Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vad ska du investera i under året?
- Trådstartare Joakim A
- Start datum
mohei
Aktiv medlem
Jag har faktiskt funderingar på en dslr eftersom man kan få en begagnad 6 Mpix till vettigt pris numera.
Ett fotojobb (bilder till en hundbok) kommer att ge mig en slant till det.
Men jag har ett litet problem, jag vet inte om jag ska köpa Canon eller Nikon.
Jag gillar inte Nikon eftersom jag har dåliga erfarenheter av 801:an. Men å andra sidan har jag Nikon-objektiv så jag behöver bara ett dslr-hus till att börja med. Fast jag kan ju sälja Nikon-prylarna för att köpa Canon-prylar.
Jag velar mellan 300D, 10D, D70 och D100.
Nåja, jag får väl köpa det huset som jag kan få tag på billigast när det är dags att köpa.
Pentaxen behåller jag så att jag kan plåta analogt också.
Ett fotojobb (bilder till en hundbok) kommer att ge mig en slant till det.
Men jag har ett litet problem, jag vet inte om jag ska köpa Canon eller Nikon.
Jag gillar inte Nikon eftersom jag har dåliga erfarenheter av 801:an. Men å andra sidan har jag Nikon-objektiv så jag behöver bara ett dslr-hus till att börja med. Fast jag kan ju sälja Nikon-prylarna för att köpa Canon-prylar.
Jag velar mellan 300D, 10D, D70 och D100.
Nåja, jag får väl köpa det huset som jag kan få tag på billigast när det är dags att köpa.
Pentaxen behåller jag så att jag kan plåta analogt också.
Senast ändrad:
Fred H
Aktiv medlem
Jag skall köpa min D70(S), men idag tafsade jag på min gamla Nikon F401s att få in känslan, och att höra slutarljudet.
Med min Coolpix995 får man inte det nöjet.
Men, jag investerar inte så mycket i foto.
Jag är inte en: Equipment Measurbator: Bottom Level 1 ???
/Fred
Med min Coolpix995 får man inte det nöjet.
Men, jag investerar inte så mycket i foto.
Jag är inte en: Equipment Measurbator: Bottom Level 1 ???
/Fred
Senast ändrad:
sagan
Avslutat medlemskap
Jag med... på DVD.aleklint skrev:
Jag ska investera i film.
swordsman
Aktiv medlem
Emeleus skrev:
Jag väntar följande order från B&H:
Telephoto AF Micro Nikkor 105mm f/2.8D
AS-19 Speedlight Stand
SB-800 Speedlight i-TTL
TC-17E II 1.7x Teleconverter
Wireless Remote Control ML-L3
Normal AF Nikkor 50mm f/1.8D
DK-16 Rubber Eyecup
Photoshop CS v8.0 for Windows
BM-4 LCD Cover for Nikon D70
Zoom Telephoto AF VR Zoom Nikkor 70-200mm f/2.8D G-AFS ED-IF
Jag ska öppna paketet sakta och njutningsfullt när det kommer.
Sen ska jag gå igenom allt, ta nån bild och lägga upp här på fotosidan.
Vad ger du för 70-200:at?
Jag har allt jag behöver. Klart att jag är sugen på något lite vidvinkligare men då tror jag nog att jag väntar på att de nya vidvinkelzoomarna dyker upp på begagnatmarknaden.
Skulle Sigma släppa en 70-200/4 som är lika bra som deras 100-300/4 så skulle jag nog få svårt att motstå dock.
Sen blir det nog en bakaxelrenovering till fotografimobilen.
Skulle Sigma släppa en 70-200/4 som är lika bra som deras 100-300/4 så skulle jag nog få svårt att motstå dock.
Segeson
Aktiv medlem
Årets investeringar?
Ja, det måste väl bli en DSLR till och börja med.
Jag är barnsligt förälskad i KM D7D men hittar ingen egentlig anledning till att det måste bli just en sån, ska klämma på allt jag kommer över på fredag (Elmia) så får jag se vad det blir.
Efter inhandlad kamera bli det givetvis ett antal gluggar, listan borde således se ut som följer.
1. DSLR, någon som kan tipsa om vad och motivera varför.
2. En bra väska eller ryggsäck.
3. Sjysst macroglugg, kanske Sigma EX 105/2,8 DG Macro eller Tamron SP 90/2,8 AF Macro Di.
4. Liten och behändig "allroundglugg" kanske Tamron 18-200/3,5-6,3 XR Di II Macro.
5. En telezoom, 2,8 APO i lämplig brännvidd.
Sen borde pengarna vara slut... troligen räcker dom inte till allt så punkt 5 får nog bli nästa år.
Ja, det måste väl bli en DSLR till och börja med.
Jag är barnsligt förälskad i KM D7D men hittar ingen egentlig anledning till att det måste bli just en sån, ska klämma på allt jag kommer över på fredag (Elmia) så får jag se vad det blir.
Efter inhandlad kamera bli det givetvis ett antal gluggar, listan borde således se ut som följer.
1. DSLR, någon som kan tipsa om vad och motivera varför.
2. En bra väska eller ryggsäck.
3. Sjysst macroglugg, kanske Sigma EX 105/2,8 DG Macro eller Tamron SP 90/2,8 AF Macro Di.
4. Liten och behändig "allroundglugg" kanske Tamron 18-200/3,5-6,3 XR Di II Macro.
5. En telezoom, 2,8 APO i lämplig brännvidd.
Sen borde pengarna vara slut... troligen räcker dom inte till allt så punkt 5 får nog bli nästa år.
Arleklint
Aktiv medlem
jimh skrev:
Vad blev det för fotomobil för dig?
oee
Aktiv medlem
Ett riktigt stativ. Efter utflykten till Saltsjöqvarn insåg jag att min plastbit inte ens bör få klassas som stativ.
En trådutlösare ska jag försöka få tag i också.
En ny efterbehandlingsapparat är beställd. Den ska nog öven få sig en ny bildskärm. De två starkaste kandidaterna är Lacie PhotonIIVision 20 och Samsung 213T
En trådutlösare ska jag försöka få tag i också.
En ny efterbehandlingsapparat är beställd. Den ska nog öven få sig en ny bildskärm. De två starkaste kandidaterna är Lacie PhotonIIVision 20 och Samsung 213T
En Opel Frontera Sport. Jag undrade länge vad den stora takluckan skulle vara bra för men kom på sen att den måste vara tänkt för fotografer. Med fällt baksäte kan jag ställa stativet på golvet och stå inne i bilen och fotograferaArleklint skrev:
Vad blev det för fotomobil för dig?
Foto Fredrik
Aktiv medlem
Jag har nyligen grävt djupa hål i min tunna plånka och införskaffat ett sigma 70-200 2,8. Har också köpt en Lowepro minitrekker AW. Skall till frankrike i sommar så det kändes ytterst nödvändigt med ett bra tele .
Prioritering framöver:
1. Telekonverter 2x. Ett måste till 70-200.
2. Minneskort 1gb. Har endast 512mb, buuuuuu
3. Helt klart en blixt, sb-800 eller sigma DG-super
Sen är ju ett macra objektiv aldrig fel, men det kanske får bli en julklapp eller investering i höst i alla fall när det finns mer deg på kontot .
Mvh/ Frodo
Prioritering framöver:
1. Telekonverter 2x. Ett måste till 70-200.
2. Minneskort 1gb. Har endast 512mb, buuuuuu
3. Helt klart en blixt, sb-800 eller sigma DG-super
Sen är ju ett macra objektiv aldrig fel, men det kanske får bli en julklapp eller investering i höst i alla fall när det finns mer deg på kontot .
Mvh/ Frodo
Foto Fredrik
Aktiv medlem
Glömde nästan, en begagnad 50 1,4 ska nog sökas upp också....
Martin74
Aktiv medlem
jimh skrev:
Jag har allt jag behöver. Klart att jag är sugen på något lite vidvinkligare men då tror jag nog att jag väntar på att de nya vidvinkelzoomarna dyker upp på begagnatmarknaden.
Är 70-200 2.8 inte bra ??? (Sigmas)
Eller varför vill du ha f4 ??