Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad saknar jag om...

Produkter
(logga in för att koppla)

Saul

Aktiv medlem
jag vill ha en större bildyta från mitt 50mm optik utan förändring av brännvidden?

Hopaps ni fattar vad jag menar...
Försöker förklara såhär:
Jag vill att bilden från mitt 50mm inte ska "klippas" av d5d:s lilla sensor. Så då måste bilden packas ihop för att sensorn ska få med hela bilden.
Typ motsats till mellanring.
Finns det?

Förlåt om jag bara tjorvar till allt.

Jag antar att det är ett "normalobjektiv" du är ute efter. Till en D5D torde det ligga runt 35 mm. 50mm var normal till analoga systemkameror, för din D5D är det snarare ett kort tele.

Nej, brännvidden i kombination med sensorstorleken är just den egenskap som ger bildvinkeln.

Saul, du nämner mellanring i ditt första inlägg. Men jag tror att du menar telekonverter. Det är en grunka som ökar brännvidden hos ett objektiv.

Den motsatta grunkan finns att köpa, men inte till din kamera. Vidvinkelkonvertrar skruvas fast på frontlinsen och funkar bara ihop med kameror med små sensorer som t ex digitalkompakter och videokameran. Och resultatet av kombinationen är en kortare brännvidd - det är ju hela systemet som räknas.

Ett 50mm objektiv har alltid brännvidden 50mm oavsett om du monterar det på en analog kamera eller en digital med sensor i APS storlek. Däremot får du en skenbar "brännviddsförlängning" med faktor 1,5 med APS sensorn eftersom att sensorn är "för liten" för den bildcirkel som objektivet projiserar innuti kameran och jag antar att det är den egenskapen du vill slippa.
För att få en bildvinkel i din digitalkamera som motvarar analogformatets 50mm så måste du tyvärr skaffa dig ett 35mm objektiv (35*1,5=52,5).

Ditt 50mm objektiv kan du med glädje använda som ett kort tele som passar förträffligt för porträttfotografering.
Jag tycker personligen att 50mm blev en intressantare brännvidd på digitalkameran då man får lite snävare utsnitt.

Brännviddsförlängningen är till glädje för de som önskar långa telen men till fördärv för bl.a. mig som är vidvinkelfetishist och sitter på flera gamla fina vidvinklar (fick snyftande sälja min "förstörda" fisheye...).

jimh skrev:
Saul, du nämner mellanring i ditt första inlägg. Men jag tror att du menar telekonverter. Det är en grunka som ökar brännvidden hos ett objektiv.

Den motsatta grunkan finns att köpa, men inte till din kamera. Vidvinkelkonvertrar skruvas fast på frontlinsen och funkar bara ihop med kameror med små sensorer som t ex digitalkompakter och videokameran. Och resultatet av kombinationen är en kortare brännvidd - det är ju hela systemet som räknas.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=65090

Borde gå att sätta på en systemkamera?

Anddje skrev:
Borde gå att sätta på en systemkamera?
De rapporter jag sett från folk som testat antyder resultat som påminner om att fotografera genom dörrkikare. Jag misstänker att man behöver konstruera dem speciellt för större format men erkänner villigt att jag inte vet varför.

Jag vet att det har funnits vindvinkelkonvertrar för större format också. Till exempel till tvåögda spegelreflexer.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar