Annons

Vad krävs det tillstånd för att få publicera?

Produkter
(logga in för att koppla)

niclaslind84

Aktiv medlem
Vilka bilder krävs det tillstånd för att publicera?

Bilder där personer kan kännas igen på ansiktet är ju självklar, men finns det ytterligare bilder?

Hur är det med egendom, husdjur, villor etc etc?
Är det fritt fram att sälja bilder på detta utan tillstånd?

Finns några undantag?

Man behöver inga tillstånd för att publicera (eller sälja) sina bilder.

Undantag: bilder i reklam. Då måste personerna på bilden tillåta publiceringen.

Vadå, om jag tar en porträttbild av en kille på gatan och säljer den, får den då publiceras i tex ett repotage utan medgivande?

Själv har jag tänkt tanken, men inte sett det på det sättet. Nu låter det ju självklart att man får publicera bilderna på människor man själv tagit/sålt.

Om jag säljer en bild där personer kan kännas igen, är det då mitt ansvar att köparen/publiceraren får tillstånd av vederbörande om bilden ska användas i tex reklam?

niclaslind84 skrev:
Är det inte det? Enligt Erland är det grönt i princip alltid såvida det inte handlar om reklam.
Så länge det inte är för reklam eller publicering på internet (PUL) är det grönt. Du får ta en bild på medel-Svensson på stan och sälja den till Ericsson om de vill ha den i sin årsredovisning eller DN som vill ha en illustration till en artikel. DN går dessutom runt PUL genom att ha utgivningstillstånd och "journalistisk verksamhet".

Emil-G skrev:
Så länge det inte är för reklam eller publicering på internet (PUL) är det grönt.
Inte heller för publicering på internet behöver du något tillstånd.

Dock gäller givetvis reklamregeln även på internet. Bilderna får inte heller vara kränkande för identifierbara personer.

Inte ens för reklam måste fotografen fixa något tillstånd, men däremot den som gör reklamen.

Vissa bildbyråer kräver dock tillstånd eftersom kunderna i sin tur kräver tillstånd. Att fixa tillstånd i efterhand kan vara klurigt.

PUL gäller idag bara bilder med uppsåt att skada någon eller systematisk publicering tillsammans med andra personuppgifter, exempelvis om du skulle vilja lägga ut en fotokatalog på nätet.

Hur är det egentligen med publicering av människor och varumärken när det handlar om böcker och sånt?

Jag har ju hela tiden fått höra att man inte kan använda bilder på människor i "kommersiella sammanhang" utan en modell release (bortsett från kanske bilder där det är massa folk). Det handlar väl mest då om reklam, men alltid undrar lite hur det ligger till med t.e.x. vykort och publicering i böcker. Och var går gränsen för reklam? Bilderna jag lägger upp i min portfolio här på Fotosidan är ju en slags reklam för mitt fotande, räknas en fotoportfolio som reklam, eller gör det bara det om jag gör en dedikerad hemsida där jag utannonserar mina tjänster?

Samma är jag nyfiken hur det ligger till med varumärken som syns i bild. Om säljer en bild på en modell som står på någon shopping gata med en massa loggor och varumärkesnamn i bakgrunden, kan jag sälja denna bild hur som helst pga jag har en modell release, eller måste jag också ha godkännande av företagen vars loggor syns i bilden? Känns lite långsökt att be om det, men bara undrar...

Jag jobbar på ett företag som gör reseguider i PDF-format och vi försöker undvika bilder med för tydliga loggor pga jag inte vet om man får ha det i guiden. Samtidigt undrar jag om det är ok för mig att publicera en bild i vår guide som jag tagit på människor i t.e.x. USA/Indien etc under egna resor. Ber verkligen alla resefotografer om modell releaser av folk när de är på resa??! Låter ju också som en ganska stor grej, särskilt när personen kanske inte kan språket ordentligt och inte fattar vad han/hon skriver under på.

Behovet av tillstånd för publicering gäller enbart när identifierbara människor finns på bilder som ska användas i reklam. Alltså inte andra "kommersiella sammanhang". Läs den ganska korta lagtexten.

Din egen webbsajt kan nog inte anses vara reklam. Det är det däremot om du annonserar på någon annan webbsajt.

Att publicera bilder på människor och reklamskyltar i en reseguide eller bok är inget problem. Däremot kan man komma in på upphovsrättsfrågor om man publicerar bilder på konstverk. Konstverk som är stadigvarande placerade på allmän plats är (enligt svensk lag) fria, vilket alltså inkluderar den tidigare diskuterade belysningen av Eiffeltornet.

Om man fotografer t.ex. en fotbollsmatch och tar en bra bild på en spelsekvens där t.ex. 3 personer är inblandade. Ett företag hör sedan av sig och vill köpa en bild för att deras reklamskylt syns så bra i bakgrunden. Bilden vill t.ex. företaget använda i sin reklam.

Måste jag (eller företaget som köper bilden) ha tillstånd från spelarna på bilden?

Vilka bilder som behöver tillstånd för att publiceras är alltid en bedömningssak. Men utifrån din beskrivning låter det som om de tre spelarna är huvudmotiv och lätt identifierbara -- då är det inte mycket att diskutera. De måste ge tillstånd för att företaget ska kunna använda bilden i sin reklam.

En lösning skulle ju kunna vara att beskära bilden så att inte spelarna utan bara reklamskylten syns. Men då kanske företaget inte är lika intresserat av bilden längre? ;-)

Konstverk som är stadigvarande placerade på allmän plats är (enligt svensk lag) fria, vilket alltså inkluderar den tidigare diskuterade belysningen av Eiffeltornet.

Nu känner jag inte till Eiffeltornsbelysningen, men om det är Eiffeltornet i Paris som åsyftas så måste väl franska lagar gälla (hur de nu ser ut)? Jag har för mig att konst på allmän plats i Norge inte är fritt att fota och publicera enligt norsk lag, varför det borde vara vanskligt även med svenska ögon, eller?

mvh
Daniel

Nu är jag visserligen inte expert på internationell rätt, men såvitt jag förstår gäller fransk lag i Frankrike, inte i Sverige. Sker publiceringen av Eiffeltornsbilden i Sverige borde den alltså inte vara olaglig.

Vad blir då svaret för mig som inte hänger med så bra?

Jag har fotat på min sons hockeyträning och vill nu lägga dessa bilder på en hemsida som bara blir åtkommlig för de som har behörighet, dvs. alla i laget.
Måste jag då inhämta tillstånd från alla föräldrar?

Nej, det finns inget juridiskt hinder för att lägga ut bilderna på en webbsajt (eller publicera dem i en tidning). Så länge bilderna inte kan uppfattas som kränkande eller används i reklam är det fritt fram.

Däremot tycks det finnas en lätt hysterisk stämning just kring publicering av bilder på barn just nu. Så det kan nog finnas risk att en del föräldrar blir upprörda.

Ja, sorgligt nog är det så.
Men dessa barn har full hockeyutrustning inkl. hjälm med galler som döljer mycket av ansiktet, på vissa bilder är de utan hjälm.

Tror nog att de flesta tycker det är roligt att få se sina barn på bild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar