Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad händer på Fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nekomy skrev:
Är det på väg utför för Fotosidan?
Det tror jag absolut inte. Fotosidan är utan tvekan det community jag ägnar mest tid åt :)

Men ingenting är så bra att det inte kan bli bättre. Därför funderade jag på vad man kan göra för förbättringar - och samtidigt är det ju ett svar på någon av dina frågor om vad JAG upplever som mindre bra få FS.

Förslag:

Om ett foto legat uppe i två veckor utan kommentarer så tas den bort. Ett par dagar innan den försvinner hamnar den på en lista med namnet "sista chansen". En lista som ska bli lika attraktiv att titta på som "nya bilder".
Samtidigt får den som lagt upp bilden ett automail med anledningar till att bilden inte ännu fått någon kommentar. Det kan ju vara att personen själv inte är speciellt aktiv med att se på bilder, kommentera mm (att personen med sin bild inte syns). Andra anledningar kan vara att bilden är av "familjealbumskaraktär", att den är svår att förstå, att kritikerna inte vet vad som ska kritiseras pga bristfällig information om fotot etc.

En annan tanke är att en bild, oavsett kvalitet, endast ska få vara med i ett kritikalbum en begränsad tid.
Kanske varje medlem istället får ett album med bilder de är riktigt nöjda med, där man lägger foton som man... just det - inte direkt vill ha kritik på, men kanske kommentarer a la dessa "snyggt".
Som en portofolio light. Kanske kan en kritikbild efter en tid automatikst flyttas till portofolio lighten?

Min tanke med dessa förslag är att det kan skapa rotation på kritikbilder, inte att antalet ökar (snarare minskar), mer att det förändras - och att det ger bättre bilder eftersom "okritiserade" bilder försvinner (och förhoppningsvis kommer tillbaka i en bättre version).
På något sätt tror jag att de som lagt upp "familjealbumsbilder" tänker till lite om vad som kan vara "fel" på bilden när det faktiskt dyker upp ett automail med förslag på ändringar.

chralm skrev:
Nej. men ibland tycker jag att fotosidan har en tendens i att en del medlemmar ser ner på nybörjare. Yrkesfotografer som i mångt och mycket ser amatörfotografer som jobbiga. Tex var det en som häromdagen skrev som svar på en amatörs fråga "Anlita ett proffs". I stark kontrast står där Utsidan som har en mera familjär ton och en större acceptans mellan olika användargrupper.
Detta är ett otrevligt bemötande, tycker jag - Elitism är aldrig bra. Samtidigt är det förhoppningsvis ett inte allt för vanligt förekommande fenomen.

Anledningen för mig att vara "härinne" är för att "ta del av" samt att "dela med mig". Detta är för mig viktiga grundprinciper som styr mitt handlande härinne. Ett förslag skulle kanske kunna vara att man ökar andelen "dela med sig" - Kanske se till så att folk måste kommentera genom andra styrinstrument än kommentarsdifferensen?

För mig pendlar det lite fram och tillbaka - Under vissa perioder är det mer "ta del av" än att "dela med sig". Då handlar det mest om att jag lurkar runt härinne. Skickar jag upp en bild är det mest "ta del av" - Kommenterar jag eller ger kommentarer så "delar jag med mig".

Så en grundläggande problematik isf, utifrån detta synsätt, är:

Hur ökar man balansen mellan "ta del av" och "dela med sig"?

Jag tycker absolut inte det är "på väg utför med FS". FS växer, utvecklas och i takt med det behövs förändringar, uppdateringar, nytänkande, anpassningar osv.
I och med att verksamheten ÄR en "hobby" så är det ganska naturligt och förståeligt att redaktionens önskelista och ambitioner är långt före och högre de praktiska möjligheter man har i tid och möjligheter att genomföra dom.

Jag kan också se förbättrings- och utvecklingsområden, men inser att det kan ta tid. Mitt bidrag i att stötta upp och ta ansvar blir i så fall att föreslå förbättringar direkt till redaktionen, hjälpa till med det man får/kan istället för att skapa mer stress för dom som försöker hålla detta igång genom klagomål i debattform.

Jag kan utveckla detta mer, men har inte riktigt tid just nu att fortsätta. Jag ville dock bidra med en åsikt.

//Liza

Nekomy skrev:
Du har bara svarat "nej" på en hypotetisk exempel fråga men inte formulerat vad du anser eller tycker. Nu vet vi att Du inte håller med mig, men inga andra har en aning om varför Du inte håller med mig eller vad du egentligen tycker. Kan du formulera varför du inte tycker som Jag och kanske tala om åt vart Du tror att fotosidan kommer att utväcklas?
Jag svarade lika utförligt som jag uppfattar din fråga.

Låt se, du säger:
Nekomy skrev:
I diskutions grupper är det på många ställen kaos, regler efterlevs inte och ansvariga lyser med sin frånvaro. Tävlingar som aldrig avslutas, inga nya tävlingar börjar, ej fullständigt utnyttjande av pooler trots stark önskan om detta från medlemmar, inga fungerande betygssystem. Ingen kontroll på engångsanvändare och dåliga krav på medlemmar.

Är det på väg utför för Fotosidan?

Du säger: I diskutions grupper är det på många ställen kaos
Jag känner till ytterst få trådar där det är ett oönskat kaos.
Ofta uppstår olika former av vilda diskussion, men det är långt ifrån svårt att hantera för det flesta, tror jag. Jag ser det absolut inte som ett kaos.

Du säger: regler efterlevs inte
Vilka regler är det? (Tror jag svarat på detta på annat ställe, om det är vad jag tror du menar)

Du säger: ansvariga lyser med sin frånvaro
Jag tycker forumvärdana och redaktionen gör ett bra jobb, ständigt närvarande, t o m under deras semestrar. Uppstyrningar av urspårningar sker mycket snabbt som jag upplever det.

Du säger: Tävlingar som aldrig avslutas
Vad är det för tävlingar menar du?

Du säger: inga nya tävlingar börjar
Har du arbetat för att dra igång någon tävling? Vad var det isåfall för tävling?

Du säger: ej fullständigt utnyttjande av pooler trots stark önskan om detta från medlemmar
Vad menar du med "ej fullständigt utnyttjande"? Fotosidan är ju under ständig utveckling. Ett koncept kan väl sällan bli fullständigt utnyttjat?

Du säger: inga fungerande betygssystem
Det finns ett frivilligt betygssystem. Hur det fungerar i praktiken är upp till oss som användare. Vi kan inte göra mer än att använda det så som vi tycker är det rätta sättet. Och att försöka skapa debatt om hur betygen används. Finns otaliga diskussioner runt detta. Inget unikt problem för fotosidan.

Du säger: Ingen kontroll på engångsanvändare
Förstår inte överhuvudtaget vad du syftar på. Även om det skulle finnas hundratals medlemmar som bara loggat in en enda gång så kan jag inte se problemet. Det stör inte forumen, det stör inte bildhantering, album, pooler, eller ens statistiken.

Du säger: dåliga krav på medlemmar
Tvärtom, jag tycker kraven är ganska välformulerade vad gäller det mesta, t ex hur man uppför sig, vad som krävs i olika situationer, vilka rättigheter och skyldigheter man har som medlem.

Jag ser gärna att du svarar lika sakligt på detta inlägg som jag har svarat på din fråga, annars är det nog sannolikt att jag ignorerar dina inlägg fortsättningsvis.

Senast ändrad:
Canonliza skrev:
...i så fall att föreslå förbättringar direkt till redaktionen, hjälpa till med det man får/kan istället för att skapa mer stress för dom som försöker hålla detta igång..
Ville bara nämna att detta forums beskrivning är:
"Tyck till, fråga och hjälp oss utveckla fotosidan"

Jag tycker inte FS är på väg utför!

Jag tycker det blir bättre och bättre på fs i takt med att antalet medlemmar ökar. Forumet - som kunskapskälla - blir mer och mer kraftfull. Mångsidigheten i bilderna ökar.

Jag ser dock lite problem i forumen när det gäller allas vår förmåga att "umgås" där. Här nämnde David det viktiga.

Jag ser också att det skapas en viss "snobbism" i forumet. Gamla medlemmar (möjligt oxå jag, men det hoppas jag inte) har sett vissa frågor och undringar många gånger och intar en nonchalant attityd mot nya medlemmar och nya fotografer. Det är inte bra.

Jag ser oxå att det finns några medlemmar som gärna vill ifrågasätta. Bl.a du Jim (Nekomy). Det är i grunden positivt, men om man ifrågasätter samma saker gång efter gång utan att få gehör från admin eller andra medlemmar så bör man nog acceptera att man inte fått gehör och gå vidare.

Som svar till Roger Singleton som skrev:
Det finns ett frivilligt betygssystem. Hur det fungerar i praktiken är upp till oss som användare. Vi kan inte göra mer än att använda det så som vi tycker är det rätta sättet. Och att försöka skapa debatt om hur betygen används. Finns otaliga diskussioner runt detta. Inget unikt problem för fotosidan.

*

Det jag tycker: Betygs-systemet som jag anser är dåligt är det betygs-system som finns idag och som är frivilligt att använda till sina bilder.

Varför tycker jag så: Att ge någon en femma skall tillhöra ovanligheten, detta betyg skall bara de duktigaste få. Även en fyra är nått som är lite mer än normalt och man skall ge fyror med måttlighet.

Men på Fotosidan har det hänt nått som gör att FYRA och FEM är det vanligaste betyget och enligt mig är detta ett bevis för att nått inte fungerar som det skall och jag skall försöka förklara varför jag tror så.

Det finns bara tre anledningar till detta:
1 Nästan alla fotografer är i vädldsklass.
2 Man röstar bara bå bra bilder.
3 Man röstar efter fel kriterier.

Vi kan genast stryka alternativ ETT som nära på orealistiskt; det lämnar oss kvar med två allternativ. Att man antingen oftats bara röstar på de bilderna som är bra och där med sätter nybörjare och amatörer i andra hand eller att man inte röstar efter de kriterier som finns.

I både dessa fallan så fungerar inte röstnings-systemet och antyder att nått är fel någonstans.

Jag tror man kanske kan förbättra detta genom att låta röstningen vara anonym men inte kritiken samt att man delar in röstningen i flera kattegorier och där delbetyg är ett medelvärde av dessa och slutbetyget är ett medel av alla delbetyg som satts på bilden.

Här är mitt antagande:

Om vi utgår ifrån att de flästa är över normalbra fotografer så tilldelat vi amatörer fläst 3 och 4 i betyg, men då alla är inte bra så bra får några få 1 och 2 kommer med som betyg.

Betyg för amatör:
3334443332
4353334332
1333344333
4334333344
2334433123

Det blir ca 3.2 i medel.

Proffsen är bättre och tilldelas oftast 4, 5 och 3 men inte 2 eller 1 vilket gör dem till mycket bra fotografer.

Betyg för proffs:
3444343535
4354334554
4444454433
5554433445
5555544443

Det blir ca 4.1 i medel.

Fördelningen av satta betyg ser ut så här:
333333333333333333333333333333333333333333
444444444444444444444444444444444444
5555555555555555
2222
11

Så även man har antagit att de flästa fotograferna är över medel-bra så domminerar fortfarande betyg TRE med 42 röster. Låt oss nu jämnföra detta med de resultat som finns på fotosidan.

Antag v.s Fotosida
------------------
3 = 42 % | 3 = 13 %
4 = 36 % | 4 = 48 %
5 = 16 % | 5 = 35 %
2 = 04 % | 2 = 03 %
1 = 02 % | 1 = 01 %

Jag lät minna simulerade fotografer vara över medel-bra, så att få 83 % i ett sammanlaggt topp betyg (hopslagning av betygen 4 och 5) på fotosidan måste betyda att flertalet fotografer på fotosidan skall vara i värdsklass.

Men när jag tittar på de bilder som kommer in på fotosidan så är det sällan jag ser bilder som hamner nära en proffisionel klass trots att det är många bra och fina bilder som kommer in.

Man kan sedan jämnföra Fotosidans bilder som fått topp betyg med andra bild sidor och man ser då oftast en mycket stor skillnad mellan dessa bilder. Denna jämnförelse får ni själva göra.

OBS: Detta är vad bara vad jag "tycker" och "tror", jag har inte som sagt inga andra bevis än mina egna antaganden och har där med inte sagt att fotografer på fotosidan skulle vara sämmre än på andra ställen. Det jag säger är att jag "tror" att röstningen har blivigt lite fel och att man inte röstar på bilder man vill ge sämmre betyg och på så sätt enbart gynnar de fotografer som är i minst behov av betyg och kritik.

Senast ändrad:
Eftersom betygen alltid varit föremål för diskussioner, oenigheter och bråk, och eftersom en poäng med fotosidan bör vara att vi övar oss i att tala/skriva om bilder, så är mitt förslag att betygen tas bort helt.

I dagsläget tror jag det är väldigt få bildkommentarer som kombineras med att ett betyg sätts. Titta exempelvis här http://www.fotosidan.se/gallery/comments.htm

Senast ändrad:
Angående snittbetyget på bilder så är det tvivels utan så, att inte bara betygsätter folk hellre bra bilder.
Det är även så att folk helst raderar egna bilder som fått låga betyg...vilket i slutändan ger väldigt högt medelbetyg.

Åh andra sidan ser jag det inte som något problem, betyg får man ta det för vad det är, en i allra högsta grad subjektivt omdöme.

Att amatörer skulle vara sämre fotografer än proffs håller jag inte med om för övrigt, fast du kanske menar i snitt och då stämmer det helt säkert.

Arleklint skrev:
Eftersom betygen alltid varit föremål för diskussioner, oenigheter och bråk.
Jag har uppfattningen att betygsbråket i stort sätt helt försvunnit sedan det blev frivilligt att båda ge och ta emot betyg.

Jag har svårt att se att det skulle vara något problem i dagsläget.

sagan skrev:
Angående snittbetyget på bilder så är det tvivels utan så, att inte bara betygsätter folk hellre bra bilder.
Det är även så att folk helst raderar egna bilder som fått låga betyg...vilket i slutändan ger väldigt högt medelbetyg.

Åh andra sidan ser jag det inte som något problem, betyg får man ta det för vad det är, en i allra högsta grad subjektivt omdöme.

Att amatörer skulle vara sämre fotografer än proffs håller jag inte med om för övrigt, fast du kanske menar i snitt och då stämmer det helt säkert.
Men om det ofta tvistas om betyg på fotosidan, hur kan det då vara så bra som folk påstår att det är? Kan inte detta vara ett spel för galleriet och ett bevis för vår räddsla att kritisera det vi anser är dåligt?

Amatörer är oftast sämmre än proffs och det är oftast det som skiljer amatörer från proffs.

"Här stötet vi åter på det här med läsförståelse och det är ofta det som är anledningen till många gräl".

Bara för att jag är sämmre än proffs så betyder inte detta automatiskt att jag är dålig. Jag kan vara jätte bra, men det brukar alltid finnas någon som är bättre. Skulle jag tävla mot någon som är bättre så är jag då den sämmre av oss två trots att jag inte är dålig.

Att tolka att vara sämmre än de bästa så som att bara vara dålig är att vrida innebörden och på så sätt skapa ett gräl på felaktiga grunder.

Jag vill nog hävda att det finns många amatörfotografer som är bättre än många proffsfotografer.

Jag tycker du förenklar det hela genom att säga amatör = 3-4, proffs = 4-5.

sagan skrev:
Jag vill nog hävda att det finns många amatörfotografer som är bättre än många proffsfotografer.

Jag tycker du förenklar det hela genom att säga amatör = 3-4, proffs = 4-5.
Jag hade ett problem. Jag kunde dela upp dem i bättre och sämmre fotografer; men då skulle frågan om vad som är bra eller dåligt att dyka upp.

Jag valde då att använda ordet amatör "person som utan att vara yrkesutövare ägnar sig åt en viss verksamhet, t.ex. en konstart eller en vetenskap" i kontrast mot proffs "professionell vanl. med tonvikt på skicklighet e.d".

Jag jämnför då en grupp som har fotografering som hobby mot en grupp som har fotografering som ett yrke eller som är mycket bra och har stor skicklighet på detta område.

Jag har aldrig sagt att amatörer skall vara dåliga trots att jag tycker att många bilder som kommer upp på fotosidan ligger på en ganska låg nivå. Men dessa kanske är här för att bli bättre och inte för att visa upp sina bästa alster.

Så att vara amatör är inget nedsättande, det är bara en beskrivning på att man inte är bland det absoluta toppskicket.

Exempel:
Terje = Proffs
Jag = Amatör

Skulle man ta 1000 av Tejes bilder och bedömma dem hade de hamnat på mellan 3 - 5 i betyg av rent mattimatiska skäl. Skulle vi ta alla fotografer i han klass hade medel betyget blivigt 4. Skulle vi nu ta alla amatörer, bra som dåliga så hade medel betyget blivigt ca 3 av rent mattimatiska skäl.

Senast ändrad:
Uppenbart är att det är snedfördelning i betyget och att det är omstritt system. Och har varit sen dag 1 i princip. Så det finns ingen anledning att försöka bevisa det.

Frågan om det går att ha ett betygssystem som ALLA skall använda på samma sätt, för att på så vis få en
"korrekt" fördelning? Och på det svarar jag, att det tror jag inte finns. Och eftersom jag dragit den slutsatsen för länge sen så är betygen frivilliga och vi har inga betygstopplistor.

elmfeldt skrev:
Uppenbart är att det är snedfördelning i betyget och att det är omstritt system. Och har varit sen dag 1 i princip. Så det finns ingen anledning att försöka bevisa det.

Frågan om det går att ha ett betygssystem som ALLA skall använda på samma sätt, för att på så vis få en
"korrekt" fördelning? Och på det svarar jag, att det tror jag inte finns. Och eftersom jag dragit den slutsatsen för länge sen så är betygen frivilliga och vi har inga betygstopplistor.
Det är därför jag tror på anonym röstning (men ej anonym kritik) samt en uppdelning i kattegorier som man röstar på. Nu vet jag inte vad det skall vara för kattegorier men som exempel: Teknik, komposition, inehåll.

Röstar då en 5, 3, 3 en annan 3, 2, 4 och en till 2, 2, 2 så kan man få ut mycket kul genom att räkna.

(5+3+2) / 3 = 3.3 i satta medelbetyg för teknik.

(3.3 + 3 + 3) / 3 = 3.1 i medel av alla satta betyg

osv

Så trots att folk har tyckt mycket olika om bilden hamnar den på medel. Så istället för visa vad var enskild person har röstat så visar man bara medelvärdet av alla röster.

För det största problemet med betygs-system och när de snedvrids är oftast att det vrids åt fel håll och det missgynnar de sämmre och de som behöver (vill) veta vad folk tycker om bilderna.
Ett fungerande betygssystem hjälper en även att se om man förbättrar sig och ju fler röster man får desto bättre är det.

Problemet med få röster kan vara detta LÄNK TILL EN FEMPOÄNGARE (en röst) som skall jämnföras med DENNA FEMPOÄNGARE (fler än tio röster)

Så när jag undrade om det var på ner utför med fotosidan så skall man inte enbart se till självaste fotosidan utan även hur dess medlemmar aggerar. Om man bara röstar på bilder som är värda en fyra eller mer så är detta en sämmre trend som man bör försöka vända på.

Men detta är inte det ända. Kritiken är under all kritik. "Jätte bra!" är ingen bra kritik, för hälst vill man även veta vad det är som gör att någon tycker bilden är bra. Därför kanske det även skulle vara bra att de som får kritik kan rösta på hur kritiken var och man ger sedan "ris eller ros" medlemmar. Ros kan tex vara att man får en liten guldstjärna på sin sida... ris kan vara att man inte får det, med andra ord ingen bestraffning men en morot.

Senast ändrad:
Därför skapade vi olika pooler där vi försökte adressera detta "kommentarsproblem", och därför anser jag att vi pro-aktivt jobbar för att hålla skeppet på rätt kurs.

elmfeldt skrev:
Därför skapade vi olika pooler där vi försökte adressera detta "kommentarsproblem", och därför anser jag att vi pro-aktivt jobbar för att hålla skeppet på rätt kurs.
Pooler är en jättebra idé och man får hoppas det kommer igång lite bättre.

ulltand skrev:
Ville bara nämna att detta forums beskrivning är:
"Tyck till, fråga och hjälp oss utveckla fotosidan"

Ja och jag har inte sagt att man inte ska lämna förslag. Lyft inte ut meningen ur sitt sammanhang så kanske du bättre förstår vad jag menar.
//Liza

Edit: Dessutom började den meningen med "Mitt bidrag...". Jag pratade om MITT vanligaste tillvägagångssätt.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto