Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska du investera i under året?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjena!

Ska köpa Manfrotto stativ, Tamron 28-75, möjligtvis en 70-200/2.8 sigma, trådlös fjärr plus lite filter. Sen så har jag inga mer pengar haha (fattig student)
 
Re: Re: Inköpsbudget

Arleklint skrev:
Allt handlar om prioriteringar. Det finns massa saker jag INTE lägger pengar på. ;)

Men allvarligt talat har jag handlat klart för ett tag nu. Nu är det fotoresor som gäller istället. Grejjerna skall ju användas oxå. Det är ju det dom är till för.

Jag brukar allt följa det du gör - och du gör det bra!

Jag kan lära mig en hel del i spåret av dig och det försöker jag göra ;-) så håll aktiviteten uppe.

mvh Erik "som innerligt önskar en D2X från ovan" Preihs
 
Re: Re: Re: Inköpsbudget

Erik Preihs skrev:
Erik "som innerligt önskar en D2X från ovan" Preihs

Det låter ju livsfarligt!!! En Nikon som faller från himlen skulle jag inte våga fånga. :)

Hellre då en välförtjänt (hur nu det skall gå till) D2X.

mvh
AnWi (som glatt fotograferar vidare med sin D70 och aldrig skulle komma på tanken att vara avundsjuk på de som kan skaffa en D2X).
 
Ett bättre begagnat 300/2,8 ligger nära till hands, kanske en converter också. En spotmeter skulle heller inte vara fel.
 
Har redan investerat..

Ett EF 400/5.6L

Kommande investeringar

Sigma EX 150/2.8 Macro HSM

Sen är man rätt mätt.. faktiskt..

Saker som:
EF 400/2.8L
EF 600/4L
är bara drömmar, som dels är för dyra och dels för tunga. Men kanske någon gång...
 
Jeppe skrev:
Har redan investerat..

Ett EF 400/5.6L

Kommande investeringar

Sigma EX 150/2.8 Macro HSM

Sen är man rätt mätt.. faktiskt..

Saker som:
EF 400/2.8L
EF 600/4L
är bara drömmar, som dels är för dyra och dels för tunga. Men kanske någon gång...

Mitt nästa ska bli ett tele likt 600/4 eller 500/4.5, svindyrt, men man lever bara en gång.. ;)

// Jocke
 
Jag investerar i resor. Jag är nöjd nu... nästan ;)

Island, Finland, Skottland och Alaska hoppas jag blir av före juni är slut ;)
 
För min del är det nog dags att byta bort min D7D då den börjar bli lite sliten och gammal... :)

Ne, seriöst så väntar jag på att min nya Mac ska komma och sedan skulle det vara bra med en bärbar hårddisk. Sedan är jag nog nöjd...

/Carl-Johan
 
Niclasfoto skrev:
Ingen vitts att satsa på G4,a i dag iaf. Kanske går det att förutse när priserna rasar (om det sker;) på G4,a maskinerna;)

Kör hårt!

MVH Niclas,

Har hört att Apple funderar på att återgå till G4:eek:r då de är missnöjda med IBM:s G5:eek:r av flera anledningar.

De har inte lyckats leverera utlovad styrka på processorer.

De har inte lyckats tämja värmeutvecklingen i processorerna.

De har inte lyckats göra processorerna energisnåla.

Detta gör G5:an mindre lyckad för en bärbar dator. den kräver massor av ström, massor av kylning och är inte så mycket bättre än G4:an. En powerbook G5 skulle ha en batteritid på en timme och väga minst 4kg.

Jag tror inte det kommer en bärbar G5:a inom en snar framtid..

/jens som precis beställt en PB G4 15" 1.67Ghz x 2Ghz efter många nätter på Macforum..
 
Har precis beställt en Canon EOS 1D MkII+17-40/4 L USM-glugg.
Plus att jag beställt lite blixtprylar, bl a Elinchrom BX 100, BX 400, och diverse tillbehör..
Känns som att det räcker för ett tag.

/DAniel
 
Inte så mycket i år men i alla fall: ett macroobjektiv till Nikon, 60/2,8D Micro-Nikkor, en diaskanner (vet ännu inte vilken), en kulled modell kraftig och en ny dator.
/Lennart
 
En ny kamerarem kanske, vad mer skulle jag nånsin kunna behöva? Aette o jag har redan börjat planera för en ålderdom tillsammans ;-)

Men nog kändes hon lite slö när jag fotade loss på disco SM i helgen, men oftast kan jag få mina motiv att stå still *s*

O så ere det där med höga ISO (bilden nedan är tagen på 800, inte kul)...
 

Bilagor

  • iso800mini.jpg
    iso800mini.jpg
    21 KB · Visningar: 776
j3n5 skrev:
Har hört att Apple funderar på att återgå till G4:eek:r då de är missnöjda med IBM:s G5:eek:r av flera anledningar.

De har inte lyckats leverera utlovad styrka på processorer.

De har inte lyckats tämja värmeutvecklingen i processorerna.

De har inte lyckats göra processorerna energisnåla.

Detta gör G5:an mindre lyckad för en bärbar dator. den kräver massor av ström, massor av kylning och är inte så mycket bättre än G4:an. En powerbook G5 skulle ha en batteritid på en timme och väga minst 4kg.

Jag tror inte det kommer en bärbar G5:a inom en snar framtid..

/jens som precis beställt en PB G4 15" 1.67Ghz x 2Ghz efter många nätter på Macforum..

Något måste hända iaf. Senaste uppdateringen var ju nästan bara en prisjustering.

Iofs så räcker min G4:a rätt bra, men önskemålen från min sida är:
bättre skärm på 12" eller ännu hellre 13" wide,
en extra minnesplats,
bättre batteritid. minst som ibook 12"
firewire800
möjlighet att driva iaf en 23" skärm med 12"

Problemet med G4 är väl framförallt begränsningen i hur mycket minne man kan ha. Om man snackar stationär alltså.
 
Låt se...

Först ett bättre stativ. Ett kolfiber eller basalt. Mitt nuvarande aluprofil kränger för mycket om det blåser eller vid även ett minimalt jordskalv.

Sen ett minneskort i reserv till nya D70:n. Det känns inte riktigt säkert att bara ha ett. Pinsamt om det lägger av mitt uppe på fjället.

Därefter skulle jag gärna byta bort mina Tamron objektiv (28-80 och 80-210) till något med bättre kontrast. De är i och för sig väldigt lätta att bära med men litet för "mjuka".

En blixt SB600 el SB800 ligger också högt upp på listan.

Liksom en bra scanner för film i mellanformat och storformat.
 
Jag har funderingar på en Trigger-Winder till min Bessa R2 med 35mm/1,2 (som också är en investering gjord i år). Likaså en begagnad Summicron 90mm/2 eller en Heliar 75mm/2,5 till samma kamera. Men jag tror tyvärr inte att plånboken har råd till mer än möjligtvis en Trigger Winder detta året.
 
Årets inköp är redan avklarat. Det blev en ny diaprojektor. Det gäller att passa på medan det fortfarande finns sådana att köpa....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.