Annons

Vad rekommenderar ni för dator?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl B

Medlem
Hej!

Min 7 år gamla DELL orkar inte med de bildfiler jag nu fyller datorn med efter att ha skaffat en fin digitalkamera. Vad rekomenderar ni för dator? Jag vill inte bygga en själv. Funderar på en ny DELL XPS 8500 med Intel i5 eller i7 processor, 8 eller 16 GB RAM, AMD Radeon™ HD 7570-grafikkort med 1 GB DDR5-minne eller AMD Radeon™ HD 7770-grafikkort med 2 GB DDR5-minne samt eventuellt en 256GB SSD därtill. VAd tror ni om detta? Jag skall även kunna spela lite spel på den.
 
Hej!

Min 7 år gamla DELL orkar inte med de bildfiler jag nu fyller datorn med efter att ha skaffat en fin digitalkamera. Vad rekomenderar ni för dator? Jag vill inte bygga en själv. Funderar på en ny DELL XPS 8500 med Intel i5 eller i7 processor, 8 eller 16 GB RAM, AMD Radeon™ HD 7570-grafikkort med 1 GB DDR5-minne eller AMD Radeon™ HD 7770-grafikkort med 2 GB DDR5-minne samt eventuellt en 256GB SSD därtill. VAd tror ni om detta? Jag skall även kunna spela lite spel på den.

En stationär dator skall definitivt ha en SSD som systemdisk, det kommer ge en rejäl boost.

i5 eller i7 och grafikkortsvalet kan du låta plånboken bestämma. RAM är så billigt nu att 16GB borde vara ett lätt val även om det sällan kommer ge så stor prestandavinst over 8GB.

/Karl
 
Hej!

Min 7 år gamla DELL orkar inte med de bildfiler jag nu fyller datorn med efter att ha skaffat en fin digitalkamera. Vad rekomenderar ni för dator? Jag vill inte bygga en själv. Funderar på en ny DELL XPS 8500 med Intel i5 eller i7 processor, 8 eller 16 GB RAM, AMD Radeon™ HD 7570-grafikkort med 1 GB DDR5-minne eller AMD Radeon™ HD 7770-grafikkort med 2 GB DDR5-minne samt eventuellt en 256GB SSD därtill. VAd tror ni om detta? Jag skall även kunna spela lite spel på den.

Hur mycket kommer denna kosta? Nog vettigare att köpa en på Inet där man själv kan välja delar (Inet kan bygga ihop datorn med).
Som alternativ finns även CDON:s THOR:
http://cdon.se/hemelektronik/thor_m...0gb_ssd_+_2tb_-_nvidia_gtx670_-_w7hp-20388252
 
Hur mycket kommer denna kosta? Nog vettigare att köpa en på Inet där man själv kan välja delar (Inet kan bygga ihop datorn med).
Som alternativ finns även CDON:s THOR:
http://cdon.se/hemelektronik/thor_m...0gb_ssd_+_2tb_-_nvidia_gtx670_-_w7hp-20388252

Den kommer funka bra ett bra tag framöver. Priset ser OK. Jämför vad du skulle få ge på Inet för motsvarande. Kolla även prisjakt, brukar ge en bra bild vad som är ett bra pris.
 
Jag har motsvarande dator fast 2 år äldre, ingen SSD men i7 och 16GB Ram,

Tycker verkligen att det var värt att köpa en färdigbyggd med OS installerat. Byggt datorer förr men såhär har ju Dell allt ansvar i nått/några år.


Den har vart stabil och 16GB är ett måste om man gör flera saker samtidigt. Nu är jag väldigt resursineffektiv och man kan säkert klara sig med 8GB men med 16GB gör det inget om man glömmer stänga några program.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.