Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vad rekomenderar ni för mörkrums utrustning?
- Trådstartare Alexi
- Start datum
anonymous
Avslutat medlemskap
Alexi skrev:
Min sambo vill bygga upp ett mörkrum i badrummet. Vad rekomenderar ni för typ av utrustning, gärna sådant som går att hitta billigt beg.
Det adeles beror på hur mycket vill ni lägga på.
En Durst för 135mm och 6x6 med färghuvud och kondensor föredra eftersom man har då två olika typer av ljus för svart/vitt, färghuvudet kan du använda för variable kontrast och till färgpapper. (De hittar man billigt) och du kan byta format eller ha två kameror med de formaten. Jag tror att det finns ramar för negativ ända upp till 6x9 cm
En Dunco (lite dyrare) avmaskeringsram kan vara bra den har en så kallad "four blade" system så du kan göra snygga kanter och dessutom behöver man inte dansa omkring med ramen alltför mycket. Resten är en baggis och kostar nästan inget förutom film, kemi och papper förstås.
Bengus
Aktiv medlem
tar en förfärlig massa tid att kopiera själv. Har själv rationaliserat till att framkalla filmerna själv (då behöver man endast ett helt mörkt rum (eller laddsäck), kemikalier och ett par dosor).
Sen är investeringen en scanner; plåtar man 135 film är klart en filmscanner att föredra, plåtar man mellanformat funkar epson-scanners till det mesta. Ska bilderna huvudsakligen publiseras elektroniskt är detta helt tillfredställande.
Vill jag ha ut något på papper finns ju alltid crimsons svartvita finpapper numer
Good luck
Bengt A Wänergård
Sen är investeringen en scanner; plåtar man 135 film är klart en filmscanner att föredra, plåtar man mellanformat funkar epson-scanners till det mesta. Ska bilderna huvudsakligen publiseras elektroniskt är detta helt tillfredställande.
Vill jag ha ut något på papper finns ju alltid crimsons svartvita finpapper numer
Good luck
Bengt A Wänergård
anonymous
Avslutat medlemskap
Bengus skrev:
tar en förfärlig massa tid att kopiera själv. Har själv rationaliserat till att framkalla filmerna själv (då behöver man endast ett helt mörkt rum (eller laddsäck), kemikalier och ett par dosor).
Good luck
Bengt A Wänergård
Varför bekymra sig med film då? Du kan gå över digitalt.
anonymous
Avslutat medlemskap
Alexi skrev:
Som jag har förstått det så ligger förtjusningen i den manuella arbets processen annars kan man lika gärna fota digitalt. Så gör jag. Men min sambo gillar skapande processen i själva kopierings arbetet.
Din sambo har förstått den psykiska processen med att skapa och det har inte dom elektroniknissar. En bild skapas av en verklighet som tolkas med kameran och uttryckas med den fysiska bilden. Elektroniskt kan du bara reglera en dålig bild men i äkta processen göra den bättre och med kopiering ladda den med dina egna känslor. I den elektroniska bilden är flera hundra pesoner är iblandad i denna process och deras namn dyker upp med gämna mellanrum på photoshop's första sida. No väll, jag vill inte ha det så och inte ditt sambo heller.
ekemannen
Aktiv medlem
Mörkrumsarbete är trevligt ! Ett hantverk ! Det är mycket mer känsla i att hålla i ett kort som man gjort analogt (framkallat film, kopierat till papper) än ett fotat digitalt och skickat till labb. Dessutom tycker jag att det blir snyggare.
/ Erik (som har gått ihop med några till här i örebro och ska sätta ihop ett mörkrum)
/ Erik (som har gått ihop med några till här i örebro och ska sätta ihop ett mörkrum)
Bengus
Aktiv medlem
anonymous skrev:
Varför bekymra sig med film då? Du kan gå över digitalt.
Ja, det är väl en fråga om tycke o smak, vart man vill dra gränsen. Har hittat en form som tilltalar mig efter att ha tillbringat några år i mörkrum. Jag kan klart hålla med och förwtår det jag tror du vill säga; men med verklighetens krav på tisduttnyttjande har nog många med mig inte den tid det tar i anspråk att göra goda papperskopior i mörkrummet.
Scannade negativ är i mina ögon ett klart intressantare alternativ än helt digitalt (vilken man iof också sysslar med till o från) och ger väl mig det "hantverk" jag saknar som heltidsdataslav.
Vad som är äkta har du nog inte tolkningsföreträde till, tyvärr. Sitter hos varje enskild individ att dra den slutsatsen.
Mvh
Bengt
Graal
Avslutat medlemskap
ekemannen skrev:
Mörkrumsarbete är trevligt ! Ett hantverk ! Det är mycket mer känsla i att hålla i ett kort som man gjort analogt (framkallat film, kopierat till papper) än ett fotat digitalt och skickat till labb. Dessutom tycker jag att det blir snyggare.
Kul att ni satsar på hantverket i mörkrummet! Fler behöver prova för att förstå tror jag. Väldigt bra idé att gå ihop, som en gammaldags fotoklubb ungefär där man köpte inm gemensam utrustning. Blir man för många är det dock lite svårt att få ihop tiderna och man blir lite mer beroende av andra och kan inte välja tider för kopiering själv lika mycket. Men i ett idag mycket billigt (utrustningsmässigt) mörkrum kan man göra stora bilder själv mycket billigare (dock inte snabbare) om man jämför med vad en skaplig A2-skrivare för olika svartvita bläck kostar (ca 25 000 eller vad det kostar att låta ett proffslabb skriva ut de stora bilderna på det papper jag önskar och efter mina önskemål (man hamnar då på minst 500:- per bild tror jag).
anonymous
Avslutat medlemskap
hantverk?
Hantverk är att sko hästar och att vara snickare eller dylikt.
Fotografin är den nya konsten som utförs hantverksmässigt. Likaså vill jag inte höra det utrycket kort eller kopia istället av en fotografisk verk.
Kopia? Av vad? Jag, med alla mina erfarenhet och kunnande klarar inte av att göra två likadanna verk av mina egna negativ. Liknande möjligen men då är det inte en kopia eller?
Du kallar inte en konstnärs alster till hantverk heller fast den tilkom av händer eller en målning till kanvas.
Övrigt skrev jag lite om olika typ av ljus här.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=889665#post889665
Hantverk är att sko hästar och att vara snickare eller dylikt.
Fotografin är den nya konsten som utförs hantverksmässigt. Likaså vill jag inte höra det utrycket kort eller kopia istället av en fotografisk verk.
Kopia? Av vad? Jag, med alla mina erfarenhet och kunnande klarar inte av att göra två likadanna verk av mina egna negativ. Liknande möjligen men då är det inte en kopia eller?
Du kallar inte en konstnärs alster till hantverk heller fast den tilkom av händer eller en målning till kanvas.
Övrigt skrev jag lite om olika typ av ljus här.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=889665#post889665
Graal
Avslutat medlemskap
OT:
Om jag säger ett konstnärligt hantverk eller hantverksmässig konst, precis som glasblåsning, eller något liknande? Inte vem som helst kan bli glasblåsarmästare, endast de med konstnärlig känsla når dit. Eller en akvarellmålare? Det tar tid att lära sig akvarellmålningens teknik och ska man bli konstnär krävs även lite mer än bara tekniken.
Om jag säger ett konstnärligt hantverk eller hantverksmässig konst, precis som glasblåsning, eller något liknande? Inte vem som helst kan bli glasblåsarmästare, endast de med konstnärlig känsla når dit. Eller en akvarellmålare? Det tar tid att lära sig akvarellmålningens teknik och ska man bli konstnär krävs även lite mer än bara tekniken.
anonymous
Avslutat medlemskap
Graal skrev:
OT:
Det låter mycket bättre! Och så länge vi lär inte folk att tala rätt om fotografin då kommer fotografins anseende inte att upphöjas eller etableras so den nya konsten!
Läs följande inläggen!
anonymous
Avslutat medlemskap
Fotografi, vad är det?
Vi kan väll säga att ett fotografi är ett verk av en fotograf. En fotograf är konstnär av att se, tolka sin omvärld och måla det med ljus. Den utrustning han använder sig av är hjälpmedel att i denna process.
Fotografens (hans/hennes) tolkning av vad han ser och hur han/hon ser på det uppenbaras i ett färdigt fotografisk verk som tillkommer i mörkrummet. Ett sådant verk är ett föremål av konst.
En fotograf måste behärska många kunskaper för att arbeta och uttrycka sig fritt. Några är bildkomposition, kemi, fysik, ljuslära och materiallära
Naturligtvist man kan inte lära sig att bli konstnär man måste ha den naturliga förutsättningen.
Vi kan väll säga att ett fotografi är ett verk av en fotograf. En fotograf är konstnär av att se, tolka sin omvärld och måla det med ljus. Den utrustning han använder sig av är hjälpmedel att i denna process.
Fotografens (hans/hennes) tolkning av vad han ser och hur han/hon ser på det uppenbaras i ett färdigt fotografisk verk som tillkommer i mörkrummet. Ett sådant verk är ett föremål av konst.
En fotograf måste behärska många kunskaper för att arbeta och uttrycka sig fritt. Några är bildkomposition, kemi, fysik, ljuslära och materiallära
Naturligtvist man kan inte lära sig att bli konstnär man måste ha den naturliga förutsättningen.
Graal
Avslutat medlemskap
Lite ot i sammanhanget det här kanske men det är viktiga saker. Dina tankar kring ljus, fotografi och mörkrumsarbete, Frank, är väldigt intressanta. Ditt sätt att beskriva processen från exponering till färdig bild och hur konstnären i mörkrummet sätter sin personliga prägel på verket tilltalar mig. Ditt sätt att värdera fotografin och din vilja att sprida kunskapen om vad ett fotografi är behövs i dag. Okunskapen är tyvärr alltför utbredd i Sverige. Ser samma saker själv då många tror att det är alltför enkelt att krypa in i mörkrummet igen och få exakt samma utryck i en ny bild från samma negativ. Är personligen därför motståndare till numrerade serier av manuella mörkrumsbilder eftersom det inte blir en "kopia" på samma sätt som vid grafisk tryckreproduktion, bläckstråleutskrifter eller maskingjorda bilder från datafiler. Hur ser du på detta Frank?
Bengus
Aktiv medlem
Ganska skön OT om man ser till Topic - läser med spänning vidare de existensiella utredningarna. När tid är pengar, är konstnärerna kungar....
Tillbaka till topic; både till nytta o nöjje är det en god ide´att hyra in sig i ett mörkrum istället för att skaffa på sig en massa prylar som står o samlar damm. Det är ju också ganska trevligt o stå o mysa i mörkrummet med nångon annan som kan komma med input på det man sysslar med. Men som jag försökte skriva tidigare; det är en farlig hobby som tar/kräver en massa tid i anspråk. Se de andra herrarna här i tråden som tar bilden på ett sådant allvar att man knappt vågar skriva själv, så amatör man är
Tycker att det ganska ofta är annonser ute om lediga mörkrumsplatser; universiteten har ofta bra fotoklubbar man kan ansluta sig till för en billig penning. Det brukar finnas annonser på tex Crimsons anslagstava för lediga platser...
Bara ett par tankar...
BAW
Tillbaka till topic; både till nytta o nöjje är det en god ide´att hyra in sig i ett mörkrum istället för att skaffa på sig en massa prylar som står o samlar damm. Det är ju också ganska trevligt o stå o mysa i mörkrummet med nångon annan som kan komma med input på det man sysslar med. Men som jag försökte skriva tidigare; det är en farlig hobby som tar/kräver en massa tid i anspråk. Se de andra herrarna här i tråden som tar bilden på ett sådant allvar att man knappt vågar skriva själv, så amatör man är
Tycker att det ganska ofta är annonser ute om lediga mörkrumsplatser; universiteten har ofta bra fotoklubbar man kan ansluta sig till för en billig penning. Det brukar finnas annonser på tex Crimsons anslagstava för lediga platser...
Bara ett par tankar...
BAW
anonymous
Avslutat medlemskap
Graal skrev:
Okunskapen är tyvärr alltför utbredd i Sverige. Ser samma saker själv då många tror att det är alltför enkelt att krypa in i mörkrummet igen och få exakt samma utryck i en ny bild från samma negativ. Är personligen därför motståndare till numrerade serier av manuella mörkrumsbilder eftersom det inte blir en "kopia" på samma sätt som vid grafisk tryckreproduktion, bläckstråleutskrifter eller maskingjorda bilder från datafiler. Hur ser du på detta Frank?
Hur jag ser på detta?
Ja? First och främst en mekaniskt tillverkad bild är en reproduktion och som sådant i konstvärden brukar man betrakta den som ett slags hötorgskonst eller dylikt. Plansch, affisch och vidare.
En negativ som exponerad tekniskt DVS utan några som helst av fotografens egen tolkning av situationen (ljus motiv och så vidare) är också är en reproduktion men om detta negativ exponerats efter fotografens beslut vad och hur han vill visa sin omvärld är det inte! Detta tolkning fortsätter i mörkrummet och fulländas sedan med de kunskaper som fotografen besitter då resultatet är en fotografisk verk och som sådant är ett konstverk.
Om konstverket är bra eller inte avgörs naturligtvis av de som besöker dina utställningar DVS publiken (betraktaren).
Ett fotografiskt verk eller en oljemålning trots allt handlar om att kommunicera och förmedla dina tankar, innersta känslor med sin omvärld.
Tänk på att Adams and Weston spenderade hela sitt liv i mörkrummet för att lära sig hur man gör för att bli som dom har blivit. Det räcker inte med en snabbkurs på ABF om photoshop!
Alla blir inte berömd i sin tid och många blir det aldrig men för s skull det ska inte betyda att du lägger av. Det gör ju alla loosers!
De numrerade kopior enligt min mening är en prostitution för samlarvärden och ursprungligen bara en "moneymaking" jippo av trötta fantasilösa konstnärer i grafiska värden. Såna finns bland oss fotografer med! Det var ett sätt att prostituera sig till konstvärden men då har man inte förstått något om fotografin över huvud taget. Likaså alla digitalister som trötta på mörkrumsarbetet och missuppfattade vad som är skapandet i fotografin.
Det finns fotografer här som uttalat sig att de hellre dricker "kvicksilver än framkallare" eller att "negativ är primitivt" och "allt är konst" Dom är ju just såna människor som har absolut inga kunskaper om nåt vill inte lära sig något eller helt enkelt kan inte lära sig något. Loosers!
Jag vill betona en gång till att det inte finns något som heter "det digitala mörkrummet" det är språkmissbruk! ! Det finns bara trötta individer som med det digitala såg sitt schans och tror att dom är nåt själva verket så avslöjar sin okunskap med uttalande som ovan och vore handikappade utan dom hundratals namn som dyker upp på Photoshops första sidan!!!
I min värld finns inget som kallas för raka kopiering och jag har mina fingrar med i allt. Bara att jag har olika sinnesstämningar dag efter dag gör att mina verk blir ALDRIG likadant och kommer aldrig bli heller! Så, vad skulle bli för mening med att numrera mina verk? Aldrig i livet men signerad är alla som säljs samt försedd med det datum när jag gjorde bilden och inte när jag har tagit dom.
Och sist då, det finns plats för digitalt med och det är just det namn som Kodak gav till sin kamera "easy share"! Det säger allt! Ja det är en slags av kamera utan telefon och kan inte användas att skicka SMS.
Senast ändrad:
dengrymmekocken
Ny medlem
Väl genomtänkt Frank
I min värld finns inget som kallas för raka kopiering och jag har mina fingrar med i allt. Bara att jag har olika sinnesstämningar dag efter dag gör att mina verk blir ALDRIG likadant och kommer aldrig bli heller! Så, vad skulle bli för mening med att numrera mina verk? Aldrig i livet men signerad är alla som säljs samt försedd med det datum när jag gjorde bilden och inte när jag har tagit dom.
Det är så in i bänken väl talat Frank. Själv är jag yrkesman i mitt skapande och man kan aldrig kopiera sina egna verk.Allt beror på omkrinliggande orsaker
eller andras sinnesstämmningar.Och tur är väl det.Ett hantverk är inte att trycka på knappen utan där finns en långvarig utmaning om och hur jag vill att det ska ut eller hur jag tror att andra vill ta emot mitt budskap, balansen här styrs av ett kunnaserunthörnet filosofi.Mycket av den här tidsålderns kunskaperna håller tyvärr på att dö ut och har ersatts av andra kunskaper så är det ju. Men det ena utesluter ju inte det andra.Vårt gemensamma intresse för att skapa ett eller annat bör ju ligga på det planet att ha ett gott förtroende till utvecklingen.Sen är det ju viktigt att det inte bildas olika läger att man låser sig här eller där utan ser framtiden ann med allt vad det innebär ifråga om teknikutveckling,låt oss fortsätta att skapa men gärna tillsammans.
//rolf
Det är så in i bänken väl talat Frank. Själv är jag yrkesman i mitt skapande och man kan aldrig kopiera sina egna verk.Allt beror på omkrinliggande orsaker
eller andras sinnesstämmningar.Och tur är väl det.Ett hantverk är inte att trycka på knappen utan där finns en långvarig utmaning om och hur jag vill att det ska ut eller hur jag tror att andra vill ta emot mitt budskap, balansen här styrs av ett kunnaserunthörnet filosofi.Mycket av den här tidsålderns kunskaperna håller tyvärr på att dö ut och har ersatts av andra kunskaper så är det ju. Men det ena utesluter ju inte det andra.Vårt gemensamma intresse för att skapa ett eller annat bör ju ligga på det planet att ha ett gott förtroende till utvecklingen.Sen är det ju viktigt att det inte bildas olika läger att man låser sig här eller där utan ser framtiden ann med allt vad det innebär ifråga om teknikutveckling,låt oss fortsätta att skapa men gärna tillsammans.
//rolf