Annons

Vad menas med "kameran stöds av Lightroom"?

Produkter
(logga in för att koppla)

haagel

Aktiv medlem
Lightroom har en lista över kameror som har officiellt stöd. Min nya Canon 7D finns inte med i listan på den nyaste uppdateringen av Lightroom 2 (2.5).

Det jag undrar är exakt vad detta innebär och hur man hanterar det?

Jag kan ju importera mina 7D-bilder, men det kanske inte är optimalt? Är det så att Lightroom grundkorrigerar alla bilder från en viss kameramodell på ett visst sätt? Vad händer då i detta fall då kameran inte har officiellt stöd?

Är det en nackdel att importera bilderna nu innan stöd finns? Påverkar det bilderna på något negativt sätt som sedan inte går eller är jobbigt att reparera när en version kommer då kameran stöds? Hur illa är det i så fall?

Vad händer om jag importerar bilderna nu och sedan uppgraderar när nästa version kommer? Kommer det att lösa då eller måste jag göra om allt?

Jag sitter nu på en massa bilder som jag skulle behöva jobba med, men vet inte riktigt vad jag ska göra. Några alternativ:

1. Jag väntar med att importera bilderna tills en ny version eller uppdatering av Lightroom kommer som stöder kameran (detta är väl lättast, men jag skulle som sagt behöva behandla dessa bilder nu).
2. Jag importerar bilderna nu och "tar smällen" av att de kanske inte får optimal kvalitét (hur dåligt blir det).
3. Jag importerar nu och fixar bilderna, men när en ny version av Lightroom utkommer så importerar jag bilderna på nytt och ersätter de gamla (dubbelt arbete).

Alla svar och kommetarer uppskattas. Hur gör ni andra som är i samma situation?
 
Så här ligger det till (tror jag...)
Lightroom 2.5 har en beta-profil för rawfiler från 7D. Riktigt stöd kommer nog inte förrän i ver. 3 av Lightroom (som redan finns som beta). Jag tror att du helt lungt kan importera dina filer till 2.5 och framkalla dem, jag tycker det blir ganska bra. När den skarpa ver. 3 kommer behöver du inte göra så mycket, befintlig databas kommer att fungera i 3:an. Du behöver alltså inte importera dina bilder på nytt. I ver. 3 kommer det att finnas en skarp profil för 7D, som möjligen kan ge ett bättre resultat. Då kan du framkalla dina filer på nytt om du inte är nöjd med nuvarande.
 
Tack Curt för sitt svar! :)

LR 2.5 har alltså en beta-profil... om denna profil inte funnits, skulle jag inte kunna importera bilderna alls då?
 
Tack Curt för sitt svar! :)

LR 2.5 har alltså en beta-profil... om denna profil inte funnits, skulle jag inte kunna importera bilderna alls då?


Precis! Förutsatt att vi talar om RAW-filer.

Fotar du i JPG, ja då behövs ingen profil.

Notera att den beta-profil som finns i Lightroom 2.5 endast klarar av det vanliga RAW från 7D, den klarar inte av mRAW och sRAW.

Jag använder LR 2.5 och fotar i RAW med min 7D. Jag tycker resultatet blir sisådär men jag lever med det. Jag räknar med att det kommer att bli bättre när den skarpa profilen är klar. Min tanke är att jag då går tillbaka till mina redigerade bilder och applicerar den nya skarpa profilen, det är ett par klicks jobb. Har man inte gjort alltför mycket justeringar av färger etc så tror jag inte man kommer att behöva göra så mycket detaljjobb.

Jag hoppas jag att det kommer en uppdatering med skarpa profiler innan 3.0 släpps, Curt har du läst något om detta, eller är det bara din gissning att det dröjer?

En sak att notera är att LR 3.0 kommer att innehålla en helt ny "motor" för RAW-konverteringen. Om jag fattat det rätt så kommer det att ge kvalitetsförbättringar och det kan komma att löna sig att gå igenom gamla bilder (även från andra kameror) för att få ut det där lilla extra - om man nu orkar bry sig. :)
 
På Adobes forum spekuleras det om ytterligare en 2. release före 3:an kommer. Mest troligt i december i så fall.
 
De här profilerna ni pratar om, vad gör de egentligen? Påverkar de samma inställningar som jag själv kan påverka i programmet eller är det nått annat "magiskt" i bakgrunden som jag inte kan göra själv?
 
Profil i detta sammanhanget är den "mjukvara" som tolkar den sensordata som finns i raw-filen och omvandlar denna till en bild. Alla kameror har sitt eget sätt att lagra sensordata i filen, därför krävs dedikerade "profiler" för varje kameramodell.
 
Om ni är så noga med att det ska bli helt rätt ska ni väl inte använda er av Lightrooms rawconverterare utan Canons egen?

Nu kör jag iofs Nikons men det var en mindre revolution när jag såg hur mkt bättre färg och skärpa det blev med Nikon Capture jämfört med LR eller PS-rawconverterarna.
 
Senast ändrad:
Helt rätt, inte oväntat är Canons eget DPP ansedd som den bästa konverteraren, särskilt till 7D än så länge.
 
Om ni är så noga med att det ska bli helt rätt ska ni väl inte använda er av Lightrooms rawconverterare utan Canons egen?

Nu kör jag iofs Nikons men det var en mindre revolution när jag såg hur mkt bättre färg och skärpa det blev med Nikon Capture jämfört med LR eller PS-rawconverterarna.

Så är det säkert, men jag vill ändå jobba i Lightroom. Dels för att jag tycker det är ett underbart program att jobba i och dels för att jag ogärna vill behöva lära mig ett program till om jag inte absolut måste.

Öppnade Canons DPP ("Digital Photo Professional") som följde med kameran med gränssnittet kändes stenålder jämfört med Lightroom. Då tar jag faktiskt hellre en liten kvalitétsförsämring än att jobba med det... :/
 
Om ni är så noga med att det ska bli helt rätt ska ni väl inte använda er av Lightrooms rawconverterare utan Canons egen?

Förstår inte den kommentaren. "så noga", vem i den här tråden har sagt att maximal kvalitet är prioriterat?

I valet av programvara är bildkvalitén bara en av många parametrar.

Dessutom, diskussionen här handlade om att stödet för just 7D än så länge inte är fullgott men att en förbättrad profil för just den kameran är att vänta.

Dessutom, mycket talar för att LR 3 kommer att innebära en märkbara förbättring i RAW-konverteringen för alla kameror.
 
Trådskaparen i inlägg nummer ett, men det kanske bara var min tolkning. :)

Hehe, ja det kanske låter så. Om jag får omformulera mig så är jag inte nödvändigtvis ute efter att få absolut bästa kvalité, men man vill ju inte få tekniskt dåliga bilder heller. Jag vill få så bra kvalitét som möjligt ur Lightroom då det är det verktyg jag föredrar att använda.

Tack för svaren alla!
 
Bilder från 7D hanterade i Lightroom 2.5 blir definitivt inte bra. Jag undrade länge om det var något fel på min kamera, men efter att ha läst en del på nätet insåg jag att betaprofilen verkligen är beta. Bilderna blir helt enkelt riktigt dåliga med tanke på kamerans prestanda.

Jag utgår ifrån att Adobe släpper en uppgradering av 2.x som innehåller en profil för 7D. Att de skulle vänta till nästa versionsbyte känns tveksamt, och jag hoppas verkligen inte att de gör det.

Alternativen just nu är Canons eget DPP eller Capture One. I båda fallen blir bilderna klart bättre där, men arbetsflödet i DPP är rena skämtet. Capture One har många möjligheter men att lära sig hela det arbetsflödet är inte helt lätt, och det känns inte heller riktigt motiverat eftersom det i mitt fall bara skulle vara tillfälligt. Hur som helst finns alternativen, så kameran behöver inte ställas undan i väntan på Lightroom 2.6. :)
 
Jag utgår ifrån att Adobe släpper en uppgradering av 2.x som innehåller en profil för 7D. Att de skulle vänta till nästa versionsbyte känns tveksamt, och jag hoppas verkligen inte att de gör det.

Jag läste på Adobe forum där någon "Adobe Expert" påstod att det skulle komma "end of the year".
 
Bra att veta, för jag har upplevt det som att det varit lite knepigheter i bilderna ibland...

Tur att det inte är så länge till "end of the year". :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.