ANNONS
Annons

Vad säger Ni om årets största fototävling i Göteborg, Gubbar och Tanter??

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror det bara var folk som var utanför liseberg som fick problem med vakterna, hörde inget om problem från er som var inne i parken.

Ang fotoförbudet så är det konstigt.. riktigt konstigt. Jag vet att tillstånd krävs för fotografering när det är uppträdanden på liseberg, inget konstigt i det, men vanlig fotografering är tydligen förbjudet med systemkamera...en systemkamera skulle alltså störa mer än en kompaktkamera och göra vistelsen på liseberg mer störande? Jag betvivlar starkt detta... Ska bli roligt att se hur dom svarar på mejlet...

Kalle_B skrev:
Jag tror det bara var folk som var utanför liseberg som fick problem med vakterna, hörde inget om problem från er som var inne i parken.

Ang fotoförbudet så är det konstigt.. riktigt konstigt. Jag vet att tillstånd krävs för fotografering när det är uppträdanden på liseberg, inget konstigt i det, men vanlig fotografering är tydligen förbjudet med systemkamera...en systemkamera skulle alltså störa mer än en kompaktkamera och göra vistelsen på liseberg mer störande? Jag betvivlar starkt detta... Ska bli roligt att se hur dom svarar på mejlet...

Vad mina kompisar fått till svar när dom inne på Liseberg blivit tillsagda av vakterna. Det är att vakterna tror att när du har en utrustning modell "större" = Systemkamera så fotar man i kommersiellt syfter.. Dom har inte fattat att det går omkring en massa hobbyfotografer med systemkameror med stora objektiv idag..

För att få fota kommersiellt måste du ha tillstånd.

Däremot, när jag var och kvällsfotograferade med FotoVäst strax innan jul.. hade vi ordnat tillstånd av Liseberg.

Information angående Liseberg

Jag har varit i kontakt med Liseberg via mail och här är resultatet.
Använd nu ert förnuft vid fotografering på Liseberg.

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Det är tillåtet ha med sig kamera och/eller videokamera i parken men man får enbart använda sig av materialet för privat bruk d v s inte distribuera eller sälja vidare. Att lägga upp bilder tagna här på en community eller på egen hemsida kan väl anses gälla som privat bruk – så svaret är ja, det är ok. Dock gäller detta under förutsättning att du inte är en professionell fotograf som använder hemsidan för att sälja bilderna vidare.

Vad gäller tävlande med bilder tagna här så kan det skilja sig från fall till fall: Säg att en lampfabrikör iscensätter en fototävling och du tävlar med ett bidrag fotat under Jul på Liseberg. Ofta är det ju så i fototävlingar att upphovsmakaren till tävlingen förbehåller sig rätten att använda insända bidrag i sin marknadsföring. Då är det inte ok. Bilden får inte hamna i ett läge där den används i ett kommersiellt syfte utan vårt tillstånd.

Tävlar du t ex på en site för egen del så är det ok. Bara det inte innebär att den siten använder sig av de bilderna i sin egen marknadsföring.

Ett fototillstånd kan vara bra att ha om man är en större grupp som fotograferar eller om man använder sig av vad som förefaller vara professionell utrustning. Kommer det en massa människor med långa teleobjektiv kan det lätt uppfattas av vår personal som att det fotograferas för kommersiellt bruk. Säg bara vilken dag ni tänkte komma så kan jag skriva ut ett fototillstånd, för säkerhets skull.

Mvh,
Stefan Karlberg
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Senast ändrad:
bra svar av personen i fråga tycker jag. Inte svårt att be om ett fototillstånd, jag kunde bara inte överhuvudtaget tänka mig att det behövdes för vanlig fotografering och det är väl egentligen det han skriver också att fotografering är tillåtet för oss men dock en fördel om man har fixat tillstånd innan.

Toppen Johan!

Bra jobbat och jättebra svar ju..

Sedan är väl det som du säger att man skall använda sitt förnuft när man är ute och fotar på allmän plats och inte bara på Liseberg.. Om någon kommer fram och frågar.. behöver man ju inte gå i konfrontation direkt utan försöka föra en lugn och sansad dialog.

Jaha, när man väl kommer hem och börjar granska sina bilder så visar det sig att dom inte var hälften så bra som man trodde när man tog dom.

Jag skulle nog spenderat mera tid med att fotografera än att sitta och dricka öl =)
Men å andra sidan så var ju tävlingen bara halva upplevelsen. Den andra var att få träffa er andra och ha trevligt. Jag lovar att köpa en extra påse salta pinnar till Kalle nästa gång för ett lovvärt initiativ =)

Nåväl, jag skall se ifall jag inte jan få upp några 'rejects' i den här tråden i kväll.

Puh, nu har jag skickat in mina bilder, vilket mecklande! Ska verkligen bli kul att se allas sen!

Har jag fått namnen rätt till den här gruppbilden (ursäkta om det har blitt fel...)??

Översta raden från vänster:
Richard Alm, Håkan Schött, Ingvar Karlsson, Niklas Eriksson, Jasper Wärff, Christian Sandberg
Sittande i mittenraden, från vänster:
Janne Bernhardsson, Peter Stjernström, Rikard Weiler, Johan Weinö, Fabian Fogelberg , Hampus Lundgren, Mattias Thorstensson, Jörgen Stjernström
Nederst, från vänster:
Kalle Bexelius, Agnetha Lundberg, Theresia Höglund, Mattias Bucht

Bilagor

• fotomaratongruppbild.jpg
    fotomaratongruppbild.jpg
    98.6 KB · Visningar: 188
Svettigt värre att redigera bilderna. Min vanliga dator har ju kraschat (pajjat moderkort), så jag har fårr installera GIMP på min jobbdator. Inte helt olikt PS, men ändå väldigt annorlunda...

Här kommer i alla fall ett par bilder som jag tog. Först ut är Vår Ärade Tävlingsledare i vidvinkel.

Bilagor

• kalle.jpg
    kalle.jpg
    40.8 KB · Visningar: 166
Ojdå, sorry. Okej, är det rätt nu då?

Översta raden från vänster:
Christian Sandberg, Håkan Schött, Ingvar Karlsson, Niklas Eriksson, Jasper Wärff, Richard Alm
Sittande i mittenraden, från vänster:
Janne Bernhardsson, Peter Stjernström, Rikard Weiler, Johan Weinö, Fabian Fogelberg , Hampus Lundgren, Mattias Thorstensson, Jörgen Stjernström
Nederst, från vänster:
Kalle Bexelius, Agnetha Lundberg, Theresia Höglund, Mattias Bucht

Bilagor

• fotomaratongruppbild.jpg
    fotomaratongruppbild.jpg
    98.6 KB · Visningar: 1,389
Förresten.

Någon som har hittat ett blått Västtrafikbusskort av den nya modellen? Blev av med det underträffen, men jag vet inte var.

Gör mig inte så mycke att det är borta, eftersom ett nytt är på väg hem :)

/edit

Kan vara idé att kolla i sin väska innan man börjar spärra det...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar