Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad händer om jag använder ett ISO-tal som inte kameran kan känna igen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Peterc

Medlem
Hej!

Jag har en undervattenskamera av typen Sea&Sea MMIIEX men det är mindre viktigt. Kameran har ingen manuel inställning för ISO-tal. Den kan känna igen ISO 50, 100 och 400. Vad som exakt händer när jag t.ex. använder en film med ISO 200 ska jag naturligtvis fråga tillverkaren.
Men finns det någon generella ting/problem som kan uppstå?
Och skall jag hellre byta film än att försöka manipulera med filmes ISO-index som kameran läser av?

Om kameran har fel uppfattning om filmens ISO-tal så kommer bilderna bli felexponerade. Om tex kameran räknar exponeringen utifrån ISO 100 och du i själva verket har ISO 200 film så kommer bilderna bli överexponerade ett steg. Om kameran har exponerinskompensation så kan du använda den för att korrigera (dvs underexponera ett steg i exemplet). Men då krävs det förstås att du kan se vilket ISO-tal kameran har valt..

Det går att lura kameran genom att klippa & klistra på ett annat ISO-tal på filmen.

Men det kräver också att man sedan kan styra över eller underexponeringen.

Har för mig att jag läst ngt nummer av Foto där de visade hur.

Det jag har möjlighet att ändra på som har med exponeringen att göra är slutartid, bländare. Jag har en liten röd diod som indikerar om filmen blir överexponerad. Med dessa "verktyg" så vet jag inte hur många steg jag över/under -exponerar.

Finns det något sett att ta reda på vad ett steg motsvarar utifrån bländare och slutartid?

Kameran har ingen indikation av vad för ISO-tal som är valt.

Jag har för mig att jag läst i någon manual till någon kamera (ingen aning om vilken) att den kameran som det gällde hade en default-inställning. Dvs kände den inte igen DX-kodningen så använde den i det exemplet ISO 100.

Så vill jag minnas men jag kan minnas fel.
Det står inget i manualen?

/Svante

titta i kameran.

DXkodade filmkassetter har elektrisk ledande fält
på kasetten för att tillåta kameran att känna av
bla känsligheten på filmen

titta på en filmkasett så
att del lilla spolen kommer till vänster och filmen kommer rakt emot dig
ungefär 1 cm nedanför där filmen kommer ur kasetten får du föreställa dig ett 2 rutor högt och 6 rutor brett fält. varje ruta är elektriskt ledande eller inte. Beroende på filmen är det lättare eller svårare att se enskilda rutor eftersom de flyter ihop med omgivande som är likadana.

den översta raden (närmast filmen) beskriver
känsligheten. Det vänstraste fältet är alltid
ledande.

En duktig kamera har då 6 små flikar som
lägger sig mot raden med fält och sen mäter man av
går det ström mellan fält 1 och 2
1 och 3
1 och 4
osv

..

Jag kollande barnens enkla kamera
den har hara 2 små metall flikar
och i instructionsboken står det
icke DXkodad film ger 100iso
sen står det att kameran skulle klara film
mellan 100-400 iso.

Personligen tror jag inte på det utan som jag
funderade ut så blev allt under 400iso 100iso
och allt över 400 400.

Jag har precis kopierat bilder från den och det blir väldigt ojämna exponeringar så kameran kanske inte har någon glädje av bättre nogranhet.

Fruns kamera säger sig klara 25 - 5000 iso
men tittar man på kameran ser man att sista
fältet (eller de 2 sista?) inte har någon givare och det betyder att det är bara hela bländarsteg som gäller. Sånt finlir som 125 eller 160 gör sig inte besvär.

Jag vet inte hur duktig kamera man behöver för att den dessutom skall tolka informationen i den undre raden av fält. Någon sådan kamera har jag inte!!

Canon EOS-5000

Så, om man bara hittar 6 rader "piggar" i kameran för kassetten ignorerar den allt utom iso-tal i hela 100-tal? Kommer då 160-film i min kamera bli lätt över- eller rejält underexponerad? Kommer den att köra efter 100 eller 200?

Med 6 kontaktdon bör du ha hela uppsättningen
iso värden. Om man tittar på dxkodningen så har jag för mig att de två sista fälten just hanterar finliret mellan hela bländarsteg, min frus kamera har bara 4 kontaktdon.

jaanK skrev:
Med 6 kontaktdon bör du ha hela uppsättningen
iso värden. Om man tittar på dxkodningen så har jag för mig att de två sista fälten just hanterar finliret mellan hela bländarsteg, min frus kamera har bara 4 kontaktdon.

Blev precis glädjande nog varse detta.
Trodde jag hade köpt 160-film helt förgäves...

Då kan inte hennes kamera ha någon som helst nytta av DX-kodningen då det som jag uppfattar det är det 5:e och 6:e kontaktdonet som alltid är med och läser av ISO:t...
...om det inte är "3", "4", "5" & "6" som ingår förstås...=)

Dx-kodning

Bifogar en skiss över hur Dx-kodningen funkar (snyggt handmålad i Paint ;).

Bilagor

• rulle.jpg
    rulle.jpg
    29.1 KB · Visningar: 94
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar