Bengf
Aktiv medlem
Vrida PASM vredet till läge A- bländar val, så ser man i sökaren hur tiden reagerar på bländaren du valt, denna inställning används ofta av väldigt många, allt från yrkesfolk till amatörer, Jag har kameror med fotovärldens mest utskällda menyerna alla kategorier, och tro mig jag har aldrig några bekymmer av större slag, Jpeg inställningar sitter man lugnt hemma i soffan och provar sig fram och ser efterhand vad man tycker passar, går alltid att hitta ett medelläge som passar för dom flesta motiv. också en gammal myt att man behöver in i menyerna och skruva bara för att man tar en bild på en stor sten och sedan ett träd eller liknande.
Läge A-bländare då har man bara ett vred att justera bländaren med, här ser man också om tiden räcker till för ett mera rörligt motiv, sitter man köket hemmavid och det är lite mörka moln då kan ja öka iso en aning redan där innan jag går ut, och man har med tiden lärt sig vad kameran klarar av. Snabba plötsliga händelser skall man aldrig skämmas för att vrida till ett automatik-läge som ofta är förvånansvärt bra på dagens kameror. då ökar chanserna alla fall till hygglig minnes bild.
//Bengt.
Läge A-bländare då har man bara ett vred att justera bländaren med, här ser man också om tiden räcker till för ett mera rörligt motiv, sitter man köket hemmavid och det är lite mörka moln då kan ja öka iso en aning redan där innan jag går ut, och man har med tiden lärt sig vad kameran klarar av. Snabba plötsliga händelser skall man aldrig skämmas för att vrida till ett automatik-läge som ofta är förvånansvärt bra på dagens kameror. då ökar chanserna alla fall till hygglig minnes bild.
//Bengt.