Annons

Från Panasonic M4/3 till Canon APS

Produkter
(logga in för att koppla)
Vrida PASM vredet till läge A- bländar val, så ser man i sökaren hur tiden reagerar på bländaren du valt, denna inställning används ofta av väldigt många, allt från yrkesfolk till amatörer, Jag har kameror med fotovärldens mest utskällda menyerna alla kategorier, och tro mig jag har aldrig några bekymmer av större slag, Jpeg inställningar sitter man lugnt hemma i soffan och provar sig fram och ser efterhand vad man tycker passar, går alltid att hitta ett medelläge som passar för dom flesta motiv. också en gammal myt att man behöver in i menyerna och skruva bara för att man tar en bild på en stor sten och sedan ett träd eller liknande.


Läge A-bländare då har man bara ett vred att justera bländaren med, här ser man också om tiden räcker till för ett mera rörligt motiv, sitter man köket hemmavid och det är lite mörka moln då kan ja öka iso en aning redan där innan jag går ut, och man har med tiden lärt sig vad kameran klarar av. Snabba plötsliga händelser skall man aldrig skämmas för att vrida till ett automatik-läge som ofta är förvånansvärt bra på dagens kameror. då ökar chanserna alla fall till hygglig minnes bild.


//Bengt.
 
Köp en bok

Om du har problem att förstå inställningar och att få kameran att göra som du vill, köp en bok som steg för steg går igenom allt.

Om du sen känner att du vill ha fler rattar och knappar så finns t.ex. Olympus om-d med flera i m4/3. Då kan du ha kvar objektiv och hus som du har.

Byta sensorformat tror jag inte du blir lyckligare av.
 
Om du har problem att förstå inställningar och att få kameran att göra som du vill, köp en bok som steg för steg går igenom allt.

Om du sen känner att du vill ha fler rattar och knappar så finns t.ex. Olympus om-d med flera i m4/3. Då kan du ha kvar objektiv och hus som du har.

Byta sensorformat tror jag inte du blir lyckligare av.

Tack för ditt svar. Böcker har jag :=), men det är den faktiska användningen jag måste använda mig av för att kunna förstå och minnas vad jag ska göra till nästa gång. Och det var där jag tänkte om en mer renodlad systemkamera kanske var mer tydlig för mig då jag upplever Panasonicen lite rörig, utefter mina hjärnsvårigheter med att "behålla fler parametrar i huvudet samtidigt". Då tänkte jag om det var tydligare med typ Canon. Jag uppfattar det av ditt svar att så inte är fallet.

Mvh / Magnus
 
Tack

Vrida PASM vredet till läge A- bländar val, så ser man i sökaren hur tiden reagerar på bländaren du valt, denna inställning används ofta av väldigt många, allt från yrkesfolk till amatörer, Jag har kameror med fotovärldens mest utskällda menyerna alla kategorier, och tro mig jag har aldrig några bekymmer av större slag, Jpeg inställningar sitter man lugnt hemma i soffan och provar sig fram och ser efterhand vad man tycker passar, går alltid att hitta ett medelläge som passar för dom flesta motiv. också en gammal myt att man behöver in i menyerna och skruva bara för att man tar en bild på en stor sten och sedan ett träd eller liknande.


Läge A-bländare då har man bara ett vred att justera bländaren med, här ser man också om tiden räcker till för ett mera rörligt motiv, sitter man köket hemmavid och det är lite mörka moln då kan ja öka iso en aning redan där innan jag går ut, och man har med tiden lärt sig vad kameran klarar av. Snabba plötsliga händelser skall man aldrig skämmas för att vrida till ett automatik-läge som ofta är förvånansvärt bra på dagens kameror. då ökar chanserna alla fall till hygglig minnes bild.


//Bengt.

Först till alla som svarat och kommit med input - jättestort tack för er hjälp och intresse av att få det att funka för mig . Ett stort tack till dig Bengt för ett väldigt handgripligt och tydligt "gör så här och gå ut och prova och se vad du får för resultat". Tack! Jag ska prova! /Magnus
 
Tack för ditt svar. Böcker har jag :=), men det är den faktiska användningen jag måste använda mig av för att kunna förstå och minnas vad jag ska göra till nästa gång. Och det var där jag tänkte om en mer renodlad systemkamera kanske var mer tydlig för mig då jag upplever Panasonicen lite rörig, utefter mina hjärnsvårigheter med att "behålla fler parametrar i huvudet samtidigt". Då tänkte jag om det var tydligare med typ Canon. Jag uppfattar det av ditt svar att så inte är fallet.

Mvh / Magnus


En stor systemkamera med dedikerade rattar och knappar är normalt enklare att få överblick på. Men nån papentlösning är det inte.
 
Steg 2 är att växla till S-läge justera tiden, passar bra ljusa sommardagar, eller vinterdagar. 1/500-del och man nyper många lite hastiga motiv, behöver inte eller vara rädd att prova 1/1000-del. växla mellan A eller S, då har man endast en ratt eller vred att tänka på. Jag tror inte det är så många som låter fingrarna fara runt som lärkvingar runt alla knapparna så fort en bild skall tas. Man kollar lite lätt när man går ut och provar några skott, det är ju så bra med dessa digitalkamerorna att man kan snabbt kolla på skärmen hur bilden blev.

Alla kameror kräver en tids hanteringsvana, jag är så lite inne i menyerna nu för tiden så jag har nog glömt bort flera finesser som fins där.
 
På kamror med spegel ser man inte hur exponeringen blir innan så det blir snarare svårare med den. Har själv gått ifrån Canon till Pentax för att jag inte var nöjd med Canons bildkvalitet, så jag skulle hellre föreslå Nikon för den typ av fotografering, som du är intresserad av. Nikon kan man också lätt köpa och sälja begagnade grejer till, lite svårare med Pentax i det avseendet.
 
Tack igen Bengt!

Steg 2 är att växla till S-läge justera tiden, passar bra ljusa sommardagar, eller vinterdagar. 1/500-del och man nyper många lite hastiga motiv, behöver inte eller vara rädd att prova 1/1000-del. växla mellan A eller S, då har man endast en ratt eller vred att tänka på. Jag tror inte det är så många som låter fingrarna fara runt som lärkvingar runt alla knapparna så fort en bild skall tas. Man kollar lite lätt när man går ut och provar några skott, det är ju så bra med dessa digitalkamerorna att man kan snabbt kolla på skärmen hur bilden blev.

Alla kameror kräver en tids hanteringsvana, jag är så lite inne i menyerna nu för tiden så jag har nog glömt bort flera finesser som fins där.

Tack för din uppmuntrande coaching. Nu ska jag göra det enkelt för mig!!! Nästa steg att hitta något intressant att faktiskt fota dessa gråmuledagar :=).
 
Och Tack Magnus för din respons på inläggen.

och jag tror visst att du vet en hel del, verkligheten är inte så krånglig som det verkar med våra kameror, mina tips bygger på enkelheten som även många proffs använder sin kamera, dom är oftast mycket styva i olika bildbehandlings program, där är jag inte så bra ännu.
 
Vad är motsvarande värden för de nya mindre spegellösa MF (Fuji och Hasselblad), och de klassiska större spegelbaserade MF (PhaseOne och Hasselblad)?

Vad gäller för 1" (som Nikon 1, RX100, etc)?

Skulle vara kul om listan ovan var lite mer komplett.

Jag har gjort diagram, listan kanske skulle bli lite svår att få överblick på. Jag är inte heller helt säkert på hur jag ska förändra brännvidden mot större storlek än FF. Jag gjorde en konversation mot filmstorleken 6x4,5 och hoppas att det ger en liten fingervisning?

Mellan M 4/3 och APS-C blir det en extrem jakt på detaljer, även om diagrammen visar på att det blir en svag logaritmisk skala.. Diagrammen visar ju mer eller mindre på en statisk miljö också. Exakt 5 meter, exakt avstånd mellan motiv och bakgrund för att motivet ska börja att skiljas ut o.s.v. Jag är inte säker på att verkligheten är så statiskt.

Här är två st. diagram med en likadan brännvidd, 80mm

Skärpdjupet ligger vid 5 meter skiljer sig:
6cm, M 4/3 (20cm) och APS-C(26cm)
20cm, M 4/3 (20cm) och FF (40)
50cm, 1" (15cm) och MF (65cm)
attachment.php


Kollar jag på skillnaden när jag ska skilja motivet från bakgrunden, då bör ju det intressanta vara hur långt skärpan sträcker sig bakåt.
Skärpdjupet ligger vid 5 meter skiljer sig:
3cm, M 4/3 (10cm) och APS-C (13cm)
10cm, M 4/3 (10cm) och FF (20cm)
25cm, 1" (7 cm)och MF (32cm)
attachment.php


Här är två st. med justerad brännvidd mot sensorstorlek, t.ex. att 45mm på M 4/3 motsvarar 90mm på FF (vilket också visar att det blir större skärpedjup på mindre sensor).

Skärpdjupet ligger vid 5 meter skiljer sig:
19cm, M 4/3 (66 cm) och APS-C (47 cm)
34cm, M 4/3 (66 cm) och FF (31 cm)
73cm, 1" (91 cm) och MF (19 cm)
attachment.php



Kollar jag på skillnaden när jag ska skilja motivet från bakgrunden, då bör ju det intressanta vara hur långt skärpan sträcker sig bakåt.
Skärpdjupet ligger vid 5m skiljer sig:
10cm, M 4/3 (33 cm) och APS-C (23 cm)
18cm, M 4/3 (33 cm) och FF (15 cm)
36cm, 1" (45 cm) och MF (9 cm)
attachment.php



Sista diagrammet med 1 - 3 meters avstånd till motivet.

Under 1 meter så ligger hela intervallet nästintill inom en 1 cm och som mest på 3 meter så är intervallet drygt 13 cm. Det kan kanske ibland bli så att lösningen på större format är att öppna bländaren för att få tillräckligt skärpedjup?
http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=142964&stc=1&d=1480865542
 

Bilagor

  • bild1.jpg
    bild1.jpg
    30.2 KB · Visningar: 36
  • bild2.jpg
    bild2.jpg
    31.8 KB · Visningar: 33
  • bild3.jpg
    bild3.jpg
    27.7 KB · Visningar: 27
  • bild4.jpg
    bild4.jpg
    32.3 KB · Visningar: 26
  • bild5.jpg
    bild5.jpg
    32.6 KB · Visningar: 65
Senast ändrad:
Panasonic G6 är en spegellös kamera med två rattar som normalt är dedicerade till slutartid och bländare, så TS skulle knappast vinna något på att byta till en annan spegelfri kamera.

Jag lägger en annan betydelse i begreppet "dedikerade" än hur du tolkar det jag skrivit.

Det jag avser med dedikerade vred är de som har en permanent fast funktion där skala och mått står tryckta direkt på vreden, eller vid sidan av på kamerahus/objektiv.
 
Det är måhända en fördel, men inte en jättestor sådan. Jag tror inte att TS är betjänt av att byta sin systemkamera av rätt god kvalitet mot en annan lika bra systemkamera. Att lära sig grunderna för fotografering är en bättre strategi.
 
Det är måhända en fördel, men inte en jättestor sådan. Jag tror inte att TS är betjänt av att byta sin systemkamera av rätt god kvalitet mot en annan lika bra systemkamera. Att lära sig grunderna för fotografering är en bättre strategi.

Är helt klart vettigt att lära sig grunderna (om man inte redan kan det). Håller jag helt med om är #1.

Anledningen till att jag föreslog dedikerade reglage med fasta funktioner som var väl utmärkta med tryckta värden, var det som TS skrev i sitt startinlägg i tråden:

"Ett litet tillägg gällande hanteringen av kameran är att jag sen en tid lider av sviterna efter en hjärninflammation och har svårt att sätta samman flera parametrar i tankarna vilket gör att jag hamnar i error-läge när jag försöker greppa inställningarna för olika situationer. Jag är i vanliga fall mycket intresserad av teknik och vill sätta mig in i utrustningen till fullo men i dagsläget klarar jag inte det. Vad tror ni - kan byte till Canon systemkamera göra skillnad för mig?"

Om det räcker för TS att gå en kurs (eller liknande) så tycker jag absolut att han skall starta där. Skall han, eller av andra orsaker vill byta kamera för att han tex inte trivs, så tycker jag (baserat på vad han skriver själv) kan vara värt att kika på och överväga en kamera med enklare reglage och tryck.

Finns nästan ingen enklare kamera (ur denna aspekten) att fota manuellt med än en Fuji eller Leica (och andra liknande).

Det förutsätter dock att man vet och förstår grunderna bakom tid, bländare och ISO (något jag antar gäller för den som vill skaffa nya kamera att enklare fota just mer manuellt med).

Är inte så fallet så håller jag 100% med om att man inte skall köpa en ny kamera för att lösa just utbildningsproblemet (om det föreligger ett sådant).
 
Jag tror att det kan bli lätt att vilseleda många frågeställare, vi pratar om inställningar som låter mycket krångligare än vad det egentligen är, måste man hålla ständig koll på flera parametrar. Läge A-bländare titta i sökaren eller på skärmen, vrida på en ratt, man får ju besked i sökaren/skärmen. Har man otur med en kamera som behöver hjälp med exponerings kompensation stup i kvarten, eller kan man låta det stå på +0,5 eller nått liknande, då blir det så klart genast rörigare om kamera behöver mycket manuell hjälp hela tiden.
 
Är helt klart vettigt att lära sig grunderna (om man inte redan kan det). Håller jag helt med om är #1.

Anledningen till att jag föreslog dedikerade reglage med fasta funktioner som var väl utmärkta med tryckta värden, var det som TS skrev i sitt startinlägg i tråden:

"Ett litet tillägg gällande hanteringen av kameran är att jag sen en tid lider av sviterna efter en hjärninflammation och har svårt att sätta samman flera parametrar i tankarna vilket gör att jag hamnar i error-läge när jag försöker greppa inställningarna för olika situationer. Jag är i vanliga fall mycket intresserad av teknik och vill sätta mig in i utrustningen till fullo men i dagsläget klarar jag inte det. Vad tror ni - kan byte till Canon systemkamera göra skillnad för mig?"

Om det räcker för TS att gå en kurs (eller liknande) så tycker jag absolut att han skall starta där. Skall han, eller av andra orsaker vill byta kamera för att han tex inte trivs, så tycker jag (baserat på vad han skriver själv) kan vara värt att kika på och överväga en kamera med enklare reglage och tryck.

Finns nästan ingen enklare kamera (ur denna aspekten) att fota manuellt med än en Fuji eller Leica (och andra liknande).

Det förutsätter dock att man vet och förstår grunderna bakom tid, bländare och ISO (något jag antar gäller för den som vill skaffa nya kamera att enklare fota just mer manuellt med).

Är inte så fallet så håller jag 100% med om att man inte skall köpa en ny kamera för att lösa just utbildningsproblemet (om det föreligger ett sådant).

Du har uppfattat mitt problem helt korrekt! Jag kan förtydliga problemet ytterligare: vid datorn tex om jag läser information på det fönster som är öppet och behöver få med mig det till ett annat dokument så minns jag inte informationen när jag flikat ner det första fönstret och ska skriva in det på det andra. Samma sak uppstår naturligtvis vid inställningar på kameran och det var där jag tänkte att det kanske var tydligare. Det är nog rejäla reglage jag skulle behöva som är synliga på ett enkelt sätt. Eller kanske ett sådant där fönster ovanpå kamerahuset där inställningarna visas. Men jag ska göra fler försök med Panasonicen nu, har lagt ifrån mig zoom-objektivet vilket förenklar en del och kör nu bara på fast objektiv.

Stort tack igen till alla!
 
En Canon-kamera skulle inte hjälpa eftersom den inte har "tydligare" inställningsrattar och -knappar än din G6.
Syns inte inställningarna på skärmen på baksidan på din kamera?

Men jag tror ändå att du skulle vinna på att plugga på lite fotografi-elementa. Det kan kanske gå lite trögt med din hjärnskada men du behöver inte ha bråttom. Om det går lättare för dig att ta in information i en lugn situation så kan det vara en bra strategi att läsa på lite utan att behöva praktisera teorin samtidigt.
 
Du har uppfattat mitt problem helt korrekt! Jag kan förtydliga problemet ytterligare: vid datorn tex om jag läser information på det fönster som är öppet och behöver få med mig det till ett annat dokument så minns jag inte informationen när jag flikat ner det första fönstret och ska skriva in det på det andra. Samma sak uppstår naturligtvis vid inställningar på kameran och det var där jag tänkte att det kanske var tydligare. Det är nog rejäla reglage jag skulle behöva som är synliga på ett enkelt sätt. Eller kanske ett sådant där fönster ovanpå kamerahuset där inställningarna visas. Men jag ska göra fler försök med Panasonicen nu, har lagt ifrån mig zoom-objektivet vilket förenklar en del och kör nu bara på fast objektiv.

Stort tack igen till alla!

Även jag kan känna igen mig i det du skriver att man ofta inte hinner med och tänka så mycket under själva fotograferandet.

Ett tips jag fick från en fotograf var att träna hemma på alla funktioner i kameran, så att alla inställningar jag ska göra ute sitter i ryggmärgen. Ungefär som att man i lumpen fick träna på att montera ihop och isär vapnet i mörker, det borde man också göra med kameran.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar