Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska du investera i under året?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har faktiskt funderingar på en dslr eftersom man kan få en begagnad 6 Mpix till vettigt pris numera.
Ett fotojobb (bilder till en hundbok) kommer att ge mig en slant till det.
Men jag har ett litet problem, jag vet inte om jag ska köpa Canon eller Nikon.
Jag gillar inte Nikon eftersom jag har dåliga erfarenheter av 801:an. Men å andra sidan har jag Nikon-objektiv så jag behöver bara ett dslr-hus till att börja med. Fast jag kan ju sälja Nikon-prylarna för att köpa Canon-prylar. :)
Jag velar mellan 300D, 10D, D70 och D100.
Nåja, jag får väl köpa det huset som jag kan få tag på billigast när det är dags att köpa. :)

Pentaxen behåller jag så att jag kan plåta analogt också.
 
Senast ändrad:
Jag skall köpa min D70(S), men idag tafsade jag på min gamla Nikon F401s att få in känslan, och att höra slutarljudet.
Med min Coolpix995 får man inte det nöjet.
Men, jag investerar inte så mycket i foto.
Jag är inte en: Equipment Measurbator: Bottom Level 1 ???
:) :) :)

/Fred
 
Senast ändrad:
Insåg mitt meningslösa inlägg försent när jag såg vilken kategori denna tråd låg i..

Det blir nog en och annan dvd-film för mig med!
 
Emeleus skrev:
Jag väntar följande order från B&H:

Telephoto AF Micro Nikkor 105mm f/2.8D

AS-19 Speedlight Stand

SB-800 Speedlight i-TTL

TC-17E II 1.7x Teleconverter

Wireless Remote Control ML-L3

Normal AF Nikkor 50mm f/1.8D

DK-16 Rubber Eyecup

Photoshop CS v8.0 for Windows

BM-4 LCD Cover for Nikon D70

Zoom Telephoto AF VR Zoom Nikkor 70-200mm f/2.8D G-AFS ED-IF

Jag ska öppna paketet sakta och njutningsfullt när det kommer.

Sen ska jag gå igenom allt, ta nån bild och lägga upp här på fotosidan.

Vad ger du för 70-200:at? :)
 
Jag har allt jag behöver. Klart att jag är sugen på något lite vidvinkligare men då tror jag nog att jag väntar på att de nya vidvinkelzoomarna dyker upp på begagnatmarknaden.

Skulle Sigma släppa en 70-200/4 som är lika bra som deras 100-300/4 så skulle jag nog få svårt att motstå dock.

Sen blir det nog en bakaxelrenovering till fotografimobilen.
 
Årets investeringar?
Ja, det måste väl bli en DSLR till och börja med.
Jag är barnsligt förälskad i KM D7D men hittar ingen egentlig anledning till att det måste bli just en sån, ska klämma på allt jag kommer över på fredag (Elmia) så får jag se vad det blir.
Efter inhandlad kamera bli det givetvis ett antal gluggar, listan borde således se ut som följer.

1. DSLR, någon som kan tipsa om vad och motivera varför.
2. En bra väska eller ryggsäck.
3. Sjysst macroglugg, kanske Sigma EX 105/2,8 DG Macro eller Tamron SP 90/2,8 AF Macro Di.
4. Liten och behändig "allroundglugg" kanske Tamron 18-200/3,5-6,3 XR Di II Macro.
5. En telezoom, 2,8 APO i lämplig brännvidd.
Sen borde pengarna vara slut... troligen räcker dom inte till allt så punkt 5 får nog bli nästa år.
 
Jag ska investera i en bra och billig(!) ljusmätare så jag slipper släpa med mig min småbildare när jag ska fota med min fina Rolleicord.. Sen film i massor förstås :)

Är ju sugen på att byta ut min Minolta Srt101b mot en Nikon FM också då..
 
Helst skulle det bli en EF300/4L IS. Men det får nog vänta till nästa år och då kan det i år kanske bli en EF2xII att tänja ut 70-200 med.
 
Har ett Minolta MD 50/1,2 på väg med posten. Sen blir det väll kanske något när jag är i Bangkok. En 28/2,8 ligger på önskelistan.
 
Ett riktigt stativ. Efter utflykten till Saltsjöqvarn insåg jag att min plastbit inte ens bör få klassas som stativ.
En trådutlösare ska jag försöka få tag i också.

En ny efterbehandlingsapparat är beställd. Den ska nog öven få sig en ny bildskärm. De två starkaste kandidaterna är Lacie PhotonIIVision 20 och Samsung 213T
 
Ser bra ut :) Skaffa lite kamo-nät oxå!
Själv får jag sitta på en pall och fota genom skjutdörren på sidan.
 
Jag har nyligen grävt djupa hål i min tunna plånka och införskaffat ett sigma 70-200 2,8. Har också köpt en Lowepro minitrekker AW. Skall till frankrike i sommar så det kändes ytterst nödvändigt med ett bra tele :).



Prioritering framöver:

1. Telekonverter 2x. Ett måste till 70-200.
2. Minneskort 1gb. Har endast 512mb, buuuuuu
3. Helt klart en blixt, sb-800 eller sigma DG-super


Sen är ju ett macra objektiv aldrig fel, men det kanske får bli en julklapp eller investering i höst i alla fall när det finns mer deg på kontot :).

Mvh/ Frodo
 
Nu har jag gjort "sista" investeringen:

Sigma EX 18-50/2.8

Sigma EX 1,4 x konverter

Som alltid lyckas jag alltid få riktigt bra priser också *nööööjd*. Självklart från Sverige..

// Jocke
 
jimh skrev:
Jag har allt jag behöver. Klart att jag är sugen på något lite vidvinkligare men då tror jag nog att jag väntar på att de nya vidvinkelzoomarna dyker upp på begagnatmarknaden.

Skulle Sigma släppa en 70-200/4 som är lika bra som deras 100-300/4 så skulle jag nog få svårt att motstå dock.

Sen blir det nog en bakaxelrenovering till fotografimobilen.

Är 70-200 2.8 inte bra ??? (Sigmas)
Eller varför vill du ha f4 ??
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.