Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska du investera i under året?

Produkter
(logga in för att koppla)
michael har grävt djupt ner i plånkan och beställit sig:

350d + kitzoom (kitzoomen då den är billig)
50mm normal
70-300 tele
+
cable release
2gigskort (12X bara)
+ stepringar för bygge av macrodiffusor

---

efter sommaren blir det ett: sigma 18-50/2.8 och en sigma super 500 blixt + omnibounce
+
vertgrepp
+
1gigis extreme III kort
+
(om jag inte far till skottland på fotosafari)
tokina At-x tele. runt 400mm vill jag ha.
 
Maverick skrev:
Jag har precis beställt en ny framgaffel till min MTB. Hur det hänger ihop med fotografering får ni klura på själva.

Mvh
Maverick

Jag har investerat i resor till Island, Finland och Skottland. Hur det hänger ihop med foto tänker ni lättare ut själva ;)
 
Arleklint skrev:
Jag har investerat i resor till Island, Finland och Skottland. Hur det hänger ihop med foto tänker ni lättare ut själva ;)
Japp, du tror att du kommer ta bättre bilder än du kan ta här hemma, vilket givetvis inte stämmer.

Tar du inte bra bilder här hemma så blir det inte bättre av att åka utomlands heller.
 
sagan skrev:
Japp, du tror att du kommer ta bättre bilder än du kan ta här hemma, vilket givetvis inte stämmer.

Tar du inte bra bilder här hemma så blir det inte bättre av att åka utomlands heller.

? Tror killen tänker något i stil med att med resor får man uppleva mer och får chansen att plåta lite olika grejer ungefär...

Inte tror han då att han när han anländer till island helt plötsligt är en sjuhejare på att plåta om han inte redan är det iaf.

Ursäkta min OT.

En sak till: Ett extra batteri till min 350d ska jag också inhandla.
 
Som katt och hund ....

har investerat klart i går.. ska ev köpa några datorer till firman .. men det går vi se efter sommaren
 
Mitsubishi L200 DubbelCab 4x4 Diesel. (Nån som säljer)
Troligen ett nytt digitalhus.
Sundare liv.
-Anders
 
Jag saknar fortfarande lite prylar till mitt mörkrum. Ska se ifall jag kan fixa dom på Tradera eller liknande. I rena investeringar så har jag tänkt att lägga max 1000 kr ytterligare på foto detta år. Då räknar jag inte med förbrukningsmaterial. (Men så har jag ju just köpt min lilla finepix så jag har ju redan spenderat ett par tusenlappar detta år).
 
Jag har köpt hela utrustningen det här året och budgeten är nu minst sagt ansträngd. Nästa större grej jag trånar efter är en ljusstarkare telezoom typ 70-200 2.8, kanske till hösten. Mindre saker som står närmare i tiden är ny väska, den tredje, då utrustningen vuxit ur den jag har. Kommer nog skaffa ett polfilter på kul för att prova också.
Sedan blir det nog en del böcker för att förkovra mig mer i ämnet och kanske någon kurs om jag hittar en intressant.
 
En 20D kommer att inhandlas i sommar, med lite trevliga objektiv. Senare i vinter kanske en blixt tillkommer. Det är mycket pengar det handlar om för mig som student.
 
Mina framtida inköp:
Batterigrepp 350D
Sigma EX 1,4x APO telekonverter
Vidvinkel: möjligtvis Tokina AT-X 12-24/4
 
Beställde igår följande:
Nikon D70 inklusive kitobjektiv (18-70mm)
1 GB Sandisk Ultra II CF kort

Skall härnäst investera i:
Nikkor 50mm/F1.8
Polarisationsfilter
Väska
ev någon teleglugg senare ;)
 
Har investerat ganska hårt den senaste månaden.

DSLR plus optik, plus blixt, plus vettigt stativ, plus vettig väska. Räcker för mig, ett tag. :)
 
DSLR

Har sparat och sparat till en digital systemkamera till sommaren. Men tyvärr har jag precis kommit på att det inte är kameran, utan optiken som är den dyra delen...

Jag har för närvarande tänkt mig följande:

Canon 350D eller 300D
+ Kitobjektiv
+ Canon EF 1,8/50 II 52

Är det en vettig kombination om man vill kunna ha kameran till det mesta?

/ Christian Sandberg
 
Jag pratade med Nikon på Elmia-mässan. De bekräftade då att resan jag bokat till Östra Finland för att fota björn och varg ihop med Magnus Elander blir av :)

Det innebär att jag har tre spikade resor jag kommer göra.
- Island (ensam med tält och kamera)
- Finland (med Nikon och Magnus Elander)
- Skottland (med några FS:are)

Varje resa har ett tema för mig, så mitt syfte är att försöka göra utställningar och bildspel som jag kan visa under hösten.

Om alla lotter faller rätt kommer jag även kunna realisera mina tankar om bilder i Alaska.

Allt detta innan juni är slut.
 
Har redan investerat i ett par bra hörlurar (Sennheiser) så att jag med gott samvete kan lyssna på musik framför datorn även nattetid. Jodå de är foto(sidan)-relaterade :). Några fler investeringar lär det inte få bli om jag inte säljer något gammalt först.
 
Jo jag har investerat ganska häftigt.

Förutom mitt inkommande paket från B&H...
(som jag förrästen följer på nätet med stort intresse. Det kom till Köln i kväll.)

Paketet innehåller
--------------------
Telephoto AF Micro Nikkor 105mm f/2.8D
AS-19 Speedlight Stand
SB-800 Speedlight i-TTL
TC-17E II 1.7x Teleconverter
Wireless Remote Control ML-L3
Normal AF Nikkor 50mm f/1.8D
DK-16 Rubber Eyecup
Photoshop CS v8.0 for Windows
BM-4 LCD Cover for Nikon D70
Zoom Telephoto AF VR Zoom Nikkor 70-200mm f/2.8D G-AFS ED-IF
--------------------
Och för ett par månader sedan köpte jag en Nikon D70 med kitlins, en SB-600 Speedlight i-TTL, en Coolpix 8400 med Nikon Fisheye Converter FC-E9, Manfrotto 488RC0, Slik pro pod 600, SanDisk ImageMate CF och lite annat smått.

Jag har altså investerat nog för ett bra tag.
 
På önskelistan:
En spotmätare
Ett ljusstarkt 200mm
Ett schysst stativ
Ett ordentligt kompendiemotljusskydd
En Billingham 445 kameraväska att bära alla mina blanka fina prylar i :D

-- MW
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.