Hur är det egentligen med publicering av människor och varumärken när det handlar om böcker och sånt?
Jag har ju hela tiden fått höra att man inte kan använda bilder på människor i "kommersiella sammanhang" utan en modell release (bortsett från kanske bilder där det är massa folk). Det handlar väl mest då om reklam, men alltid undrar lite hur det ligger till med t.e.x. vykort och publicering i böcker. Och var går gränsen för reklam? Bilderna jag lägger upp i min portfolio här på Fotosidan är ju en slags reklam för mitt fotande, räknas en fotoportfolio som reklam, eller gör det bara det om jag gör en dedikerad hemsida där jag utannonserar mina tjänster?
Samma är jag nyfiken hur det ligger till med varumärken som syns i bild. Om säljer en bild på en modell som står på någon shopping gata med en massa loggor och varumärkesnamn i bakgrunden, kan jag sälja denna bild hur som helst pga jag har en modell release, eller måste jag också ha godkännande av företagen vars loggor syns i bilden? Känns lite långsökt att be om det, men bara undrar...
Jag jobbar på ett företag som gör reseguider i PDF-format och vi försöker undvika bilder med för tydliga loggor pga jag inte vet om man får ha det i guiden. Samtidigt undrar jag om det är ok för mig att publicera en bild i vår guide som jag tagit på människor i t.e.x. USA/Indien etc under egna resor. Ber verkligen alla resefotografer om modell releaser av folk när de är på resa??! Låter ju också som en ganska stor grej, särskilt när personen kanske inte kan språket ordentligt och inte fattar vad han/hon skriver under på.