Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad händer på Fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
I diskutions grupper är det på många ställen kaos, regler efterlevs inte och ansvariga lyser med sin frånvaro. Tävlingar som aldrig avslutas, inga nya tävlingar börjar, ej fullständigt utnyttjande av pooler trots stark önskan om detta från medlemmar, inga fungerande betygssystem. Ingen kontroll på engångsanvändare och dåliga krav på medlemmar.

Är det på väg utför för Fotosidan?

Du kan väl ta och precisera din kritik lite. Jag ser något relevant påståenden, men "tävlingar som inte avslutas" tex - vad menas med det? Och "inget fungerande betygsystem" och "kontroll på engångsanvändare" - vad menar du? Och var är det kaos?

Redaktionen har tagit en vintersemester under helgerna - som många andra; jag sitter tex på modem ifrån Siljansnäs och försöker ha lite ledigt. Fotosidan är bara en hobbyverksamhet, men ibland måste man ta lite semester från sådana också.

Vi har ändock fått gå in och städa för att efterleva en del regler på Fotosidan, bla annat fått rensa upp några forumdiskussioner som spårat ur (du vet vilka) för att folk inte kunnat hålla sig till reglerna. Dock har inte responsen på rapporterade inlägg varit lika rask som tidigare, pga ledigheter.

Temautmaningen "Saknad" som jag hade tänkt dra igång före julhelgen hanns inte med tyvärr, men likabra var kanske det - vi fick väl nog av uttryck för saknad i våra andra medier efter den 26:e.

clindh skrev:
Du kan väl ta och precisera din kritik lite. Jag ser något relevant påståenden, men "tävlingar som inte avslutas" tex - vad menas med det? Och "inget fungerande betygsystem" och "kontroll på engångsanvändare" - vad menar du? Och var är det kaos?

Redaktionen har tagit en vintersemester under helgerna - som många andra; jag sitter tex på modem ifrån Siljansnäs och försöker ha lite ledigt. Fotosidan är bara en hobbyverksamhet, men ibland måste man ta lite semester från sådana också.

Vi har ändock fått gå in och städa för att efterleva en del regler på Fotosidan, bla annat fått rensa upp några forumdiskussioner som spårat ur (du vet vilka) för att folk inte kunnat hålla sig till reglerna. Dock har inte responsen på rapporterade inlägg varit lika rask som tidigare, pga ledigheter.

Temautmaningen "Saknad" som jag hade tänkt dra igång före julhelgen hanns inte med tyvärr, men likabra var kanske det - vi fick väl nog av uttryck för saknad i våra andra medier efter den 26:e.
Det du tar upp är ganska självklara saker som du ber mig förklara.

Engångsanvändare är sådana som bara loggat in 1 gång och inte mer; ibland har de kanske lagt upp en lite rolig bild eller bara inte blivigt aktiva för att de inte gillade sidan. Men i huvudsak ser man att det är engångsanvändare om de tex en gång loggade in 2003 och efter det inte igen har loggat in. Engångsanvändare brukar folk även skapa för att göra anonyma inlägg eller för att rösta på sig själv eller av andra anledningar. Det är oftast p.g.a. dessa engångsanvändare som många sidor har ett orealistiskt stort antal användare.

Tävlingar som inte avslutas är väll även det ganska självklart om man känner till sidan och har vandrat runt i den lite. För ligger det inte på tävlings sidan "Fototräff vid Hornborgasjön 2004-03-27" som fortfarande är öppen för bidrag och röster?

Hur kan det komma sig att denna ligger på "tävlingar" om det inte är en tävling och varför är den öppen för bidrag men inte för röster?

Se på alla tävlingar står det inte "Avgjord" efter de flesta? Det var i somras som den senaste avslutades och efter det är det inga fler och när det händer så brukar man säga att inga fler har startat. Att en utmaning sedan har startats är jätte kul, men varför då inte lägga dessa under tävlingar och göra så man senare kan rösta på bidragen så som man gjorde i tävlingarna?

Vadå kaos i forum? Se under "Hemläxa - Bilder/Arbetsuppgifter" och läs vad det står där:
"I denna tråden bestämmer vi en arbetsuppgift som vi sedan redovisar. En arbetsuppgift i taget. Den som skapar en utser ansvarig för nästkommande."

Men det är inte "en tråd i taget" i denna grupp och en person har startat flera trådar och verkar även tiden hela tiden ge sig själv uppgiften att skapa nästföljande uppgift.

Nu kan det vara ett sammanträffande att tävlingen "som inte är en tävling och där ingen kan rösta" är undertecknad med samma namn som personen som ger sig själv nya uppdrag hela tiden i en grupp där beskrivningen tydligt förkunnar "En arbetsuppgift i taget" och "Den som skapar en utser ansvarig för nästkommande".

Vad består då kaoset i? Enligt mig att de som satt reglerna inte bryr sig att se till att de efterföljs. Vad finns det mer? Jo att inlägg på fel ställe inte alltid flyttas. Exempel, på "Hemläxa - Bilder/Efterbehandling" ligger det många trådar som borde ligga på "Efter exponeringen/Digital efterbehandling", men endast två har flyttats, så det är inte så mycket hemläxa kvar i denna grupp tyvärr trots att den är ganska bra.

Med kaos menar jag även alla dessa humor inlägg och pikar som får förekomma i seriösa (men gnälliga) inlägg och som ofta är till för att haverera en tråd eller pika en person. Andra inlägget i denna tråd är ett bra exempel på meningslösheter som borde rensas bort då de varken tillför nått eller för tråden framåt.

Men jag menar även att de som modererar trådarna ibland uppför sig mycket illa i trådar som spårat ur. Senast var som du påpekade i tråden "om efterbehandling var en form av misslyckande". Där hade några missuppfattat mitt inlägg på grund av dålig läs förståelse och sedan vridigt den mot mig och påstod att jag sade sagt att bra är misslyckade. I denna tråd är det en forumvärd som går till personangrepp mot mig och så länge folk attackerar person istället för sak kan man inget annat än försvara sig. Tråden låstes inte ens vid detta tillfälle utan det gick så långt att flera starka personangrepp tilläts passera även en forumvärd visat sig och även visat att han läste tråden.

Det värsta är den anstormning av e-mail som jag fick. Inte av arga människor utan folk som stödde mig men som inte vågade nämna detta och av folk som tyckte att jag var modig som faktiskt vågade stå för mina åsikter på fotosidan men som kanske inte hade samma åsikt.

Detta visar att folk faktiskt inte vågar ta upp saker som kan vara obehagliga eller kotntoveriella här på fotosidan utan att man till största delen skriver sånt man tror alla skall hålla med om.

Även inlägg som hånar folks stavning och ens inte rör självaste huvudfrågan får ofta ligga kvar för länge och det har blivigt en vana att trådar går "off topic" för att detta accepteras på tok för lätt här på fotosidan.

"Fotosidan är bara en hobbyverksamhet, men ibland måste man ta lite semester från sådana också".

Jo, det är en hobby och ni måste lära er att ta den som en sådan också. Sluta dalta om demokrati, det är ni som bestämmer. Gå in, rensa, blocka bort, sortera, stoppa, varna, stäng, skapa, aktiver, locka; men var inte passiva om ni inbjuder till en dialog.

Bli en fotosida igen. Ge morötter till bra fotografer och låt folk visa vad de anser är bra utan att riskera att lida för detta.

Det är nu det "ej fungerande röstnings system" kommer in. Folk vill inte sätta en etta på bilder de ogillar för det väcker känslor och då man inte kan vara anonym finns det risk för att man blir betraktad som okunnig/dum/elak då man inte håller med om att allt är konst. Det har gjort att folk drar sig för att sätta låga betyg "när man får rösta" och man börjar anse en trea vara dåligt.

Nu fungerar röstningssystemet nästan på detta sätt:
1 Får man på sina bilder om man själv gett dåliga betyg.
2 Får man av personer som inte har samma åsikter.
3 ges till allt från usla till ganska okay bilder.
4 Sätts på ganska bra bilder
5 Sätts på bilder som ofta får en trea på andra sidor.

Kan man nu bevisa detta? Jo då med ganska stor säkerhet kan man göra detta om man tittar på statistik av betygsättning. Normalt skall medel av alla betyg hamna på ca 3 vilket är ganska normalt för en bild normal bild som inte är allt för dålig. Men tittar man ser man att nära 50 % av satta betyg är en fyra och 35 % är en femma och att endast 13 % av alla bilder får normalt betyg och trots det är så stor det amatörer och nybörjare här så får bara 3 % en tvåa vilket är normalt för amatör bilder och endast 1 % får en etta.

Detta kan bara tyda på två saker.
1: Fotosidan har otroligt många duktiga fotografer
2: Betygssystemet fungerar inte av någon
anledning.

Låt oss jämföra bilder med högsta betyg. Efter en sökning på betyg så hamnade denna bild överst med 5.0 och får bli kandidat för fotosidan: kandiderar:http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=300176

Efter en sökning på photo.net så hamnade denna bild överst med en Rating på 95 % (ej högsta betyg) och den får då kandidera för photo.net:
http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=3007300

på runt plats 500 hamnade denna bild http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=3004082

Ett liter rörigt svar och det är synd att jag inte hade tid att precisera mig lite mer då jag just nu är ganska upptagen. Jag hoppas bara fler vågar tala om vad de tycker om fotosidan och inte bara lägger sin tid på att attackera mina funderingar och åsikter bara för att jag vågade tala om vad jag tycker.

Så skriv vad ni tycker om fotosidan och inte vad ni tycker om det jag tycker.

Nekomy skrev:
tråden "om efterbehandling var en form av misslyckande" [...] I denna tråd är det en forumvärd som går till personangrepp mot mig och så länge folk attackerar person istället för sak kan man inget annat än försvara sig. Tråden låstes inte ens vid detta tillfälle utan det gick så långt att flera starka personangrepp tilläts passera även en forumvärd visat sig och även visat att han läste tråden.
Jeppe har inte skrivit i den tråden så jag förmodar att det är mina två inlägg du menar. Om du tycker att de är personpåhopp så tycker jag att du skall rapportera inläggen.

Men min definition av personpåhopp ser helt annorlunda ut. Att ifrågasätta dina observationer platsar definitivt inte.

Nekomy skrev:
Engångsanvändare är sådana som bara loggat in 1 gång och inte mer;...
Var skall tidsgränsen gå? 2 eller 6 månader osv. Om jag är borta på ett arbete utomlands, skall mitt konto vara avaktiverat när jag kommer tillbaka. Vad finns det för vits med att radera engångsanvändare om dom ändå inte är aktiva och därmed inte skapar någon form av kaos?
Engångsanvändare brukar folk även skapa för att göra anonyma inlägg eller för att rösta på sig själv eller av andra anledningar.
Nja, så lätt är det inte att skapa anonyma inlägg eller rösta på sig själva, eftersom ip-adressen lagras. Detta går iofs att komma runt, men är hyffsat bökigt. Jag har inte upplevelsen av att det finns många användare som röstar på sig själva.

Så på dessa punkter håller jag definitivt inte med dig

Det är oftast p.g.a. dessa engångsanvändare som många sidor har ett orealistiskt stort antal användare.
Det finns inga belägg som du tar upp som pekar på att det skulle vara så när det gäller fotosidan. Å andra sidan så tillhör detta ett fenomen inom IT-världen som varken du eller jag kan styra över. Det är upp till redaktionen att hantera på lämpligt sätt.

För mig är detta inget problem och jag ser ingen tydlighet i ditt inlägg varför det skulle vara ett problem för dig - Rätta mig gärna om jag har fel.
Tävlingar som inte avslutas är väll även det ganska självklart om man känner till sidan och har vandrat runt i den lite...
Inte snyggt kanske, men en konsekvens av teknisk design? Detta kan nog Christer svara bättre på. Å andra sidan - Fotosidan drivs av redaktionen på mer eller mindre ideell basis. Så länge det inte finns ekonomi nog att anställa folk på heltid för att administrera sidan, så kan man nog inte kräva att allt är "smooth and running".
Vad består då kaoset i?...
Jag tycker nog att trådar/inlägg flyttas, så min uppfattning är en helt annan. Det gjordes in del inlägg i en annan tråd som var riktade mot dig och eventuellt över någon gräns och dessa raderades. Här får man nog titta på det hela som en prioriteringsfråga - Inlägg som är direkt olämpliga raderas, trådar som ligger fel tar man om någon påpekar det eller när man finner dom.

Samtidigt får jag ju i ärlighetens namn säga att jag uppfattar inte dig som konsekvent på denna punkt. Genom tidigare trådar har jag fått uppfattningen av att du är emot alldeles för hård regelstyrning - Men rätta mig gärna om jag har fel här.
Med kaos menar jag även alla dessa humor inlägg och pikar som får förekomma i seriösa (men gnälliga) inlägg...
Ett intressant internetfenomen igen, men jag tror att det du förespråkar inte är en lösning på något sätt. Censur - Hur skall detta genomföras på ett lämpligt och objektivt viss? Vem skall avgöra om inlägget driver tråden vidare? Jag tror nog att vi alla här inne, inklusive vi själva, har skrivit inlägg som inte har varit speciellt framåtdrivande.
...Där hade några missuppfattat mitt inlägg på grund av dålig läs förståelse
Det är väl att gå lite över gränsen? Att påstå att folk inte förstår dig pga dålig läsförståelse? Detta är väl ett ganska olämpligt påstående, om man i övrigt vill ha ordning och reda på torpet. Här uppfattar jag dig som relativt inkonsekvent.
och sedan vridigt den mot mig och påstod att jag sade sagt att bra är misslyckade. I denna tråd är det en forumvärd som går till personangrepp...
Men ALLA som debatterar bidrar ju själva till att sätta tonen på debatten. Men detta är helt och hållet min personliga uppfattning.

Å andra sidan så greppar jag inte riktigt varför du debatterar om det i slutändan innebär att du tar illa vid dig eller mår dåligt? Om min uppfattning är rätt - Är det då inte en ganska självdestruktiv situation?
Det värsta är den anstormning av e-mail som jag fick. Inte av arga människor utan folk som stödde mig...
Det är bra på alla sätt att du har stöd i dina åsikter - Inga tvivel om detta. Å andra sidan vet ju varken du eller jag om andra i den tråden som åsyftas fick många mail som stöd för sina åsikter.
Även inlägg som hånar folks stavning...
Att håna folks stavning är inte ok i mina ögon. Off-topic är ett annat internetfenomen som jag tror vi får leva med. Det kan ju även vara grundfrågan som inte är riktigt bra, eller att tråden utvecklas på ett sådant sätt att det som kan upplevas som off-topic är relevant i slutändan?
Jo, det är en hobby och ni måste lära er att ta den som en sådan också. Sluta dalta om demokrati, det är ni som bestämmer.
Min personliga uppfattning är att något som är en hobby skall vara roligt och inte alltid så regelstyrt. Nu är ju FS, enligt mitt sätt att se det, ett mellanting. Nog tycker jag att man efterföljer regler och ser till att hantera situationer på lämpligt sätt. Varken du eller jag har någon uppfattning om hur många som blir avstängda eller på vilka grunder - Detta tycker jag är enbart någonting mellan redaktionen och berörd part.

Jag är också av den uppfattningen att det finns tydliga regler för vad som gäller här inne, sen är det inte alltid dom efterföljs av oss som användare och det är en problematik i sig. Skulle redaktionen övervaka FS hela tiden och fungera som ordningsvakter i alla lägen, ja då hade dom nog inte fått som mycket gjort i sina vardagsliv. FS är ju ingen religiöst kall för redaktionen - Även dom har ju familj, släkt och vänner som dom värnar om.

I övrigt så uppfattar jag det som om att du menar att redaktionen inte engagerar sig i sitt verk - Personligen kan jag tycka att det är lite oförskämt. Vi anar nog inte en bråkdel av det antal timmar som pumpas in här.
..Bli en fotosida igen...
Vem är det som gör det till en fotosida, jag och du eller redaktionen med en uppsättning regler och reprimander? Jag skulle tippa på att det är du och jag, som användare som bidrar till hur saker och ting utvecklas här inne. Vill vi att det skall vara en fotosida - Ja, då får vi tanka upp fler bilder. Vill vi debattera - Ja, då får vi skapa inlägg som kan intressera och engagera andra i en debatt. Det är vi användare som skapar fotosidan genom vårt agerande - Redaktionen har bara gett oss ett ramverk att som vi kan vandra fritt inom.
...Folk vill inte sätta en etta på bilder de ogillar för det väcker känslor och då man inte kan vara anonym...
Här måste du nog vara konsekvent, inledningsvis i ditt inlägg så skrev du att man kunde vara anonym.

Å andra sidan tycker jag att "icke-anonym" kritik är mycket bättre än anonym sådan. Detta för att man måste stå för sina åsikter om någons bild - Bara man ger en god förklaring på varför man inte gillar någons bild.
...finns det risk för att man blir betraktad som okunnig/dum/elak då man inte håller med om att allt är konst. Det har gjort att folk drar sig för att sätta låga betyg...
Om man nu säger att allting inte är konst, så får man förklara varför det inte är det. Min uppfattning är att detta minskar, betydligt, risken för att bli dumförklarad.

När det gäller låga betyg på bilder - Man kanske inte tittar på dom bilder som upplevs som dåliga? I övrigt så håller jag inte med dig om att det är en generell uppfattning att en trea innebär en dålig bild.
Nu fungerar röstningssystemet nästan på detta sätt:..
1 - Har jag aldrig fått som motattack, trots att jag emellanåt förklarat, utifrån min egen uppfattning, att vissa bilder måste omarbetas.
2 - ja, det händer. Men om man inte gillar bilden så får man ju ge detta betyg.
3 - Javisst och varför det får sådan bredd är för att alla människor har olika preferenser på vad som eventuellt kan motsvara denna betygsnivå.
4 - Kan jag hålla med om. Jag själv röstar på de bilder som fastnar på mitt öga, pga mina preferenser eller att de är värda att förbättras.
5 - Nja, här har jag enbart en sak att kommentera med. Detta är FS - Här inne fungerar det på ett sätt, på andra siter på ett helt annat vis. Är det rättvist att göra en jämförelse?
Jo då med ganska stor säkerhet kan man göra detta om man tittar på statistik av betygsättning. Normalt skall medel av alla betyg hamna på ca 3 vilket är ganska normalt...
Statistik kan man alltid trolla med - Det säger statistiker själva. Men för att bemöta detta - Se punkt nummer 4 i ovanstående kommentar.
...1: Fotosidan har otroligt många duktiga fotografer
2: Betygssystemet fungerar inte av någon
anledning.
Bland 40.000 användare bör det nog finnas en hel del duktiga fotografer. Alla röstar inte - Och för mig är kommentarerna det viktigaste när dagen är över.
...den får då kandidera för photo.net...
Fotosidan är fotosidan - Photo.net är Photo.net och jag tycker själv att så bör det vara. Varför skall FS vara en Photo.net wannabe?
Jag hoppas bara fler vågar tala om vad de tycker om fotosidan...
Det finns även andra som vågar tala om vad dom tycker, jag t ex? Sen att jag inte delar dina uppfattningar är en annan sak - Det är inte en attack. Man får ju även uttrycka sina åsikter när man inte håller med.

I övrigt är jag av uppfattningen att många vågar här inne vågar nog tala om vad dom tycker. Sen vill kanske inte alla engagera sig i heta debatter eftersom dom inte vill ha någon åsikt i ämnet pga ointresse eller andra faktorer - Så kan ju faktiskt också vara fallet.
Så skriv vad ni tycker om fotosidan och inte vad ni tycker om det jag tycker.
Jag har nu skrivit vad jag tycker om fotosidan, utifrån dina åsikter som denna tråd startade - Något annat skulle vara relativt svårt att göra. Om jag inte enbart skulle ha skrivit att fotosidan är bra för mig och mitt fotograferande.

Hoppas att mina svar skapar en god debatt i frågan.

Senast ändrad:
jimh skrev:
Jeppe har inte skrivit i den tråden så jag förmodar att det är mina två inlägg du menar. Om du tycker att de är personpåhopp så tycker jag att du skall rapportera inläggen.

Men min definition av personpåhopp ser helt annorlunda ut. Att ifrågasätta dina observationer platsar definitivt inte.
Om man i innlägg efter inlägg hellre diskuterar "person" än "sak" så är det lätt att man sätter sig i en sådan situationer att någon anser att det är ett angrepp mot person.

För att angripa en person är inte bara att smäda utan även att man hällre rikta uppärksamheten mot personen i fråga än åt frågan som diskuteras.

Som exempel kommer jag nu använda "dig" och mitt inlägg för att förtydliga vad jag menar. Jag hade i ett tidigare inlägg skrivigt en kort men mycket kritisk undran som jag bads att förtydliga. I denna förtydligan togs ett exempel upp och då många tidigare kritiserat att exemplen jag ger inte har anknytning i verkligheten tog jag just ett exempel ifrån verkligheten.

I sället för att nu diskutera frågan och bemöta min kritik så tar du endast fram den delen av inlägget som kan belysa just "mig"; på så sätt undviker du kritiken och vänder över frågan i anklagande form mot mig.

Du, lika väl som jag vet att när man gör så, så kan jag bara ställa mig till försvar och försvara min rätt att få tycka och framföra mina åsikter och på så sätt har du åter vridigt diskutionen mot en person.

Jag avslutade med en vädjan "Så skriv vad ni tycker om fotosidan och inte vad ni tycker om det jag tycker".

Det är just detta som jag klagar på när jag talat om kaos i forum. För i detta kaos ingår även forumvärdar som har makt att låsa och stänga ute och att dessa forumvärdar även inblan är de livligaste på att diskutera mot personer och deras åsikter istället för att komma med egna åsikter eller förslag som rör självaste frågan.

Så vad var frågan? Får se om vi kan reda ut detta.

Rubriken är "Vad händer på Fotosidan?" och rubriken är inte en summering av innehållet utan är till för att få uppmärksamhet samt att belysa frågan eller inehållet.

Sedan kommer huvudstycket som visar hur jag ser på sidan just nu.

"I diskutions grupper är det på många ställen kaos, regler efterlevs inte och ansvariga lyser med sin frånvaro. Tävlingar som aldrig avslutas, inga nya tävlingar börjar, ej fullständigt utnyttjande av pooler trots stark önskan om detta från medlemmar, inga fungerande betygssystem. Ingen kontroll på engångsanvändare och dåliga krav på medlemmar."

och jag svär på heder och samvete att detta är vad jag upplever men formulerade ganska vagt för att punkt för punkt av detta skall kunna diskuteras.

Sist ställer jag min fråga och är mycket enkel och riktad till medlemmar på fotosidan "Är det på väg utför för Fotosidan?"

Jag vet att det kommer några medlemmar nu som kommer att kräva fler svar och ställa fortsättningsfrågor i stil med "när, var, hur och varför" och även troligen "och vem skall bestämma det" Men de har troligen inte läst eller förstått vad de läst och troligen svarat på svaret och inte på frågan.

stoltz skrev:
Var skall tidsgränsen gå? 2 eller 6 månader osv. *** snapp ***

Hej. Jag skrev just ett svar, men jag började innan du hade sänt in detta medelande och ditt svar kom medans jag skrev.

Jag vet att du gillar att stycka upp svaret och att några blir arga om man svarar fel på liknande svar, så jag väljer därför att nära på helt klippa bort det mesta.

Du ställer även följd frågor på ett förtydligande riktat till "Christer Lindh" och du vet att jag inte kan besvara alla dessa frågor. För du kommer då sätta föjldfrågor om dessa och då är vi redan uppe i ett ohanterbart antal frågor.

Vissa frågor du ställer även lite löjliga och som inte har nått med självaste frågan att göra, till exempel så som "Var skall tidsgränsen gå? 2 eller 6 månader osv". Dessa frågor är lite löjliga för de söker ett hypotetiskt svar på ett förslag som ännu inte har diskuterats. Med andra ord skulle svaret vara att ingen vet efter som det ännu inte hänt.

På så sätt kommer även denna tråden att spåra ut om jag svarar på ditt inlägg och därför ber jag dig av hele mitt hjärta "läs frågan och besvara den" kom med egna funderingar och tala om vad du tycker om fotosidan.

Här är några exempel på vad du kan svara eller skriva om för att sprida dina åsikter istället för ställa kritiska motfrågor på allt vilket i sin tur kommer leda till motfrågo från mig och andra.

* Tycker du att fotosidan är på väg utför?
* Skriv vad som var bättre förr.
* Gillar du någon förändring.
* Vad är det som gjort att du tycket fotosidan blivigt bättre?
* Är allt bra på forumet?
* Skall man kunna blokera bråkstakar och vam skall bestämma det?

P.S Jag tror många som är kritiska inte vågar svara ärligt och där med kommer vi troligen mäst få höra goda och trevliga saker om sånt som fungerar. Men oftast är realiteten så att man aldrig gillar allt och att nått inte fungerar så bra. Så det är lite lustigt tyst med kritiker och kritik.

Senast ändrad:
Nekomy skrev:
Om man i innlägg efter inlägg hellre Rubriken är "Vad händer på Fotosidan?" och rubriken är inte en summering av innehållet utan är till för att få uppmärksamhet samt att belysa frågan eller inehållet.

Det där förstod jag inte alls????

och jag svär på heder och samvete att detta är vad jag upplever men formulerade ganska vagt för att punkt för punkt av detta skall kunna diskuteras?
Din upplevelse behöver du ju inte försvara - Men andra behöver inte dela den.

Sist ställer jag min fråga och är mycket enkel och riktad till medlemmar på fotosidan "Är det på väg utför för Fotosidan?"

Svar nej - Detta är min åsikt.

Jag vet att det kommer några medlemmar nu som kommer att kräva fler svar och ställa fortsättningsfrågor i stil med "när, var, hur och varför" och även troligen "och vem skall bestämma det" Men de har troligen inte läst eller förstått vad de läst och troligen svarat på svaret och inte på frågan.

Eller så är detta en naturlig del av det som kallas debatt - Att vidareutveckla och förtydliga. Detta är, enligt min uppfattning, grundprinciper som alla får ta hänsyn till när man ger sig in i en debatt.

Jag har definitivt förstått frågan, från mitt sätt att se den.

Å andra sidan tycker jag det är en märklig logik: Att utesluta folk från en debatt genom att säga att deras frågor som eventuellt ställer krav på en vidareutveckling - Inte legitima pga att de inte förstår grundfrågan.

Jag anser att ansvaret ligger på dig att se till så att grundfrågan eventuellt förtydligas så att alla kan diskutera kring den och förstår den.

Angående uppstyckningen i mitt tidigare inlägg - Forumet tar bara 10000 tecken per inlägg, så det var nödvändigt.

Senast ändrad:
Nekomy skrev:
Du ställer även följd frågor på ett förtydligande riktat till "Christer Lindh" och du vet att jag inte kan besvara alla dessa frågor.
Ja, eftersom Christer också deltar i tråden, jag har inte ställt krav på att du skall svara. Diskussionen kan ju pågå mellan flera parter samtidigt.
Vissa frågor du ställer även lite löjliga och som inte har nått med självaste frågan att göra, till exempel så som "Var skall tidsgränsen gå? 2 eller 6 månader osv"? Dessa frågor är lite löjliga för de söker ett hypotetiskt svar på ett förslag som ännu inte har diskuterats.
Löjligt? Om du tycker det, så är det din åsikt. Taktfullt? Knappast. Jag tyckte att ditt första inlägg var ett intressant inlägg som man kunde förhålla sig till - Sånt som du tog upp är ju lämpligt att diskutera, även regler. Det finns ju ingenting som säger att jag inte får diskutera något som inte har hänt.

Som jag skrev i tidigare inlägg - Man lägger själv tonen för tråden och just nu utvecklas den ju inte åt något produktivt håll. Det är min uppfattning.
På så sätt kommer även denna tråden att spåra ut om jag svarar på ditt inlägg och därför ber jag dig av hele mitt hjärta "läs frågan och besvara den" kom med egna funderingar och tala om vad du tycker om fotosidan.
Mina funderingar är mina egna och mina uppfattningar har jag INNAN du skapar en tråd. Jag talade om vad jag tyckte om fotosidan - Givetvis i förhållande till ett inlägg som denna tråd startades med. Om jag inte får förhålla mig till det du skriver, så tycker jag att ditt inlägg istället borde skickats som ett mail till redaktionen.

För mig blir det lite märkligt om man inte får diskutera kring det som tråden startar med.
Här är några exempel på vad du kan svara eller skriva om för att sprida dina åsikter...
Jag tyckte nog att jag klargjorde för mina åsikter om fotosidan i mitt första inlägg - Men jag svarar gärna på dina frågor.
istället för ställa kritiska motfrågor på allt vilket i sin tur kommer leda till motfrågo från mig och andra.
Jag har inte ställt några kritiska motfrågor - Från mitt perspektiv är det ytterligare frågeställningar som dyker upp när man förhåller sig till olika saker som kommer upp i debatten.

Just nu är det bara du och jag som diskuterar - Jag har inte fått några motfrågor från andra och när jag får dom svarar jag gärna på dom. Jag ser inte det som motfrågor, utan som en vidareutveckling av debatten som du startade. För mig är inte dessa frågor negativa på något sätt. Den här diskussionen handlar ju inte vem som har mest rätt eller fel - utan om olika upplevelser av fotosidan.
Nej
Denna fråga förutsätter att jag tycker något var bättre förr - I mitt fall är det inte så, jag tycker bara att fotosidan har blivit bättre med åren - Ungefär som ett gott årgångsvin. Samtidigt innebär det ju inte att den var sämre förr. Men allting vidareutvecklas och den utveckling som jag upplevt är bara till det bättre.
Javisst - Poolerna t ex, No words ett annat exempel och fler samt nya medlemmar.
Se svar på ovanstående fråga.
Ja, det tycker jag.
Om det nu finns några, vilket jag i de flesta fall inte tycker, så är det eventuellt ok att man stänger av dom. Dom enda som äger rätten att göra detta, i mina ögon, är redaktionen - Och så har ju också skett tidigare.
Jag tror många som är kritiska inte vågar svara ärligt och där med kommer vi troligen mäst få höra goda och trevliga saker om sånt som fungerar. Men oftast är realiteten så att man aldrig gillar allt och att nått inte fungerar så bra. Så det är lite lustigt tyst med kritiker och kritik.
Jag tror nog att dom som inte trivs med FS inte stannar kvar här för att vara kritiska till sidan - Gillar man inte stället som helhet så drar man nog vidare till andra betesmarker. Min uppfattning är att man är ju inte här av tvång. Dom som är kritiska till valda delar av FS uttrycker nog sin kritik i forumen här - Det kommer ju ständigt nya förslag på pooler och funktioner som folk önskar sig. Dessutom finns det ett antal trådar om censur, modellbilder samt bristen på kommentarer under bilder - Så jag är av en helt annan uppfattning.

Senast ändrad:
stoltz skrev:
Det där förstod jag inte alls????

Svar nej - Detta är min åsikt.

Eller så är detta en naturlig del av det som kallas debatt - Att vidareutveckla och förtydliga. Detta är, enligt min uppfattning, grundprinciper som alla får ta hänsyn till när man ger sig in i en debatt.

Jag har definitivt förstått frågan, från mitt sätt att se den.

Å andra sidan tycker jag det är en märklig logik: Att utesluta folk från en debatt genom att säga att deras frågor som eventuellt ställer krav på en vidareutveckling - Inte legitima pga att de inte förstår grundfrågan.

Jag anser att ansvaret ligger på dig att se till så att grundfrågan eventuellt förtydligas så att alla kan diskutera kring den och förstår den.

Angående uppstyckningen i mitt tidigare inlägg - Forumet tar bara 10000 tecken per inlägg, så det var nödvändigt.

För att debbatera krävs det att någon vill debbatera och jag har just visat en motvilja till detta. Där emot vill jag veta och stälde där med en mycket enkel fråga. som jag nu kommer att upprepa.

"Är det på väg utför för Fotosidan"?

Men jag sade vad jag "anser" är problem med fotosidan och vill nu veta vad du tycker och anser.

Sedan var det inte meningen att du bosktavligen skulle svara på de frågor jag skrev. Det var exempel på frågor som man kunde utväckla och formulera.

Nekomy skrev:
För att debbatera krävs det att någon vill debbatera och jag har just visat en motvilja till detta.
Jag är av en helt annan uppfattning då jag har läst dina inlägg.
Där emot vill jag veta och stälde där med en mycket enkel fråga. som jag nu kommer att upprepa "Är det på väg utför för Fotosidan"?
Har jag svarat på och förtydligat i tidigare inlägg.
Men jag sade vad jag "anser" är problem med fotosidan och vill nu veta vad du tycker och anser.
Jag har redogjort för mina upplevelser av fotosidan i tidigare inlägg.
Sedan var det inte meningen att du bosktavligen skulle svara på de frågor jag skrev. Det var exempel på frågor som man kunde utväckla och formulera.
Och jag tycker nog att jag gjorde detta - Jag svarade på dom och vidareutvecklade mina upplevelser i förhållande till frågorna. Nu hänger jag inte med riktigt - Menar du att jag skulle ställt nya frågor????

Nu får jag känslan av att tråden som skapats här hade passat mer som en Poll än en diskussionstråd.

OKAY. Jag tar time out här för att förklara en sak. Jag kanske stavar dåligt men det skall inte hindra normalbegåvade och framförallt inte de medlemmar som diskuterar här som på andra sätt uppvisar en genialitet. Men det verkar finnas brister i läs förståelsen hos flera av dem som kraftigast kritiserar mig.

Läs det jag skrev här över och fundera på det jag skrev. Skulle jag inte påpeka detta hade jag fått skit för det då vissa skulle hängt upp sig på att jag skrev "men det skall inte hindra normalbegåvade.." och tolka detta som jag säger att någon är dum eller har lägre begåvning. Nej, jag säger att det inte skall hindra "normalbegåvade" från att läsa. Vidare skriver jag att medlemmar uppvisar en genialitet, att de med andra ord visar att de är tänkare.

MEN! Det finns alltid ett men, att de har lite svårt att förstå det dom läser. Inte att folk är dumma tuan att de inte förstod och kanske därför borde använda sin genialtiet innan de svarar.

Därför vill jag nu förtydliga mig och förklara en mening som jag skrev och förklara hur den var tänkt att läsas och vad jag hade väntat mig för svar.

Här är några exempel på vad du kan svara eller skriva om för att sprida dina åsikter istället för ställa kritiska motfrågor på allt vilket i sin tur kommer leda till motfrågo från mig och andra.

Jag nämner från början att det rör sig om exempel och som exempel behöver inte nått inte vara en realitet (på riktigt). Med andra ord väntar sig ingen att man svarar på exempel frågorna utan mer att man skall använda dessa för att själv formulera en ståndbunkt.

En exempelfråga var Gillar du någon förändring och på denna är det inte meningen att man skall svara just på den. Men ett svar skulle kortfattat kunna lyda... kortfattat betyder att jag skulle vänat mig nått längre på riktigt)

"Att fotosidan skulle vara på väg utför kan jag inte hålla med om. Jag har sätt många förändringar som är ett försök att ge folk fler möjligheter och fler möjligheter är enligt mig inte att vara på väg utför. Dock kanske det finns problem på forumet men det är sådant som jag inte kan klassas som så stora problem att att jag tycker det snker standarden på fotosidan."

Diskuterar man så här hae man samtidigt sagt sin åsikt samt att man har sagt att man inte håller med och detta utan att angripa person eller en persons åsikt.

Som du ser involverade min exempel fråga så mycket mer än ett ja och nej svar.

NU FÖRSÖKER VI IGEN OCH DENNA FRÅGA ÄR RIKTAD TILL "ALLA" SOM LÄSER OCH INTE TILL EN UTVALD PERSON ÄVEN OM MAN TYCKER SVARET ÄR RIKTAT. JAG FORMULERAR DOCK OM DEN SÅ DEN BLIR LÄTTARE ATT FÖRSTÅ.

Är det på väg utför för Fotosidan?

Här är några exempel på vad du kan svara eller skriva om för att sprida dina åsikter istället för bara ställa kritiska motfrågor mot min fråga.

* Tycker du att fotosidan är på väg utför eller inte och vaför tror du så?

* Skriv vad som var bättre förr och varför du tycker så.

* Gillar du någon förändring och varför gillar du den iså fall?

* Vad är det som gjort att du tycket fotosidan blivigt bättre, kan du förklara vad aom är bättre och varför det inte var lika bra innan?

* Är allt bra på forumet eller har du några funderingar på hur forum kan förändras till det bättre?

* Skall man kunna blokera bråkstakar och vem skall bestämma det och har du några tankar om hur det sköts idag?

Formulera gärna dina tankar utförligt.

müsli skrev:
Nej

(Det är vad jag tycker, eller anser. Är det någon skillnad mellan "tycker" och "anser"?)
Du har bara svarat "nej" på en hypotetisk exempel fråga men inte formulerat vad du anser eller tycker. Nu vet vi att Du inte håller med mig, men inga andra har en aning om varför Du inte håller med mig eller vad du egentligen tycker. Kan du formulera varför du inte tycker som Jag och kanske tala om åt vart Du tror att fotosidan kommer att utväcklas?

Nekomy skrev:

Nej. men ibland tycker jag att fotosidan har en tendens i att en del medlemmar ser ner på nybörjare. Yrkesfotografer som i mångt och mycket ser amatörfotografer som jobbiga. Tex var det en som häromdagen skrev som svar på en amatörs fråga "Anlita ett proffs". I stark kontrast står där Utsidan som har en mera familjär ton och en större acceptans mellan olika användargrupper.

Eftersom jag svarade nej på förra frågan så är det svårt att skriva vad som var bättre förr.

Provokativ fråga tycker jag. Du antyder att om man intehar dina åsikter så bör man svara nej här. Men jag svarar JA.

Jag tycker poolerna är bra.

nej det är det inte. Men det kommer aldrig bli så att ett forum med mer än en medlem kommer att tillfredställa alla medlemmmar till 100%

Alla forum har en del medlemmar som man själv tycker skulle kunan bete sig annorlunda. För varje flyttat/borttaget inlägg finns det någon som tycker det var fel (och på samma sätt så finns det det som tycer att inlägg som är kvar borde flyttats/tagits bort).

På det hela taget tycker jag redaktionen och värdarna gör ett bra jobb.

Svaret är ja, och redaktionen (eller av dem utsedda personer).

Det är ju så att en site som fotosidan drivs av några få personer på dess fritid. Om de gör ett bra jobb får de många besökare, om de gör ett dåligt så går folk någon annanstans.

Detta är ingen demokrati utan ren och enkel marknadsekonomi.

mvh Christian

Nekomy skrev:

* Tycker du att fotosidan är på väg utför eller inte och vaför tror du så?

* Skriv vad som var bättre förr och varför du tycker så.

* Gillar du någon förändring och varför gillar du den iså fall?

* Vad är det som gjort att du tycket fotosidan blivigt bättre, kan du förklara vad aom är bättre och varför det inte var lika bra innan?

* Är allt bra på forumet eller har du några funderingar på hur forum kan förändras till det bättre?

* Skall man kunna blokera bråkstakar och vem skall bestämma det och har du några tankar om hur det sköts idag?

Innan jag kommenterar frågorna så tycker jag de inte känns riktigt genomtänkta, eller precis tvärtom. Fråga 1-4 är egentligen samma fråga, fast omvänd två ggr. Ungefär som kontrollfrågor i ett kunskapstest där vissa frågor bara finns för att se om den som svarar svarar genomtänkt eller talar emot sig sjäv.

Nedan följer en liten summering av min syn på läget.

Jag tycker inte att den är på utför. Snarare tvärtom. Vad vi saknar är lite mer fokus på bilder och bilddiskussioner, och har gjort lite olika försök med Pooler och Forum för att adressera detta. Sen borde vi verkligen ha fler tävlingar kontinuerligt under året. Det är uppskattat, men har liksom inte blivit av. Christer svarade lite på anledningen till varför också.

Nej, det var inget som var bättre förr. Det har alltid varit denna situation på FS, dvs att enskilda medlemmr upplever sajten som inte ordentligt styrd. Jag vet detta, eftersom jag har varit med från början och jag har följt i princip ALLA trådar och mail gällande fotosidan.se.

Jag gillar förändringar. De senaste var Poolerna. En annan förändring var att ta in högkvalitativa artiklar. En annan förändring är att fotosidan är mkt större och det finns en oändlig potential och kunskapsmängd med alla medlemmar.

Poolerna, mängden medlemmar, mängden bilder, artiklar, picturo är några saker.

Forumet fungerar mycket bra. Det är ett sanslöst tryck och som kunskapskälla är den oslagbar. En fråga som ställs får inom 15 min ett högkvalitativt svar. Det som inte fungerar lika bra och som det uppstår bråk kring, är när folk tror att man kan debattera saker precis som i verkliga livet. Jag har efter 4 år med fotosidans forum insett att det funkar INTE att verkligen diskutera åsiktsfrågor i ett forum. Så med detta i baktanke inser man att vissa trådar är som gjorda att upplevas som otrevliga och med personangrepp. Att tro att en forumtråd är som en IRL diskussion är helt fel. På internet blir människor mer ohövliga, inlägg skrivs väldigt raka för att ge svar eller ställa frågor vilket upplevs som otrevligt, etc etc. Det går helt enkelt inte att debattera ordentligt i forum. Denna tråden är liknande exempel när du vill gång på gång får vädja om svar på sakfrågor, fast du själv lägger fram åsikter som du inte vill ha svar på, men det innebär att det tex INTE kan ga svar på mitt inlägg utan om du kör på rätt sätt skulle fortsätta med ett nytt framåtdrivande inlägg utan kommentarer till mina åsikter. Det går ofta inte att skriva långa diskussionsinlägg för att komma fram till något (jag menar alltså trådar som liknar mer diskussioner där åsikter skall utbytas och folk försöker övertala varandra om vad som är rätt och vad som är fel). Det är korta inlägg med respekt för andra och med en baktanke om att driva diskussionen framåt som gäller. Vill du verkligen ha svar på vissa sakfrågor i forumet och komma fram till något så är det ett möte i verkliga livet som gäller. MEN, av alla forumtrådar så är det ett fåtal trådar som är dömda, den stora merparten av alla trådar funkar lysande, och därmed fyller forumet sitt syfte.

Ja, eftersom det är så det redan fungerar. Vi blockerar folk som bryter mot regler och det är FS redaktionen som tar de besluten (OBS! Forumvärdarna som vi har fullt förtroende för, har INTE rättigheter att spärra folk, de kan bara ta bort inlägg i forumet, något som du felaktigt antydde tidigare)

Jag hoppas att det är svar på frågan.

Men vi tar dina synpunkter på största allvar, och lyssnar på det som är relevant. För mig är det nog kritiken mot för få tävlingar som jag tar till mig mest.

clindh skrev:

..........Fotosidan är bara en hobbyverksamhet, men ibland måste man ta lite semester från sådana också...........................

Är det verkligen en hobbyverksamhet? Det drivs väl som ett handelsbolag med medlemsintäkter på ca. 500 000:- och kanske finns någon mer intäkt.
Ambitionen är väl högre än en hobby?

Min största glädje med sidan är forumen. En riktigt bra kunskapskälla.

P.s Semester bör alla få.

Förhållandet nedlagd tid + kostnader vs. intäkt gör att vi fortfarande betraktar det som hobby. Ingen av oss har sagt upp oss från våra andra jobb. Ett HB är den mest naturliga bolagsformen i detta skede, och påverkar inte hur vi ser på verksamheten. Men vi är glada att trenden går mot att intäkterna ökar så att vi känner motivation att köra på och hålla kreativiteten uppe. Allra roligast vore om en person kunde köra det hela på heltid för att verkligen kunna växla upp, men det är en bra stund dit.

EDIT: På en intäkt av 500.000 (inkl moms), räknar jag snabbt i huvudet att 1/3 kan tas ut i lön, dvs ca 150.000. Och då är inga kostnader uppsatta. Det blir inte mycket i timmen om man slår ut det på ett år och delar med tre. Bara så att ingen tror att 500.000 är stora summor när man kör ett företag.

Nekomy skrev:
OKAY. Jag tar time out här för att förklara en sak. Jag kanske stavar dåligt men det skall inte hindra normalbegåvade och framförallt inte de medlemmar som diskuterar här som på andra sätt uppvisar en genialitet. Men det verkar finnas brister i läs förståelsen hos flera av dem som kraftigast kritiserar mig.
Jag tänker inte gå in i någon debatt om inläggens utformning, det är inte det tråden handlar om, som jag uppfattar det. Enligt min mening det relativt off-topic. Hur folk stavar bryr jag mig inte om, det skall inte påverka det som sägs. Är det en intressant diskussion, så är den intressant oavsett stavning.
Med andra ord väntar sig ingen att man svarar på exempel frågorna utan mer att man skall använda dessa för att själv formulera en ståndbunkt.
Helt riktigt - Här håller jag med dig till 100%.
..."Att fotosidan skulle vara på väg utför kan jag inte hålla med om. Jag har sätt många förändringar som är ett försök att ge folk fler möjligheter och fler möjligheter är enligt mig inte att vara på väg utför. Dock kanske det finns problem på forumet men det är sådant som jag inte kan klassas som så stora problem att att jag tycker det snker standarden på fotosidan."
Tack Jim för förtydligandet - Detta var precis vad jag menade, men jag skrev det med andra ord. Det är just detta som jag menar att diskussion är till för - Förtydligande för ökande av förståelsen.
Diskuterar man så här hae man samtidigt sagt sin åsikt samt att man har sagt att man inte håller med och detta utan att angripa person eller en persons åsikt.
Precis - Här är vi också helt eniga. Det är ju detta som en god grund för en utvecklande debatt. Man behöver inte dela varandras uppfattningar, men man respekterar dom genom att förklara varför man inte håller med.
Som du ser involverade min exempel fråga så mycket mer än ett ja och nej svar.
Visst, men här får man nog respektera mitt sätt, eller andras sätt att svara. För min del är det inte effektivt att svara på något en gång till - Eftersom jag uppfattade det som om att jag hade svarat på frågan.
Det tycker jag att vi alla gör genom att hålla debatten levande - Men visst, allt kan förbättras på ett eller annat sätt.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto