PMD
Aktiv medlem
Dito. Jag håller helt med om att det inte är alldeles nödvändigt att leta rätt på nya platser att fotografera hela tiden. Det kan nog vara en nyttig övning att ta bilder på samma landskap under en längre tid. Dels kanske man kommer på nya sätt att fotografera den bekanta platsen och dels kanske man ser nya saker där beroende på tid, väder och årstid.Precis som Ts upplever jag en liknande situation, en stagnation och svårighet att "se" bilden.
Det finns dock en bra anledning till att ibland söka upp nya platser. Nya vyer ger ny inspiration. Det är analogt med att ny utrustning kan ge ny inspiration (bara en liten tangent här, Tony!
På en bekant plats kan man förmodligen ta sig tid att studera motivet en bra stund innan man börjar fotografera. Det kanske underlättar. Det jag tycker att jag brukar misslyckas mest med är dock när jag "ser" en fantastisk bild som håller på att försvinna. Fotografiet brukar sen inte alls likna det jag "såg".
Som jag tror att jag har skrivit i en tråd liknande den här så är det svåra att översätta den 3D-vy som man ser med ögon och hjärna till ett tvådimensionellt fotografi som påminner om verkligheten. Ju kortare tid man har på sig desto svårare är det väl, men jag tycker att detta är den största svårigheten av alla när det gäller att fotografera landskap (i naturen eller i urbaniserade områden; det spelar inte så stor roll).