Nekomy skrev:
Engångsanvändare är sådana som bara loggat in 1 gång och inte mer;...
Var skall tidsgränsen gå? 2 eller 6 månader osv. Om jag är borta på ett arbete utomlands, skall mitt konto vara avaktiverat när jag kommer tillbaka. Vad finns det för vits med att radera engångsanvändare om dom ändå inte är aktiva och därmed inte skapar någon form av kaos?
Engångsanvändare brukar folk även skapa för att göra anonyma inlägg eller för att rösta på sig själv eller av andra anledningar.
Nja, så lätt är det inte att skapa anonyma inlägg eller rösta på sig själva, eftersom ip-adressen lagras. Detta går iofs att komma runt, men är hyffsat bökigt. Jag har inte upplevelsen av att det finns många användare som röstar på sig själva.
Så på dessa punkter håller jag definitivt inte med dig
Det är oftast p.g.a. dessa engångsanvändare som många sidor har ett orealistiskt stort antal användare.
Det finns inga belägg som du tar upp som pekar på att det skulle vara så när det gäller fotosidan. Å andra sidan så tillhör detta ett fenomen inom IT-världen som varken du eller jag kan styra över. Det är upp till redaktionen att hantera på lämpligt sätt.
För mig är detta inget problem och jag ser ingen tydlighet i ditt inlägg varför det skulle vara ett problem för dig - Rätta mig gärna om jag har fel.
Tävlingar som inte avslutas är väll även det ganska självklart om man känner till sidan och har vandrat runt i den lite...
Inte snyggt kanske, men en konsekvens av teknisk design? Detta kan nog Christer svara bättre på. Å andra sidan - Fotosidan drivs av redaktionen på mer eller mindre ideell basis. Så länge det inte finns ekonomi nog att anställa folk på heltid för att administrera sidan, så kan man nog inte kräva att allt är "smooth and running".
Vad består då kaoset i?...
Jag tycker nog att trådar/inlägg flyttas, så min uppfattning är en helt annan. Det gjordes in del inlägg i en annan tråd som var riktade mot dig och eventuellt över någon gräns och dessa raderades. Här får man nog titta på det hela som en prioriteringsfråga - Inlägg som är direkt olämpliga raderas, trådar som ligger fel tar man om någon påpekar det eller när man finner dom.
Samtidigt får jag ju i ärlighetens namn säga att jag uppfattar inte dig som konsekvent på denna punkt. Genom tidigare trådar har jag fått uppfattningen av att du är emot alldeles för hård regelstyrning - Men rätta mig gärna om jag har fel här.
Med kaos menar jag även alla dessa humor inlägg och pikar som får förekomma i seriösa (men gnälliga) inlägg...
Ett intressant internetfenomen igen, men jag tror att det du förespråkar inte är en lösning på något sätt. Censur - Hur skall detta genomföras på ett lämpligt och objektivt viss? Vem skall avgöra om inlägget driver tråden vidare? Jag tror nog att vi alla här inne, inklusive vi själva, har skrivit inlägg som inte har varit speciellt framåtdrivande.
...Där hade några missuppfattat mitt inlägg på grund av dålig läs förståelse
Det är väl att gå lite över gränsen? Att påstå att folk inte förstår dig pga dålig läsförståelse? Detta är väl ett ganska olämpligt påstående, om man i övrigt vill ha ordning och reda på torpet. Här uppfattar jag dig som relativt inkonsekvent.
och sedan vridigt den mot mig och påstod att jag sade sagt att bra är misslyckade. I denna tråd är det en forumvärd som går till personangrepp...
Men ALLA som debatterar bidrar ju själva till att sätta tonen på debatten. Men detta är helt och hållet min personliga uppfattning.
Å andra sidan så greppar jag inte riktigt varför du debatterar om det i slutändan innebär att du tar illa vid dig eller mår dåligt? Om min uppfattning är rätt - Är det då inte en ganska självdestruktiv situation?
Det värsta är den anstormning av e-mail som jag fick. Inte av arga människor utan folk som stödde mig...
Det är bra på alla sätt att du har stöd i dina åsikter - Inga tvivel om detta. Å andra sidan vet ju varken du eller jag om andra i den tråden som åsyftas fick många mail som stöd för sina åsikter.
Även inlägg som hånar folks stavning...
Att håna folks stavning är inte ok i mina ögon. Off-topic är ett annat internetfenomen som jag tror vi får leva med. Det kan ju även vara grundfrågan som inte är riktigt bra, eller att tråden utvecklas på ett sådant sätt att det som kan upplevas som off-topic är relevant i slutändan?
Jo, det är en hobby och ni måste lära er att ta den som en sådan också. Sluta dalta om demokrati, det är ni som bestämmer.
Min personliga uppfattning är att något som är en hobby skall vara roligt och inte alltid så regelstyrt. Nu är ju FS, enligt mitt sätt att se det, ett mellanting. Nog tycker jag att man efterföljer regler och ser till att hantera situationer på lämpligt sätt. Varken du eller jag har någon uppfattning om hur många som blir avstängda eller på vilka grunder - Detta tycker jag är enbart någonting mellan redaktionen och berörd part.
Jag är också av den uppfattningen att det finns tydliga regler för vad som gäller här inne, sen är det inte alltid dom efterföljs av oss som användare och det är en problematik i sig. Skulle redaktionen övervaka FS hela tiden och fungera som ordningsvakter i alla lägen, ja då hade dom nog inte fått som mycket gjort i sina vardagsliv. FS är ju ingen religiöst kall för redaktionen - Även dom har ju familj, släkt och vänner som dom värnar om.
I övrigt så uppfattar jag det som om att du menar att redaktionen inte engagerar sig i sitt verk - Personligen kan jag tycka att det är lite oförskämt. Vi anar nog inte en bråkdel av det antal timmar som pumpas in här.
..Bli en fotosida igen...
Vem är det som gör det till en fotosida, jag och du eller redaktionen med en uppsättning regler och reprimander? Jag skulle tippa på att det är du och jag, som användare som bidrar till hur saker och ting utvecklas här inne. Vill vi att det skall vara en fotosida - Ja, då får vi tanka upp fler bilder. Vill vi debattera - Ja, då får vi skapa inlägg som kan intressera och engagera andra i en debatt. Det är vi användare som skapar fotosidan genom vårt agerande - Redaktionen har bara gett oss ett ramverk att som vi kan vandra fritt inom.
...Folk vill inte sätta en etta på bilder de ogillar för det väcker känslor och då man inte kan vara anonym...
Här måste du nog vara konsekvent, inledningsvis i ditt inlägg så skrev du att man kunde vara anonym.
Å andra sidan tycker jag att "icke-anonym" kritik är mycket bättre än anonym sådan. Detta för att man måste stå för sina åsikter om någons bild - Bara man ger en god förklaring på varför man inte gillar någons bild.
...finns det risk för att man blir betraktad som okunnig/dum/elak då man inte håller med om att allt är konst. Det har gjort att folk drar sig för att sätta låga betyg...
Om man nu säger att allting inte är konst, så får man förklara varför det inte är det. Min uppfattning är att detta minskar, betydligt, risken för att bli dumförklarad.
När det gäller låga betyg på bilder - Man kanske inte tittar på dom bilder som upplevs som dåliga? I övrigt så håller jag inte med dig om att det är en generell uppfattning att en trea innebär en dålig bild.
Nu fungerar röstningssystemet nästan på detta sätt:..
1 - Har jag aldrig fått som motattack, trots att jag emellanåt förklarat, utifrån min egen uppfattning, att vissa bilder måste omarbetas.
2 - ja, det händer. Men om man inte gillar bilden så får man ju ge detta betyg.
3 - Javisst och varför det får sådan bredd är för att alla människor har olika preferenser på vad som eventuellt kan motsvara denna betygsnivå.
4 - Kan jag hålla med om. Jag själv röstar på de bilder som fastnar på mitt öga, pga mina preferenser eller att de är värda att förbättras.
5 - Nja, här har jag enbart en sak att kommentera med. Detta är FS - Här inne fungerar det på ett sätt, på andra siter på ett helt annat vis. Är det rättvist att göra en jämförelse?
Jo då med ganska stor säkerhet kan man göra detta om man tittar på statistik av betygsättning. Normalt skall medel av alla betyg hamna på ca 3 vilket är ganska normalt...
Statistik kan man alltid trolla med - Det säger statistiker själva. Men för att bemöta detta - Se punkt nummer 4 i ovanstående kommentar.
...1: Fotosidan har otroligt många duktiga fotografer
2: Betygssystemet fungerar inte av någon
anledning.
Bland 40.000 användare bör det nog finnas en hel del duktiga fotografer. Alla röstar inte - Och för mig är kommentarerna det viktigaste när dagen är över.
...den får då kandidera för photo.net...
Fotosidan är fotosidan - Photo.net är Photo.net och jag tycker själv att så bör det vara. Varför skall FS vara en Photo.net wannabe?
Jag hoppas bara fler vågar tala om vad de tycker om fotosidan...
Det finns även andra som vågar tala om vad dom tycker, jag t ex? Sen att jag inte delar dina uppfattningar är en annan sak - Det är inte en attack. Man får ju även uttrycka sina åsikter när man inte håller med.
I övrigt är jag av uppfattningen att många vågar här inne vågar nog tala om vad dom tycker. Sen vill kanske inte alla engagera sig i heta debatter eftersom dom inte vill ha någon åsikt i ämnet pga ointresse eller andra faktorer - Så kan ju faktiskt också vara fallet.
Så skriv vad ni tycker om fotosidan och inte vad ni tycker om det jag tycker.
Jag har nu skrivit vad jag tycker om fotosidan, utifrån dina åsikter som denna tråd startade - Något annat skulle vara relativt svårt att göra. Om jag inte enbart skulle ha skrivit att fotosidan är bra för mig och mitt fotograferande.
Hoppas att mina svar skapar en god debatt i frågan.