Nu är det inte främst landskap som jag ränner omkring och försöker fotografera. Jag tycker det är roligare med action/sport. Men det är relevant ändå, för det som jag tycker gjort mest för att göra mig duktigare (här definierat som att jag själv tycker bilderna blir bättre - andra har kanske andra preferenser, men åt var och en vad den vill ha) är något så enkelt som övning. Därmed kan jag också definiera att det som gjort allra mest för att utveckla mig som actionfotograf är digitalkameran. Att plötsligt kunna ta hundratusen bilder, utan att det blir ohemula driftkostnader, istället för att öva på hundra bilder, samt att få återkoppling om hur bilderna blir bums, istället för efter dagar/veckor, det har gjort åtskilligt.
Det är också svårt att få alla bilder att sitta när man ska fotografera action (tycker i alla fall jag, men det kan ju vara så att det bara krävs ännu mer övning), så det faktum att kamerorna är snabbare och bränner av mer än tio bilder på samma tid som jag i början av "karriären" tog en, gör ju också att sannolikheten att fanskapet inte blundar på den enda bilden ersätts av en högre sannolikhet att åtminstone en av bilderna blev vettig. Jag kan gå närmare, få mer "impact", mer känsla, trots att det också innebär att jag skjuter många fler bilder som inte blev bra. Men när de sitter, då känns det gott.
Även om landskap är tacksammare så tillvida att de i alla fall oftast inte ränner omkring, så borde just övning, återkoppling och ny övning kunna hjälpa till där också.