Annons

Lite funderingar.

Produkter
(logga in för att koppla)
MZ-S är en väldigt eftertraktad modell - dels för att det inte såldes så många medan den tillverkades, så det finns inte så många av den, och dels för att det var den sista "riktiga" Pentax som gjordes.
Lycka till med att hitta en. :)

De jag vet som har den har bestämt sig för att följa påståendet från dåvarande chefen från Pentax om att kameran var så bra att användarna med stolthet skulle ta med sig den i graven. :)

MZ-S är robust för den är gjord helt i magnesium, men även övriga MZ-serien är bättre än man kan tro. De bygger på en plattform av metall med plastkomposit utanpå. Bl a filmkammaren och bottenplattan är metall. MZ-3 och -5 har äkta pentaprisma.

Av Z-serien så är Z-1:an ungefär likadant byggd som K och *ist-serien, alltså ett metallchassi med plastkomposit utanpå. Z-1 hade aluminium.
 
Okej, tack för infon, såg att den kostar runt 7-8000, det känns rätt saftigt om man som jag inte känner att man kommer gå in för det så mycket. MZ-3:an låter intressant, en pentaprism-sökare vore helt underbart!

Hur är det med Z-1:an, har den också pentaprisma?
 
sebbe_j skrev:
Okej, tack för infon, såg att den kostar runt 7-8000, det känns rätt saftigt om man som jag inte känner att man kommer gå in för det så mycket. MZ-3:an låter intressant, en pentaprism-sökare vore helt underbart!

Hur är det med Z-1:an, har den också pentaprisma?

MZ-3, MZ-5/MZ-5n, Z-1, Z-5 - och jag tror även Z-20, hade pentaprisma. MZ-3 har antireflexbehandling på okularet (alltså den bit som sitter mot ögat) vilket ger den en fördel gentemot MZ-5/MZ-5n. I övrigt är de samma kamera, förutom att MZ-3 har 1/4000 slutare medan 5/5N har 1/2000 slutare.

Jag har en MZ-5n och tycker den är fantastisk.

Första Pentax med spegelbox istället för pentaprisma var väl Z-70 om jag minns rätt nu?
 
sebbe_j skrev:


Jag har funderat på en MZ-S, tror ni att det kan vara något? Det känns som en riktigt trevlig kamera att använda om man vill gå tillbaka till det analoga. Vad kan man få en sådan för på begagnat-marknaden?

Ha det fint!
Mvh Sebbe
Jag kom aldrig överens med min MZ-S just pga den rent av dåliga ergonomin. Små knappar som satt undangömda på svåråtkomliga ställen och ett inmatningshjul som gick så trögt att jag ofta fick ta i med två fingrar eftersom det inte räckte med ett.
On/off-knappen satt som en ring runt avtrycket vilket gjorde att jag ofta slog på kameran av misstag när jag hade den hängande i axelremmen. Kameran hade stöd för "Contrast control" (vilket innebär att extern blixt och inbyggd blixt samverkar med varandra) men i verkligheten gick det inte att använda eftersom blixtskon satt uppe på sökarhuset, så när man monterade en extern blixt gick det inte att fälla upp den inbyggda blixten. Det störde mig oerhört, inte för att jag saknade funktionen utan för att man byggt in en funktion som sedan inte gick att använda. Så korkat!
Den ena trevliga saken med MZ-S om du frågar mig var autofokusen som både var snabb och hade flera valbara fokuspunkter (knappen för att välja fokuspunkt med var däremot inget vidare) och var träffsäker.
Den andra trevliga saken var att den skrev exponeringsinformation mellan perforeringarna på filmen, man kunde lätt kolla varje rutas exponeringsdata.
Det var de enda bra sakerna med den. Långsam var den, 2,5 bilder/sek. Det blev inte stort mer än hundra rullar med den. Min besvikelse över MZ-S är del i att jag har annat märke idag.

Däremot gillade jag min Z-1 så mycket bättre. Den satt som gjuten i handen trots att huset var ganska litet. Jag hade faktiskt två Z-1hus ett tag. De var mina slitvargar som var med mig från öken till glasiär och till öken igen. Lätta att hantera även med vantar på. Det hade väl varit trevligt med flera valbara fokuspunkter, men autofokusen var iallafall snabb och träffsäker, och på den tiden fokuserade jag ändå mest manuellt. Z-1 är pentaxnostalgi för mig och anledningen till att jag fortfarande kikar in här på forumet ibland. Så min rekommendation, om du ska ANVÄNDA kameran, är Z-1 eller Z-1p. Ska du ha den som samlarobjekt duger MZ-S gott.
 
Tack för dina ord Magnus, jo, jag kommer att använda kameran, men frågan är om jag kommer att använda den tillräckligt mycket för det priset den ligger på.. Just nu så känns det som om en MZ-3 eller en Z-1 är mest aktuell, jag måste bara hitta en till salu. Ingen som vet vad de kan ligga på i pris föresten?

Fanns för övrigt ett gäng MZ-S på ebay men inte en enda MZ-3, det var lite smått skumt tycker jag.

/Sebbe
 
Hörru, jag ser att vi bor i samma kommun. Om du vill kan du komma förbi nån dag och prova dina gluggar på min gamla Z-1:a, jag har ett hus kvar.
 
Bryggarn skrev:
Hörru, jag ser att vi bor i samma kommun. Om du vill kan du komma förbi nån dag och prova dina gluggar på min gamla Z-1:a, jag har ett hus kvar.

Nämen, där ser man, det är av intresse! Jag har dock väldigt mycket att stå i för tillfället, men jag hör av mig om det blir aktuellt!

Tack!
 
Bryggarn skrev:

On/off-knappen satt som en ring runt avtrycket vilket gjorde att jag ofta slog på kameran av misstag när jag hade den hängande i axelremmen. Kameran hade stöd för "Contrast control" (vilket innebär att extern blixt och inbyggd blixt samverkar med varandra) men i verkligheten gick det inte att använda eftersom blixtskon satt uppe på sökarhuset, så när man monterade en extern blixt gick det inte att fälla upp den inbyggda blixten. Det störde mig oerhört, inte för att jag saknade funktionen utan för att man byggt in en funktion som sedan inte gick att använda. Så korkat!

Samma gäller för Pentax digitala systemkameror.
On/off knappen sitter som en ring runt avtrycket - jag har alltid sett det som en fördel - och alla har "kontrast kontroll" med extern blixt. Funktionen förutsätter ett tillbehör som lyfter upp den externa blixten så att den inbyggda blixten kan höjas. Dock så fungerar det även med extern blixt som man har kopplad via en kabel och ställd bredvid (och då kan man fälla upp den interna blixten). Fungerar även med de blixtar och kameror som har stöd för trådlös blixtsync.

Jag vet dock flera som gillar Z-1 bättre än MZ-S, men det är de som hade en Z-1 sedan innan och var vana vid den. MZ-S var aldrig en ersättare för Z-1. MZ-S har en design som skiljer sig starkt från Z-serien, men som följer den övriga MZ-serien. (och MZ-5, som var den första MZ-kameran, introducerade en on/off vippa runt slutaravtrycket).
 
sebbe_j skrev:
Fanns för övrigt ett gäng MZ-S på ebay men inte en enda MZ-3, det var lite smått skumt tycker jag.

Kan vara så att de har "uppgraderat" digitalt...
MZ-3 såldes till en början endast i paket med FA 43 Limited i en elegant (?) träbox. Något udda kombination då FA 43:an är byggd helt i metall, medan MZ-3:an har en tydlig plastkänsla. Dock så var båda silver så de passade ihop bra utseendemässigt. MZ-S är i svart, fanns aldrig i silver.

Kan tänka mig att många har kvar MZ-silver varianter för att köra Limited objektiv med därför att de ser snyggt ut ihop. :)

(MZ-5n såldes även som svart, men endast i Japan).
 
Av nämnda kameror så är nog MZ-3 och MZ-S svårast att få tag på pga att dom inte såldes så mycket, men MZ-5(som var årets kamera) och den uppdaterade MZ-5n finns det många av. Z10(1991), Z1(92), Z1p(94) och Z20 lär det finnas en del av.

MZ-S fanns även i silver i Japan.

MZ serien var lite mer retro och kompakt än Z serien, mer rattar plus att man fick vrida på blädarringen.

Z1 och Z1p är ganska lika, "p" står för panoramaläge och den har bättre ytbehandling(bättre grepp och motståndskraft mot UV-ljus). "p" har däremot inte Z1-ans intervall-fotografering, men däremot en annan funktion(minns inte vilken). Både? Z1 och Z1p funkar fullt ut med motorzoomen i FA gluggarna, motorzoomen med 3 hastigheter, växla brännvidd och zoomning under exponering(K10D/20D/K200D/K100D super klarar bara 3-stegszoomen).
 
Bofoto2 skrev:

... "p" har däremot inte Z1-ans intervall-fotografering, men däremot en annan funktion(minns inte vilken).

Z-1p kunde över- och underexponera blixten, samt att man kunde förprogrammera den på olika sätt genom att on-offknappen hade två olika lägen (det som på Z-1 var "gröna fyrkantsläget" var det programmerbara läget på Z-1p).
Sen var den snabbare också, Z-1 gjorde 3 bilder/sek med friskt batteri, medvind, hemlängtan och solen i ryggen (om det inte var så kallt att filmen blev trög att rulla) Z-1p gjorde 4 bilder/sek under samma förutsättningar.
 
Senast ändrad:
Även AF:en var något snabbare på p-modellen.
Samma AF-system, men snabbare databearbetning.

Z-1 (utan "p")fanns i en jubileumsversion i silver och paket med FA Star 28-70 f/2.8 AL, men den är rätt ovanlig.

Mest prisvärda MZ-modell, och en som också var rätt populär, är MZ-6. Den hade 1/4000 slutare och 1/125 blixtsync som MZ-3 (men ej MZ-5n som hade 1/100 blixtsync), flerexponering, spotmätning (tillsammans med ML-knappen), automatiska bildlägen osv. Som en kombination av MZ-3 och MZ-7/10, med fler funktioner än MZ-3. Nackdelen var pentaspegelbox istället för pentaprisma (och detta var ett av skälen till det låga priset).

Sen ersattes MZ-6 med *ist, film *ist alltså. En på många sätt söt och bra kamera, men underlig i stuket.

Jag har min MZ-5n kvar och tycker den är fantastisk fortfarande. Om man kan bli kär i en kamera... :)

Ähm, men en sak som jag ångrar. (skjut mig inte nu). Det är att jag hade en MZ-5 en gång. Ja... och jag bytte den mot en MZ-5n. Idiotiskt! Varför, MZ-5n är ju en uppgraderad MZ-5 - jovisst, men...
Jag hade en av de första MZ-5, som var "Made in Japan". Sen flyttades produktionen till Filippinerna. (har för mig att några även gjordes i Malaysia, men jag kan minnas fel där). Så att ha en MZ-5 "Made in Japan" är lite av raritet.
 
Senast ändrad:
Jag fortsätter med mina frågor lite till (-:

Har lite planer på att köpa SMC-M 50/1.7, hur fungerar automatiken med det? Att man får fokusera manuellt vet jag, men kan man köra på programlägen som bländarprioritet eller slutarprioritet? Eller är det endast manuellt läge som gäller?

Mvh Sebbe
 
Du kan använda fokusindikeringen i sökaren eller titta och vrida.
Manuellt läge + att du måste ställa in att kameran kan använda äldre objektiv.
Sen ställer du in bländaren på objektivet och trycker på grön knapp för att ställa in slutartiden efter ljusförhållandet. Du kan naturligtvis oxå ställa slutartiden efter egen smak med ratten.
 
Okej, tack, då vet jag hur det fungerar.

Och det är likadant om man vill använda den på en K100D?
 
Senast ändrad:
På K100D är det nog 2 inställningar i menyn. Du måste ha skärpedjupskontroll inställd, sen trycker du på AE-L knappen för ljusmätning och sen exponerar du. Ljusmätningen funkar bättre på K100D.
 
Fortsätter lite om de analoga husen... Jag hade en MZ-3 som jag köpte i kit med 43/1.9, det var för objektivets skull jag köpte paketet. Annars hade jag nöjt mig med MZ-5n - de små skillnaderna i slutartid spelade ingen roll för mig. Däremot hade jag aldrig köpt en MZ-5 eftersom den saknar nedbländningsknapp.

När MZ-3:an dog av fukt köpte jag en MZ-S, ny och dyr. Jag tycker den är helt underbar! Visst är användargränssnittet speciellt men för mig funkar det perfekt. Den beter sig som en gammal mekanisk kamera men med den högsta tänkbara moderna precision. Dessutom är den liten och lätt. Nu har jag en K10D och en Leica M6 men var jag tvungen att välja att behålla en enda kamera skulle det nog bli MZ-S:en.

Man kan hitta den på ebay i Tyskland begagnad från affär för EUR 500 och uppåt.
 
sebbe_j skrev:
Har lite planer på att köpa SMC-M 50/1.7, hur fungerar automatiken med det? Att man får fokusera manuellt vet jag, men kan man köra på programlägen som bländarprioritet eller slutarprioritet? Eller är det endast manuellt läge som gäller?

På Pentax digitala systemkameror är det manuellt läge som gäller, men på K10D/K20D så trycker man gröna knappen för exponeringsmätning och den ställer tiden automatiskt. På kameror utan grön knapp (K100D, K200D) så används AE-L knappen för samma funktion.

Pentax digitala systemkameror saknar mekanisk avkänning bländarringens position, därför så måste man blända ner kameran för att den ska kunna mäta ljuset. Det fungerar även med kameran ställd på skärpedjupskontroll och då använda skärpedjupskontrollen istället för grön knapp eller AE-L.

På de analoga kamerorna med mekanisk avkänning av bländarringens position så kan även bländarförval/tidsautomatik användas. Dock inte P eller bländarautomatik, detta därför att M objektiven saknar möjlighet till kamerastyrd bländare. Detta kom först i och med A serien som introducerades 1982. M objektiven är från sent 70-tal.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.