Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad göra med 4500:-?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrTeletubby

Medlem
Sitter i situationen att ha ca 4500 över, som dessutom skall spenderas innan 31/12-05...

Har idag Canon 350D, kitobjektivet+minneskort på 2GB och batterigreppet.

Jag har läst och läst, forumtrådar och recensioner. Dock är det fortfarande grymt svårt... Visst handlar det om mina egna behov... men där är jag dock lite osäker och tidsaspekten ger mig inte så stor möjlighet att känna efter...

Jag saknar en del brännvidd, men jag vet inte riktigt hur mycket... ser samtidigt ett behov av att ibland använda blixt som upplättningsljus.

Därför, synpunkter från dem av er som vill välkomnas varmt :)

1. Lägga allt på ett "bra" objektiv..
- Tamron 28-75/2,8 XR Di (4000.-),
eller liknande, är kanske mer sugen på mer brännvidd, och då finns ju fler alternativ.
- Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM 4.695:-

2. "Sämre-objektiv" + Blixt
- Canon EF 28-105/3,5-4,5 II USM 2.595:-
- Canon 430 EX 2600 :-

3. "mellan-objektv" + stativ/objektiv
- Tamron AF 24-135/3,5-5,6 3.395:-
- ett stativ för ca 1200 :- eller Canon 50/1.8

4. Köpa något annat och vänta med fotoprylar tills jag vet mer vad jag behöver...


Finns givetvis fler kombinationer, förslag välkomnas!

Man kan tro att det är en kul sits (vilket det på sätt och vis är), men tiden är en pina...

/Erik
 
köp ett ordentligt stativ som du kommer att ha nytta med resten av ditt fotograferande liv.

Ett riktigt stativ överlever en hel del kamerabyten.
 
MrTeletubby skrev:
Sitter i situationen att ha ca 4500 över, som dessutom skall spenderas innan 31/12-05...

Har idag Canon 350D, kitobjektivet+minneskort på 2GB och batterigreppet.

Jag har läst och läst, forumtrådar och recensioner. Dock är det fortfarande grymt svårt... Visst handlar det om mina egna behov... men där är jag dock lite osäker och tidsaspekten ger mig inte så stor möjlighet att känna efter...

Jag saknar en del brännvidd, men jag vet inte riktigt hur mycket... ser samtidigt ett behov av att ibland använda blixt som upplättningsljus.

Därför, synpunkter från dem av er som vill välkomnas varmt :)

1. Lägga allt på ett "bra" objektiv..
- Tamron 28-75/2,8 XR Di (4000.-),
eller liknande, är kanske mer sugen på mer brännvidd, och då finns ju fler alternativ.
- Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM 4.695:-

...
Man kan tro att det är en kul sits (vilket det på sätt och vis är), men tiden är en pina...

/Erik

varför inte en EF100Macro? Det är en av de allra mest användbara objektiven jag känner till.
Både macro och porträtt och komprimerade landskap i ett. Dessutom så snabbt att du kan ta porträtt i befintligt ljus i nästan alla situationer
Priset ligger runt det du nämner

MVH /Micke
 
Som jag ser det är frågan omöjlig att besvara eftersom du inte skriver vad du brukar fotograferar och kanske än viktigare vad du skulle vilja fotografera. Men jag gör ett försök ändå.

Personligen så tycker jag att 50 1.8 är en klockren optik till den kameran du har, även 100 Macron eller någon annan makrooptik runt 100mm är trevlig. Har själv Canons 100 macro och den är super men kostar lite mer än de 4500:- du har.

Själv hade jag nog behållt kitzoomen och satsat på att utöka med en ny glugg, ger mer möjligheter att utvecklas. Visst kan bildkvaliteten bli bättre med en bättre optik än kitzoomen men kommer du att utvecklas av det, inte så troligt. En blixt är inte så dumt det heller, kanske en 430EX kombinerat med en ST-E2 så du kan köra blixten trådlöst. Kolla på www.ebay.de där brukar finnas butiker som säljer den kombinationen som ett kit till bra pris, kanske kan du då klara dig med 4500:- inkluderat ett 50 1.8
 
Kanske off-topic, men varför inte lägga pengarna på en fotohelg i Prag eller annan europeisk huvudstad?
 
Jan: du har rätt. Handlar om en firma och ett bokslut, skatt o moms mm...

Jag tackar ödmjukast för alla svar. Förstår att det är svårt att ge tips när ni inte vet vad jag fotar... ett kort försök till beskrivning :)

Hittils har det varit mest gatufotografering, bilder inomhus på vänner och prylar. Jag fiskar en hel del och fotar då fångade fiskar, landskap och lite natur.

Då kameran är ganska ny (oktober 05) har jag inte riktigt känt vad jag saknar eftersom jag inte riktigt kan bedöma vad det skulle ge med 100mm när jag står vid en älv eller på ett fjäll eller i en porträttsituation.

Blixten kan komma till pass inomhus och vid nattfiske samt som hjälp i starkt solljus. f 2.8 versus 3.5 har jag inte riktigt greppat i mitt användningsområde. Eftersom jag aldrig provat ett 2.8 kan jag inte bedöma hur mkt mörkare det kan bli utomhus och ändå bra kort jmf med 3.5...'

Jag tror ni kan se mig som en intresserad nybörjar som inte haft tid att hitta sin nisch och som just nu är intresserad av att fota allt :)
 
Blixt (430EX) + EF 50/1.8 II är mitt tips på "tillbehör" som passar bra in bland det du redan har, ger nya möjligheter, och som samtidigt är grejor som du inte kommer att växa ur i första taget.

ST-E2 får nog ses som överkurs. Lägg de pengarna på en ersättare till kit-zoomen istället.

Ev. kan det finnas plats för att klämma in ett bra enbensstativ också i budgeten, eller kanske en bra och smidig väska om du inte redan har någon.
 
Kanske lite offtopic men..

för att få tebax moms från staten så måstes prylen man köper vara ny eller köpt beg. från en firma/bolag som är momsbefriat.

detta innebär att något som kostar 4500kr i affären faktiskt bara kostar 3600kr när man har fått tebax momsen från staten. Eller att man kan köpa något för 5625kr i affären och den faktiska kostnaden blir 4500kr .

resa och beg. prylar från privat person funkar tyvärr inte ...
 
Klick-en skrev:
Blixt (430EX) + EF 50/1.8 II är mitt tips på "tillbehör" som passar bra in bland det du redan har, ger nya möjligheter, och som samtidigt är grejor som du inte kommer att växa ur i första taget.

ST-E2 får nog ses som överkurs. Lägg de pengarna på en ersättare till kit-zoomen istället.

Ev. kan det finnas plats för att klämma in ett bra enbensstativ också i budgeten, eller kanske en bra och smidig väska om du inte redan har någon.

Håller med, en blixt är ett måste.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.