ANNONS
Annons

Vad säger Ni om årets största fototävling i Göteborg, Gubbar och Tanter??

Produkter
(logga in för att koppla)
alla har börjat skicka in sina biddrag, det är fortfarande 2 sölkorvar som ine har skickat in alla bilderna... så innan dessa är inne så lär ni inte se något på sidan... ;)

en fråga till er som kan webben bra...

När man tittar på en bild på en sida, tankas den ner som en kopia automatiskt till ens dator då? som någon slags cach sak för att det ska gå fortare?

Kalle_B skrev:
en fråga till er som kan webben bra...

När man tittar på en bild på en sida, tankas den ner som en kopia automatiskt till ens dator då? som någon slags cach sak för att det ska gå fortare?

Ja, den måste tankas ner till datorn innan man kan se den.

ajdå...

tror jag har en spärr på 1gb eller liknande, mer får inte tankas ner från min sida/månad... sedan stryper dom sidan helt.. kan itne ens komma in på den...

jaja... jag ska göra klart sidan så ska jag räkna på det där, ev får någon vänlig själ hjälpa till med utrymme på sin sida.

Ser mörkt ut för datatrafiken.
Ett litet räkneexempel (om ni klarar lite matte så här på lördagskvällen):

Varje bild är ~200 kB stor (640x427, jpg)
13 bilder/deltagere -> 2,6 MB per deltagare.

18 pers deltar -> 18*2,6MB = 46,8 MB totalt bilder på hemsidan.

Dessa bilder laddas sen hem av oss 18 deltagare -> 18*46,8MB = 842,4 MB.

Sen tillkommer ju ytterligare trafik för thumbnails, HTML-data i övrigt, ytterligare folk som är inne och tittar etc.
Kanske smartaste är hemsidan med upplägg och thumbnails är på Kalles hemsida medan bilderna är på Christians (länkade från Kalles).

jo det ser mörkt ut..

När alla har skickat alla bilder till mig så lägger jag in allt på hemsidan, sedan packar jag allting och skickar det till någon som har utrymme och inga restriktioner. Inga thumbnails eftersom alla ska ju titta på alla bilder ialla fall, dock ligger dom i olika mappar.

Sedan får man skicka in sina röster till min mail så kollar jag alla röster här. :)

Vet inte hur det är sagt, har för mig att vi pratat lite fram och tillbaka om det, men jag undrar vilka det är som kommer rösta, är det bara vi som var med eller ska vem som helst kunna gå in och rösta??

Har inte startat någon "rösta-på-mig-kampanj", är bara nyfiken :)

Kalle_B skrev:
jo det ser mörkt ut..

När alla har skickat alla bilder till mig så lägger jag in allt på hemsidan, sedan packar jag allting och skickar det till någon som har utrymme och inga restriktioner. Inga thumbnails eftersom alla ska ju titta på alla bilder ialla fall, dock ligger dom i olika mappar.

Sedan får man skicka in sina röster till min mail så kollar jag alla röster här. :)

Kalle, du kan få ett FTPinlogg till mitt webhotell så kan du lägga upp lite bilder dit.

Låter det bra?

Kan avslöja att jag är en av slökorvarna...

Har en liten fråga angående en av kategorierna... Ska Natur/landskapsbild vara en natur eller landskapsbild, eller ska det vara en landskapsbild i naturen??

Jag är nog också en av slappisarna.

Typiskt att det är vi som heter Richard (dock olika stavningar, men min stavning är rätt och din fel! :p) som e segast.

Jo men jag skulle vilja veta svaret på min fråga innan jag skickar mina sista bilder.... :)

Så svara fort så är jag snart klar...

wik skrev:
Kan avslöja att jag är en av slökorvarna...

Har en liten fråga angående en av kategorierna... Ska Natur/landskapsbild vara en natur eller landskapsbild, eller ska det vara en landskapsbild i naturen??

Det ska vara en naturbild eller landskapsbild. Hur du tolkar det är upp till dig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar