Annons

Vad kan Pentax K20d/K10D göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

adask330

Aktiv medlem
Här nu läst massor om Pentax k20d/k10D men hittar ingen detalierad kravspec.Jag har identifierat några behov min nikon d80 inte klarar att lösa och undrar nu om dessa kameror klarar det.

Fokusera till oändligheten med gamla m42 objektiv.

Bländarprioriterad exponering med m42 objektiv.

Fokus bekräftelse så man bara kan ta kort när motivet är i fokus.

Sekvenstagning så man kan göra en stop-motionfilm.

Om någon har en motsvarande pentax kan ni bekräfta om detta är möjligt, eller om det finns någon annan kamera som kan det?
 
Hr du kollat i manualen?

Jag har haft K10D men kommer inte ihåg om den har intervallometer. (Det har i alla fall K-7 som jag gjort stopmotion med)
 
Här nu läst massor om Pentax k20d/k10D men hittar ingen detalierad kravspec.Jag har identifierat några behov min nikon d80 inte klarar att lösa och undrar nu om dessa kameror klarar det.

Jag har inte min K10 här, så kan bara kolla upp K20.

Fokusera till oändligheten med gamla m42 objektiv.

Ja, med Pentax originaladapter. Det finns pirater som bygger lite på höjden och då går det inte.

Bländarprioriterad exponering med m42 objektiv.

Ja, men du måste mäta genom att trycka på gröna knappen. Detta beror på att kameran måste mäta genom att blända ner ljuset, detta i sin tur beror på att kameran inte vet vilken bländare objektivet har, och detta tillsammans med nya ljusstarka (olinjära) mattskivor gör att mätningen annars skulle bli felaktig.

Fokus bekräftelse så man bara kan ta kort när motivet är i fokus.

Ja, slå på catch-in fokus i custominställningarna

Sekvenstagning så man kan göra en stop-motionfilm.

Ja. Intervallsupport finns i kameran. Upp till 99 bilder med upp till 24 timmar mellan varje.

Om någon har en motsvarande pentax kan ni bekräfta om detta är möjligt, eller om det finns någon annan kamera som kan det?[/QUOTE]

K10 kan det mesta av ovanstående, men jag har för mig intervall inte fanns, men kan komma ihåg fel. K-7 kan ju givetvis allt detta och mer därtill.
 
Underbart Tack!

Nu har jag läst igenom manualerna till både k20d och k10d och ser att k20d kan göra det mesta jag vill men hittar inget där om max 99 bilder om man ska ta sekvens, vilket jag tycker är lite lite och synd om det är så.


Anledningen till att jag funderar på pentax är deras helt underbara m42 objektiv som jag köpt till bra pris om man jämför dagens fasta ljudstarka objektiv.
 
Underbart Tack!

Nu har jag läst igenom manualerna till både k20d och k10d och ser att k20d kan göra det mesta jag vill men hittar inget där om max 99 bilder om man ska ta sekvens, vilket jag tycker är lite lite och synd om det är så.


Anledningen till att jag funderar på pentax är deras helt underbara m42 objektiv som jag köpt till bra pris om man jämför dagens fasta ljudstarka objektiv.

SDM-objektiven är inte så ljudstarka :)
 
Jag har en K10D och den kan inte ta bilder med tidsinställt intervall, det kan däremot K20D. Men det var inte seriebildstagning du avsåg?

På de gamla manuella objektiv jag har får jag bekräftelse motiv är i fokus (dock ändå inte alltid helt lätt att få fokus exakt). Hur det är med ljusmätning vet jag inte exakt, men jag kan kolla det under dagen.

Jag vet inte hur mycket det skiljer i pris mellan en begagnad K10 och K20, men det verkar väl som att du ska satsa på en K20. Annars går jag med planer på att sälja min K10D framöver.
 
Jag har en K20 och brukar använda M42 optik ibland, delar med mig av mina erfarenheter.
Med rätt adapter så får du oändlig fokus, däremot så har adaptern ingen koppling att styra eller läsa av bländarringens position, så därför bör du ställa omkopplaren på objektivet till M, om det nu finns en sådan omkopplare, alla takumar jag äger är utrustade med en sådan, men jag har även en ryssglugg som inte har någon. Med omkopplaren i M läge så bländar objektivet ner direkt när du vrider bländarringen, sökare blir av naturliga skäl mörkare. Om du sätter kameran på AV så fungerar ljusmätningen skapligt, själv fotar jag nästan alltid i raw och då brukar det räcka med att justera exponeringen efteråt i datorn. Använder du däremot M läget på kameran så är det gröna knappen som gäller, fast personligen så tycker jag att AV är smidigare när man kör M42, M läget kör jag mest på helmanuella PK gluggar som saknar A läge.
En sak till som gäller "catch in focus", jag har märkt att många äldre M42 objektiv är ganska små i diameter, vilket gör att de elektriska kontakterna på kamerahuset inte sluts, vilket i sin tur gör att catch in inte fungerar, har hört att vissa kör med folie över kontakterna, men det är inget jag själv provat. Vanlig gammal Pentax K bajonett optik, som saknar elektriska kontakter, sluter normalt dessa stift vilket gör att catch in fungerar om kamerans omkopplare står på AF och du ställt in så att ingen bild tas förrens fokus är inställd.
Blev lite mycket info där på en gång, men du märker nog när du testar, M42 går väl för övrigt att köra på en nikon D80 med rätt adapter, fast ljusmätning och focusconfirm kanske inte fungerar lika smidigt som på taxarna, antiskak är en annan fördel, brännvidden får man dock mata in manuellt.
Lycka till, det är riktigt kul att fota med 50 kronor optik från tradera.
/Mvh Tobias
 
Själv har man k20d och tycker också det är riktigt dåligt med max 99 bilder (med k5 ska det gå att ta 9999 om jag inte minns fel), det brukar bli runt 600 bilder när jag gör time lapse-sekvenser. Har du en TI-räknare går detta att fixa genom att skriva ett litet program och sen är det batteriet eller minneskortet för den delen som sätter gränsen :)
Finns flera instruktionssidor om hur man gör, här är en t.ex:
http://www.instructables.com/id/Turn-a-TI-Graphing-Calculator-into-an-Intervalomet/

MVH / Johan
 
Tackar för era svar! Som jag förstår det så löser K20D många av mina behov men inte alla. Förstår inte varför man som företag sätter mjukvarubegränsningar i sin top-produkt som K20D var när den lanserades.

Gillar verkligen känslan i de äldre objektiven, de kanske inte är tok-skarpa men men ger bilder som inte behöver redigeras utan blir bra direkt.

Får nog fortsätta leta, tar emot att betala för canon...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.