Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad köpa - uppgradering från Canon 760D

Produkter
(logga in för att koppla)

BirgittaL

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en Canon 760D. Inget fel på kameran, men jag känner att jag skulle vilja uppgradera till något lite mer avancerat. Eftersom jag har flera objektiv och trivs med Canon så tänkte jag hålla mig till det märket.

Jag är fortfarande i stadiet "glad amatör" men kommer nu att satsa mer på foto, och vill ha en bra kamera som jag kan ha ett tag framöver och utvecklas med.

Vilka modeller rekommenderar ni och varför?

Och hur mycket tror ni att jag skulle kunna söka min nuvarande kamera (nyskick med kartong och allt material kvar)?

Ser fram mot era svar!

/Birgitta
 
En beskrivning av vad du fotograferar brukar ge tydligare rekommendation.
Vad gillar du med din nuvarande kamera?
Vad är det du vill utveckla?
Din 760D är ganska ny så svårt att få mycket annorlunda bilder utan att byta till fullformat. Vill du ta det steget (risk att vissa objektiv inte passar)?
 
Det är väl bara fullformat som gäller då, 6D eller någon av 5D modellerna. Har du EF-S eller EF objektiv? Med APS-C sensor är det väl bara 7DmkII som slår 760 men behöver du inte hastigheten och det mer avancerade AF systemet så är det ett onödigt steg.
 
En beskrivning av vad du fotograferar brukar ge tydligare rekommendation.
Vad gillar du med din nuvarande kamera?
Vad är det du vill utveckla?
Din 760D är ganska ny så svårt att få mycket annorlunda bilder utan att byta till fullformat. Vill du ta det steget (risk att vissa objektiv inte passar)?

Ehrm. Bra frågor.
Jag gillar att ta naturbilder, landskap, men också macrobilder. Är inte bra på gatufoto, men det skulle jag vilja utveckla. Överhuvud taget förfina men fototeknik.

Jag gillar att jag kan göra mycket mer med men nuvarande kamera än vad jag kunde med den jag hade innan. Det säger iofs nog mer om min gamla kamera än om den nya ;)

Jag vill ju helst behålla objektiven jag har, så om ett kamerabyte visp skulle innebära byte av bjektiv får jag nog tänka om.
 
Det är väl bara fullformat som gäller då, 6D eller någon av 5D modellerna. Har du EF-S eller EF objektiv? Med APS-C sensor är det väl bara 7DmkII som slår 760 men behöver du inte hastigheten och det mer avancerade AF systemet så är det ett onödigt steg.

Jag har EF-S objektiv med ett undantag (EF).
 
Utan att veta vad du har för objektiv så gissar jag att du faktiskt kommer få ut mer om du behåller ditt nuvarande hus och istället satsar pengarna på bättre/flera objektiv. En extern blixt kan också vara ett rejält lyft om du inte redan har detta.

Att uppgradera kamerahus är alltid kul och känns bra, men i ärlighetens namn tillför det sällan så mycket till själva bilderna (om du nu skall ligga kvar på samma sensorstorlek)

Ett nytt objektiv eller en bra blixt - ja det kan verkligen göra att man tar bilder som man inte kunde ta tidigare.

Bara en tanke.
 
Utan att veta vad du har för objektiv så gissar jag att du faktiskt kommer få ut mer om du behåller ditt nuvarande hus och istället satsar pengarna på bättre/flera objektiv. En extern blixt kan också vara ett rejält lyft om du inte redan har detta.

Att uppgradera kamerahus är alltid kul och känns bra, men i ärlighetens namn tillför det sällan så mycket till själva bilderna.

Ett nytt objektiv eller en bra blixt - ja det kan verkligen göra att man tar bilder som man inte kunde ta tidigare.

Bara en tanke.

Ja, det kanske är så jag ska tänka i stället. Då kommer följdfrågan :)

Vilket objektiv skulle jag ha störst nytta av ( med tanke på att jag främst gillar naturfoto men också vill utveckla andra typer av fotografering)? Jag har ett kit med smålinser för makrofotografering samt följande: Canon EFS 18-55 mm
Canon EF 50 mm
Canon EFS 55-250 mm
 
Tamron 90 2.8 macro med stabilisering för att skippa närbildslinserna (EF)
Canon 70-200 valfri version enligt ekonomisk möjlighet (EF) Eller 100-400
24-70 2.8 enligt ekonomisk möjlighet (EF)
Så har du EF objektiv tills när du uppgraderar till fullformat.
 
Kort summerat anser jag din kamera hålla högre standard och vara mindre plastiga än dina objektiv. Att byta till 7D mkII kostar ca 10 tusen. Klart bättre att lägga dem på objektiv. Ett objektiv med bättre känsla kommer förutom att ge bättre bilder även förbättra känslan och upplevelsen även med nuvarande kamera.
Förslag:
Kolla vilka brännvidder du oftast använder?
Vad är det i de bilderna du skulle vilja ändra?
Åk till en välsorterad fotoaffär och prova ett par alternativa objektiv.

Jag bytte från EF-S 17-85/4-5,6 till begagnat EF-S 17-55/2,8. Skillnaden både i känsla och bildkvalitet är stor.
Som alternativ har både Tamron och Sigma bra normalzoomar med bländare 2,8 till rimligt pris.
Om du senare vill använda objektiven till fullformat krävs EF objektiv alternativt Sigma/Tamron osv.
 
Hej!
Jag har en Canon 760D. Inget fel på kameran, men jag känner att jag skulle vilja uppgradera till något lite mer avancerat. Eftersom jag har flera objektiv och trivs med Canon så tänkte jag hålla mig till det märket.

Jag är fortfarande i stadiet "glad amatör" men kommer nu att satsa mer på foto, och vill ha en bra kamera som jag kan ha ett tag framöver och utvecklas med.

Vilka modeller rekommenderar ni och varför?

Och hur mycket tror ni att jag skulle kunna söka min nuvarande kamera (nyskick med kartong och allt material kvar)?

Ser fram mot era svar!

/Birgitta

760D har Canons för närvarande bästa APS-C sensor, så du lär inte få bättre bildkvalitet utan att byta till fullformat. Du kan få bättre hastighet genom att byta till 5DmkII men bildkvaliten blir ungefär densamma.
 
760D har Canons för närvarande bästa APS-C sensor, så du lär inte få bättre bildkvalitet utan att byta till fullformat. Du kan få bättre hastighet genom att byta till 5DmkII men bildkvaliten blir ungefär densamma.

Håller med. 760D är en förträfflig kamera. Byte till 7D MkII eller 70D kommer att ge sämre bildkvalitet. Hennes objektiv är också trevliga. Det kommer att kosta en rejält bra slant att köpa EF-objektiv som ger lika bra resultat på APS-C. Och de blir stora och tunga.

Att gå upp till fullformat är visserligen väldigt trevligt - jag har aldrig ångrat det, men samtidigt har jag behållt APS-C, därför att en komplett fotoväska med allt från vidvinkel till tele väger in på 2½ kg, medan motsvarande fullformatlösning springer iväg bortåt 10 kg - men det blir helt andra kostnader, och min känsla är ju att man skall vara en så pass avancerad fotograf att man vet varför och vad man vill ha då?

"Mer avancerad"? Jamen, 760D kan ju i princip allt? Det man kan få mer av är snabbare, större buffert för seriebildtagningar, mer avancerad autofokus 7D Mk II - som dock kräver rejält tekniskt kunnande för att programmera rätt och rejäla action-utmaningar för att utnyttja. Och sen större sensor naturligtvis, fullformat.

Till sist är det antagligen så att Canon kommer att succesivt introducera ny teknologigeneration i sensorerna i kommande kameror. Är det verkligen läge att "byta upp" från 760D redan nu?'

Om hon inte tycker det går att växa och utvecklas tillsammans med 760D är det nog hög tid att läsa manualen.
 
Jag gillar att ta naturbilder, landskap, men också macrobilder. Är inte bra på gatufoto, men det skulle jag vilja utveckla.
Den enda kamera som jag kunde tänka mig, som fortfarande tillåter EF-S-objektiv, är ju 7D Mark II. Men beskrivningen ovan säger samtidigt att de egenskaper den kan tillföra är meningslösa i sammanhanget.

Vi kommer tillbaka till den gamla, kanske tråkiga med ack så relevanta, kommentaren att den bästa nya kameran är kanske istället en kurs, eller umgänge med någon annan fotointresserad, som kan tillföra nya tankar. En fotoklubb, kanske?

För landskap kan måhända en rejäl vidvinkel, typ EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM vara intressant.
 
Tack för alla era svar! Efter att ha läst vad ni skrivit så inser jag att det är objektiv jag ska satsa på, inte ett nytt kamerahus.

Nu ska jag fundera vidare på vilka/vilket objektiv jag behöver mest (ytterligare tips välkomnas givetvis :)).

Det känns verkligen bra att ha alla kloka personer här på forumet som kan besvara frågor och inte minst ifrågasätta saker (t ex mitt behov av ett nytt kamerahus när det nog är objektiven som är de som inte hängt med riktigt).

Skriv gärna fler inlägg! Jag läser dem med stort intresse!

/B
 
Vi kommer tillbaka till den gamla, kanske tråkiga med ack så relevanta, kommentaren att den bästa nya kameran är kanske istället en kurs, eller umgänge med någon annan fotointresserad, som kan tillföra nya tankar. En fotoklubb, kanske?

.


Jag har nyligen upptäckt fotokurser och har haft stort utbyte av de som jag gått. Det är också på dessa kurser som jag känt att jag skulle vilja göra fler, nya saker. Så fotokurser, fotoföreningar (verkar dock inte finnas någon där jag bor, i Lund) mm är något jag kommer att engagera mig i framöver. Otroligt kul och lärorikt.
 
Dina fotofavoritområden kräver ett bra stativ men det utgår jag ifrån att du har :)
Förövrigt är ett beg Tokina 50-135/2,8 ett utsökt objektiv för naturfoto.
Mv/G
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.