Jag har en K20 och brukar använda M42 optik ibland, delar med mig av mina erfarenheter.
Med rätt adapter så får du oändlig fokus, däremot så har adaptern ingen koppling att styra eller läsa av bländarringens position, så därför bör du ställa omkopplaren på objektivet till M, om det nu finns en sådan omkopplare, alla takumar jag äger är utrustade med en sådan, men jag har även en ryssglugg som inte har någon. Med omkopplaren i M läge så bländar objektivet ner direkt när du vrider bländarringen, sökare blir av naturliga skäl mörkare. Om du sätter kameran på AV så fungerar ljusmätningen skapligt, själv fotar jag nästan alltid i raw och då brukar det räcka med att justera exponeringen efteråt i datorn. Använder du däremot M läget på kameran så är det gröna knappen som gäller, fast personligen så tycker jag att AV är smidigare när man kör M42, M läget kör jag mest på helmanuella PK gluggar som saknar A läge.
En sak till som gäller "catch in focus", jag har märkt att många äldre M42 objektiv är ganska små i diameter, vilket gör att de elektriska kontakterna på kamerahuset inte sluts, vilket i sin tur gör att catch in inte fungerar, har hört att vissa kör med folie över kontakterna, men det är inget jag själv provat. Vanlig gammal Pentax K bajonett optik, som saknar elektriska kontakter, sluter normalt dessa stift vilket gör att catch in fungerar om kamerans omkopplare står på AF och du ställt in så att ingen bild tas förrens fokus är inställd.
Blev lite mycket info där på en gång, men du märker nog när du testar, M42 går väl för övrigt att köra på en nikon D80 med rätt adapter, fast ljusmätning och focusconfirm kanske inte fungerar lika smidigt som på taxarna, antiskak är en annan fördel, brännvidden får man dock mata in manuellt.
Lycka till, det är riktigt kul att fota med 50 kronor optik från tradera.
/Mvh Tobias