Annons

Vad innehåller en fartkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

stract

Medlem
som topic.
någon som är lite tekniskt bevandrad och allmänbildad å kan svara på vad som egentligen sitter i dem där skåpen?

syftar framförallt på märke av kamera?(hasselblad, nikon, canon, random)
optik?
megapixel på sensorn?

egentligen en rätt onödig fråga, men kan vara lite kul att veta!

Vad jag har sett på dem här i NV skåne så sticker det fram ett Nikkor AF 50mm f/1,8 men vad det är för hus vet jag inte ?

Förr i tiden var det d70 om jag minns rätt. Källa:internet.

Vet inte om det fortfarande (no pun intended) är det.

Om jag inte minns fel så ska det vara modifierade Nikon D200 som sitter i ett stort antal skåp. Jag har för mig att det från start beställdes 700 stycken D200 och de kom i bruk under 2006. Efter det kan det ju ha hänt en massa förstås.
/Nonno

Vet inte vad det är för kameror, jag vet bara att de fungerar förbaskat bra. Sent en kväll var jag på väg hem från ett fotojobb. Plötsligt smackar en blixt av mitt i nyllet. Jahapp, tänkte jag. Det där kan väl inte bli något!

Tre veckor senare kommer ett brev från polisstyrelsen med en bild på mig när jag sitter och visslar till en låt på radion. Rena porträttfotot! Det gick inte att svära sig fri från den fortkörningen. 3600 kostade det att köra 16 km för fort.

Vet inte vad det är för kameror, jag vet bara att de fungerar förbaskat bra. Sent en kväll var jag på väg hem från ett fotojobb. Plötsligt smackar en blixt av mitt i nyllet. Jahapp, tänkte jag. Det där kan väl inte bli något!

Tre veckor senare kommer ett brev från polisstyrelsen med en bild på mig när jag sitter och visslar till en låt på radion. Rena porträttfotot! Det gick inte att svära sig fri från den fortkörningen. 3600 kostade det att köra 16 km för fort.

Du kan väl lägga upp bilden :)

Får man med fotot nu igen, det fick man inte förut. Dom tog bort det efter att det varit "fel" person på passagerarsätet på bilderna som skickades hem, vilket ledde till krashade äktenskap.
Här i Schweiz får man fortfarande inte bilden innan man sitter i rättegångssalen.

Det är förbaskat dyrt att köra lite för fort i Sverige. Här kostar det ordentligt att köra mycket för fort (mer än 30kmh), men ganska lite så länge man håller sig under det. 16km hade nog blivit runt en tusenlapp här.

/Karl

Får man med fotot nu igen, det fick man inte förut. Dom tog bort det efter att det varit "fel" person på passagerarsätet på bilderna som skickades hem, vilket ledde till krashade äktenskap.
Här i Schweiz får man fortfarande inte bilden innan man sitter i rättegångssalen.

Det är förbaskat dyrt att köra lite för fort i Sverige. Här kostar det ordentligt att köra mycket för fort (mer än 30kmh), men ganska lite så länge man håller sig under det. 16km hade nog blivit runt en tusenlapp här.

/Karl

De sätter över passagerarsidan om jag minns rätt, dvs så är meningen att bara föraren ska synas.

Det hade ju varit maximal otur att först åka på böter för fortkörning och sedan få böter igen för att man publicerade bilden från fartkameran :)

Om jag inte tar fel är passageraren maskerad på bilderna man får.

/Karl

Det är väl inte tillräckligt många som kör mycket för fort för att det ska löna sig så de klämmer åt dem som nästan kör lagligt istället....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar