-200:an.
- Polfilter till båda gluggarna jag har för närvarande.
- Ett EF-S 60/2.8 Macro kanske eller så köper jag något helt annat.

Jag har redan under året hunnit köpa det mesta:
- 20D
- Sigma EX 18-50/2.8
- Canon EF 70-200/2.8L
- Sigma EF-500 DG SUPER
- och så massa små saker som filter, minne mm.


Bifogar en bild på min "pressutrustning" som jag ska använda i helgen då jag bla. ska fota Thorsten Flink då han håller 1 Maj tal och sen är det ju lite majbrasor här och där. Sen blir det enduro framöver den 21:a och även spelningar av lokala band i stan så jag ska pressa min utrustning till max ;) hihi
 

Bilagor

  • min_kamera_med_70_200.jpg
    min_kamera_med_70_200.jpg
    48.7 KB · Visningar: 476
Det blir inga större investeringar när det gäller fotoprylar i år för min del. Eventuellt skulle jag kunna tänka mig att införskaffa en bra normalzoom, typ Tamrons 28-75/2.8 eller liknande för vardagsfoto, människor, kultur, resa mm. Ett hus och ett objektiv alltså för att minimera prylarna och öka flexibiliteten när man flanerar omkring. Det är väl det jag kan sakna i utrustningsväg.

En annan lösning jag funderar på är att skaffa ytterligare ett hus och då köra med två fasta objektiv, en 35:a och en 90:a. Men då minskar inte antalet prylar som ju var en del av tanken med zoomen.

Så en normalzoom lär det nog bli. Den stora investeringen i år för mig ligger annars på en bra tubkikare för fågelskådning.
 
Hade i princip tänkt att årets investering var gjord i och med inköpet av en 300/4L IS. Tänkte möjligen komplettera med något batteri, ett par filter och kanske en 1.4x extender om någon i fint skick till bra pris dyker upp på begagnatmarknaden.
Men så har man hamnat i L-träsket och alla objektiv man tidigare hade, som man tyckte gav bra bilder ser grådassigta ut i jämförelse.
Så om jag ramlar över något av 24-70/2.8L, 70-200/4L eller kanske en 17-40/4L, så kan jag nog tänkas slå till.

Saknar något i stil med en 35-135/2.8L eller liknade, hade passat mig mycket bra. Typ en 70/200 anpassad för 1.6x digitalkameror. Borde kunna bli ett mycket lätt och fint objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.