Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad säger Ni om årets största fototävling i Göteborg, Gubbar och Tanter??

Produkter
(logga in för att koppla)
Hehe, denna tänkte jag ta under kategorin djur. Men jag inser att Delsjöodjuret inte är något att visa.

Bilagor

• peter.jpg
    peter.jpg
    94.6 KB · Visningar: 360
Denvitaharen skrev:
Rikard, du skulle se vi som åkte i D200a bilen, de var blöta!
Den ska vara vädertätad och det testade vi banne verkligen :p Men min lever än och det tror jag även de andras gör :)

Däremot fick jag prata engelska med en japan utanför Operan, kl 01.30 på natten som undrade varför jag tog kort så sent på natten, i det dåliga vädret, tror jag iaf.

Hehe, blev lite skraj att min 300d skulle svika mig efter duschen på bananpiren men den går fortfarande som en klocka... nåja, långsam klocka... :)

Hur kan förresten en japan undra över att man tar bilder på natten??? De är väl födda med en kamera i näven...

Fotoförbud!

Kanske är det någon som känner igen denna vakten?
Här får ni inte fotografera om ni har så stora kameror med långa telen, men det är helt okay med kompaktkameror, konstigt resonemang tycker jag.
Håller ni inte med mig, många utav er var ju inte ens inne på området!

Bilagor

• den-stränga-vakten.jpg
    den-stränga-vakten.jpg
    91.7 KB · Visningar: 341
Tacka vet jag Tokina 75-300 f4.5-5.6!
Gammalt segt och oskarpt, men fotografera fick jag!

Du kanske vill byta med mig?

Re: Fotoförbud!

m.bucht skrev:
Här får ni inte fotografera om ni har så stora kameror med långa telen, men det är helt okay med kompaktkameror, konstigt resonemang tycker jag.

Tvivlar stort på att de har något lagligt stöd för att förbjuda fotografering utanför området, oavsett kameratyp. Fast det var kul att för ovanlighetens skull ha riktig nytta av sin lilla kompakt med vridbar skärm - perfekt för att sitta och låtsas som om man bara kollar sin kamera, synd bara att man får vänta till nyår med att publicera de bästa bilderna pga PUL-reglerna, men det var kul ändå.

Re: Fotoförbud!

m.bucht skrev:

he, he.. vet ni vad.. vet inte om jag vågar erkänna det.. men den parkvakten är en gammal bekant till mig.. han och hans fru hade tobaksaffären här nere på gatan förr

Re: Re: Fotoförbud!

Gersemi skrev:
he, he.. vet ni vad.. vet inte om jag vågar erkänna det.. men den parkvakten är en gammal bekant till mig.. han och hans fru hade tobaksaffären här nere på gatan förr

Nu så var jag ju inte ute efter att hänga ut en specifik person, utan bara visa en bild på en parkvakt med oigenkänligt ansikte för att han inte skulle kännas igen.
Saken var ju den att det var ju fotografer som blev tillsagda att inte fotografera utanför parkområdet, vilket jag inte kan förstå att dom kan hindra oss till, eller har jag fel?

Re: Re: Fotoförbud!

Ellix skrev:
Tvivlar stort på att de har något lagligt stöd för att förbjuda fotografering utanför området, oavsett kameratyp. Fast det var kul att för ovanlighetens skull ha riktig nytta av sin lilla kompakt med vridbar skärm - perfekt för att sitta och låtsas som om man bara kollar sin kamera, synd bara att man får vänta till nyår med att publicera de bästa bilderna pga PUL-reglerna, men det var kul ändå.

Kan ni förklara vad PUL innebär.
Är det så att bilder tagna på personer inne på Liseberg inte får användas som tävlingsbidrag såvida men inte har deras medgivande?

Re: Re: Re: Fotoförbud!

m.bucht skrev:
Nu så var jag ju inte ute efter att hänga ut en specifik person, utan bara visa en bild på en parkvakt med oigenkänligt ansikte för att han inte skulle kännas igen.
Saken var ju den att det var ju fotografer som blev tillsagda att inte fotografera utanför parkområdet, vilket jag inte kan förstå att dom kan hindra oss till, eller har jag fel?

Jag håller med dig.. men tydligen är det vad dom sa iallafall.. även Lisebergs tomtmark utanför grindarna också...Sedan så tycker ju jag personligen att Liseberg är lite väl hysteriska här.. Vad skada gör man om man står utanför grindarna och fotar.. och om det nu är så att dom är rädda för att man gör det i kommeriellt syfte.. tycker jag det låter lite väl långsökt.. Utan mer som prestige från deras sida.

Re: Re: Re: Re: Fotoförbud!

Gersemi skrev:
Jag håller med dig.. men tydligen är det vad dom sa iallafall.. även Lisebergs tomtmark utanför grindarna också...Sedan så tycker ju jag personligen att Liseberg är lite väl hysteriska här.. Vad skada gör man om man står utanför grindarna och fotar.. och om det nu är så att dom är rädda för att man gör det i kommeriellt syfte.. tycker jag det låter lite väl långsökt.. Utan mer som prestige från deras sida.

Sökte lite på www.liseberg.se och hittade denna texten:

"Höll du din kamera beredd under din vistelse hos oss och fångade ett favoritkort? Skicka då en kopia av det till oss så deltar du i vår fototävling med chans att vinna fina priser:"

Dubbelmoral eller...lite förvirrad blir man ju!

Re: Re: Re: Re: Re: Fotoförbud!

m.bucht skrev:
Sökte lite på www.liseberg.se och hittade denna texten:

"Höll du din kamera beredd under din vistelse hos oss och fångade ett favoritkort? Skicka då en kopia av det till oss så deltar du i vår fototävling med chans att vinna fina priser:"

Dubbelmoral eller...lite förvirrad blir man ju!

Glömde denna texten:

Märk mailet med "Fototävling". Kom ihåg att skriva var motivet är taget. Vi kan komma att använda era bilder i vår framtida marknadsföring.

Man kanske skulle maila in ett bidrag ;-)

Re: Re: Re: Fotoförbud!

Nikk skrev:
Kan ni förklara vad PUL innebär.
Är det så att bilder tagna på personer inne på Liseberg inte får användas som tävlingsbidrag såvida men inte har deras medgivande?

Det råder viss förvirring, men som jag har uppfattat det är det enligt PUL, personuppgiftslagen, idag inte tillåtet att publicera foton i data-form utan igenkännliga personers medgivande. Dock har ingen, så vitt jag vet, fällts för att ha publicerat en icke kränkande bild på internet.
Enligt yttrandefrihetslagen är det däremot redan idag tillåtet att publicera foton i tryckt form om det sker i konstnärligt eller journalistiskt syfte, men inte om en person kan förknippas med reklam.
Efter nyår kommer PUL att ändras så att det är tillåtet att utan medgivande publicera foton tagna på offentlig plats om de inte kan anses vara kränkande för personen.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Fotoförbud!

m.bucht skrev:
Glömde denna texten:

Märk mailet med "Fototävling". Kom ihåg att skriva var motivet är taget. Vi kan komma att använda era bilder i vår framtida marknadsföring.

Man kanske skulle maila in ett bidrag ;-)

och låta dom tjäna en hacka på ditt foto ;-)

Nja.. kanske skulle man istället maila dom och fråga varför dom stoppar folk som vill fota.. när dom samtidigt vill ha in bidrag?

Håller med dig.. dubbelmoral!

He he, man kanske skulle kunna tjäna en hacka på att råka komma med på ett foto som används i Lisebergs marknadsföring och sedan stämma dem!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Fotoförbud!

Gersemi skrev:
och låta dom tjäna en hacka på ditt foto ;-)

Nja.. kanske skulle man istället maila dom och fråga varför dom stoppar folk som vill fota.. när dom samtidigt vill ha in bidrag?

Håller med dig.. dubbelmoral!

Nja jag skall ju ha min lilla beskärda del först, jag går efter SFFs prisguide :)

Jag menar, att bli förknippad med gröna kaniner i reklamsammanhang, om inte det ger bestående men, så vad gör det???

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar