** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad köpa - uppgradering från Canon 760D

Produkter
(logga in för att koppla)
Naturfoto kräver sällan de riktigt dyra objektiven.
Men ett bra stativ ...
Om stativet är stabilt så är det bara o blända ner o välja en lång tid.

Sen finns ju djurfotografering, som ofta sker i dåligt ljus. Och skall man sedan blanda in fåglar, eller ännu hellre små fåglar DÅ blir det riktigt dyrt om man vill ha ljusstarka linser med lång brännvidd.

Du har en jättebra kamera och föemodligen har du den största vinsten att hämta i ökad kunskap och färdighet.

Men en grej som faktiskt kan förbättra dina bilder är att på allvar sätta sig in i ett bra bildprogram och att börja fota i RAW-format, om du inte redan gör det.

Det program som följer med, Canon Photo Professional är inte dåligt, men de flesta väljer Adobe Lightroom dela för att det är bra, men också för att det finns så mycket böcker, filmer och kurser.

Bollplank och fotokompisar tycker jag själv är givande, och så klart, plåta, plåta och åter plåta

Ge dig ut tidiga morgnar, sena kvällar, nätter, i dimma, frost och snö, åk till nya platser, ta dig högt eller lågt för att få nya perspektiv, ta en resa till ett exotiskt resmål för de pengar du sparat osv.

Med detta sagt, vill du investera i saker, köp några bra fasta objektiv. EF-s 24 f2.8 STM, och EF 50 F1.8 STM kostar lite, väger inget och kan ge dig kvalitetsvinster. EF-S 10-18 kan också möjliggöra bilder du annars inte kunnat ta

Ett par riktigt bra skor som tål att gå och stå i alla väder är inte heller dumt

Canon EFS 18-55 mm
Canon EF 50 mm
Canon EFS 55-250 mm

Då tycker jag du i första hand skall byta ut din normalzoom. Canons 17-55 2.8 IS eller någon motsvarande från Sigma eller Tamron kommer göra det roligare att fota. Skärpan kanske är den samma men möjligheten att kunna använda 2.8 över hela zoom-omfånget är en stor vinst!

Det fasta 50 - bra behåll.

Telezoomen du har är kanske inte den bästa men det kostar en hel del om du skall byta till något bättre. Behåll tills vidare.

Jag tycker som några har föreslagit att ett makro med bildstabilisering och ca 90 mm brännvidd är perfekt. Förutom det uppenbara att kunna använda till makro så är det ett kul objektiv för porträtt.

Sedan saknar du som sagt en vidvinkel. Något runt 10-20 tillför möjligheter som du inte har idag.

Och glöm inte extern blixt - tjatar, jag vet, men det gör verkligen stor skillnad!

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar