Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad krävs idag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomaza

Medlem
Jag har funderat på att gå någon sort av kurs för att öka mina chanser att jobba med det jag gillar mest, att fotografera.

Det jag undrar lite om är om någon har lite koll på vad som krävs idag för att bli fotograf? Det finns en mängd olika kurser att söka, både på universitet och distans men hur mycket väger dessa in då man söker jobb?? Är en kurs som ger högskolepoäng mer värd i praktiken än en som har liknande utbildning men saknar poängen??

/Thomas

Examen är en sak - och inom vissa områden ett krav.
Men arbetsgivare tittar på vad kandidaten gjort och har för reella kompetenser.

Jag kan inte tänka mig att det skulle vara annorlunda inom fotobranschen.

Jag tror kurser i bokföring, företagande, och dyligt är viktigare än rena fotokurser idag. Förutsatt att man har kunskaperna ändå.
Å andra sidan finns det många som lever på foto som man undrar hur i helskotta de lyckas med tanke på hur usla bilderna är. Förklaringen är troligen att de är väldigt duktiga på att sälja..

Jag tror kurser i bokföring, företagande, och dyligt är viktigare än rena fotokurser idag. Förutsatt att man har kunskaperna ändå.
Å andra sidan finns det många som lever på foto som man undrar hur i helskotta de lyckas med tanke på hur usla bilderna är. Förklaringen är troligen att de är väldigt duktiga på att sälja..

Kopplingen mellan utbildning och fotojobb är mycket svag. Det viktiga är hur duktig du är, vilka kontakter du har och hur bra du kan sälja dig.

En fotoutbildning kan ibland snabba på ens fotografiska utveckling och ge bra kontakter och bra praktikplatser.

Man måste också göra skillnad på att leva på sina bilder och att bli en bra fotograf. Det finns många fotojobb/uppdrag som etablerade fotografer ratar. Exempelvis anlitar skolfotoföretaget Photomic frilansfotografer för skolfoto. Då får du en säker intäkt i firman att ha som grund.

En gammal sanning är att det inte är de bästa fotograferna som tjänar mest pengar. De best betalda uppdragen är sällan dem som kräver en utvecklad personlig stil, utan snarare en fungerande kommersiell stil.

Att lära sig lite om bokföring och marknadsföring är utmärkt, för det handlar trots allt om att driva företag i de flesta fall.

/magnus, yrkesfotograf sedan 1994

Jag har inte behövt någon utbildning utan jag har använt min portfolio och tidigare kunder som referens. Viktigast är nog att kunna kontakta kunder, och ha en portfolio som visar att man kan mer än att ta tekniskt perfekta bilder - för vem kan inte det?

Tror det är väldigt enkelt faktiskt.

Ta skitsnygga bilder, visa dem för arbetsgivaren, visa att du är vettig och går att lita på (iochmed att fotografer ofta har ett stort ansvar och ska vara självgående)

Skaffa en bra och lättöverskådlig hemsida och vara social!

Vet inte hur många gånger jag har läst "jag har gått x utbildningar i x år och får inget jobb"

handlar alltså mest om hur duktig du är!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar