Annons

Vad krävs för att vara fotografassistent?

Produkter
(logga in för att koppla)

Malin Bengtsson

Ny medlem
Måste man vara bra på fotografi eller räcker det med att man är en slags bollkalle? Det är olika beroende på fotograf förstår jag. Vad brukar krävas...?

Det viktigaste är nog rätt personkemi med fotografen.

Sen hjälper det säkert till med att:
Inte kräva lön
Jobba dygnet runt
alltid vara tillgänglig
Lösa det omöjliga
Alltid positiv

Det finns nog alla former från den värsta jag räknade upp till riktigt bra.

Nej jag skämtar faktiskt inte.
Jag har varit på föreläsningar o lyssnat på fotografer som när de var assisstent har begärt att inte få lön.
MEN då har också krav på utrymme för egna uppdrag funnits med i bilden + gratis material för egen del. Vet inte hur boende o mat löstes men man bodde gissningsvis i företagets lokaler.

Men som jag skrev så är det säkert ytterligheten i nära form av slaveri och sedan finns det nog en skala ända upp till första-assisstent till en världsfotograf.
Avedon hade ända ner till fjärde-assistenter eller var det femte-assistenter i hiearkin.

Personkemi och lön.

Måste man vara bra på fotografi eller räcker det med att man är en slags bollkalle? Det är olika beroende på fotograf förstår jag. Vad brukar krävas...?

Jag är yrkesfotograf och jobbar främst med reklam. Jag betalar avtalsenlig lön. Försäkrar min anställda i Fora även om de inte är ett krav. Jag vill att min arbetsplats skall vara attraktiv och kännas trygg och rolig att gå till.
Kraven jag ställer på en assistent är att det finns driv och att assistenten vet vad som skall göras och när det skall göras. Assistenten skall tillföra mervärde för kunden och på så sätt får kunden mer bilder för sina pengar. Assistenten har inte rollen att lära sig bli fotograf. Assistenten är assistent och förväntas assistera fotografen. Att hitta duktiga assistenter i Sverige är extremt svårt på gränsen till omöjligt. De flesta som söker assistentjobb ser jobbet som en betald utbildning till fotograf. Så ser inte jag som arbetsgivare och fotograf på assistentens roll.
Att jobba gratis är inte rätt väg då utnyttjas man och värdet på det man gör kommer att förbli noll.

Klas

Jag är yrkesfotograf och jobbar främst med reklam. Jag betalar avtalsenlig lön. Försäkrar min anställda i Fora även om de inte är ett krav. Jag vill att min arbetsplats skall vara attraktiv och kännas trygg och rolig att gå till.
Kraven jag ställer på en assistent är att det finns driv och att assistenten vet vad som skall göras och när det skall göras. Assistenten skall tillföra mervärde för kunden och på så sätt får kunden mer bilder för sina pengar. Assistenten har inte rollen att lära sig bli fotograf. Assistenten är assistent och förväntas assistera fotografen. Att hitta duktiga assistenter i Sverige är extremt svårt på gränsen till omöjligt. De flesta som söker assistentjobb ser jobbet som en betald utbildning till fotograf. Så ser inte jag som arbetsgivare och fotograf på assistentens roll.
Att jobba gratis är inte rätt väg då utnyttjas man och värdet på det man gör kommer att förbli noll.

Klas
He, måste vara sjukt svårt att hitta ett ass utan fotodrömmar.

He, måste vara sjukt svårt att hitta ett ass utan fotodrömmar.

Precis. Drömmare finns det gott om men assistenter som vet hur jobbet skall göras är det ont om. De som jobbar med film brukar vara bra att jobba med. De vet sin roll och gör vad som förväntas. Min nuvarande assistent kommer från filmvärlden och har inga drömmar om att bli fotograf. Han vill blir filmregissör och det och hans andra förmågor gör honom perfekt till jobbet som assistent. Jag skulle gärna behålla honom men han kommer att gå vidare inom filmens värld. Hoppas han nämner mig i sitt tal när han vinner sin första Guldbagge.... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar