Annons

Vad gör ND-filtret i Canon G9?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mathew

Aktiv medlem
Läste något om att det skall bli finare färger med ND filter, och när jag aktiverar det i min G9 så krävs det mycket längre exponeringstid.

Kan någon förklara för mig exakt vad ND-filter innebär. Varför, när man kan behöva det och för och nackdelar? Funkar det bra med programvaru-ND-filter?

Tack för hjälpen!

/Mattias

Hej!
Ett ND-filter (på svenska heter det gråfilter) är bra att använda om man vill ha långa exponeringstider, t.ex. när man vill fotografera rinnande vatten och liknande. Färgerna påverkas inte i någon nämnvärd omfattning såvitt jag vet.
På G9 motsvarar det 3 exponeringssteg om jag minns rätt. Det innebär att om du får 1/125 utan filter får du istället 1/15 med filter.
På en DSLR sätter man ju ett riktigt glas framför linsen, på G9 är det vad jag förstår en helt elektronisk funktion.

/Arne

Rätt Per. På G9 är det dock inte ett sådant.

Kan tillägga att jag provat funktionen ganska lite på min G9. Tycker att den funkar sådär. Ibland blir det bra, ibland inte. Upplever att man måste överexponera något när man har ND aktiverat för att bilderna inte ska bli mörka och då tappar man ju lite av effekten på det. Men som sagt, jag har använt det sparsamt.

Gråfiltet i G9 är ett fysiskt filter, som fälls framför sensorn när det aktiveras.

I just G9:an är det användbart för att kunna använda så stor bländaröppning som möjligt, då diffraktionen börjar ta bort skärpa redan vid f/4 på den kameran.

Är det så Anders? Jag vill minnas att jag läst att det skulle vara en elektronisk funktion. Men du har säkert rätt, känns som att brukar ha koll på läget.*Springer efter min instruktionsbok*

Edit// Bekräftar att du har rätt, man ser och hör det när man aktiverar funktionen.

Japp, så är det. Jag kommer inte ihåg om det står i instruktionsboken eller inte, men det går att googla sig fram till om man orkar.

Man kan t.o.m. höra i kameran när filtret fälls fram.

Aha, är det så det funkar!

Det var riktigt bra att veta. Har själv försökt att jämföra bilderna med och utan gråfilter utan någon nämnvärd skillnad i bilderna/färgerna.

Så, den gör det helt enkelt möjligt att använda längre slutartider utan att behöva minska bländaren, smart.

Tack för hjälpen!

Med ND filtret på kan du ju fotografera ex. vattendrag så man får en mjuk känsla i vattnet. Jag använder ND filtret mest till det.

/Rommél

Mathew skrev:
Läste något om att det skall bli finare färger med ND filter

De finare färgerna du läst om är nog i förhållande till om Canon tillåtit en lägre inställning för sensorns ljuskänslighet (är ISO 100 det lägsta nu?). Det är nämligen inte bara höga känsligheter som ger sämre färgåtergivning utan också alltför låga i förhållande till sensorns "grund-ISO" (fråga inte hur man definierar en sensors grund-ISO). Det är till exempel så att ISO 100 ger sämre bildreultat än ISO 200 hos Nikon D200 (eller om det var D300). Gråfiltret är helt enkelt en ersättning för en lägre ISO-inställning.

pellepiano skrev:
för att jämna ut exponering mellan himmel och mark.
I så fall en mycket annorlunda funktion mot min Sony VX2000 som har 2 st nivåer på ND-filtret. På denna videokamera använder jag dessa filter bara i mycket starkt ljus och jag får dessutom en indikation i sökaren att jag bör använda det ena eller andra för att inte få överexponerade bilder..

molusk skrev:
I så fall en mycket annorlunda funktion mot min Sony VX2000 som har 2 st nivåer på ND-filtret. På denna videokamera använder jag dessa filter bara i mycket starkt ljus och jag får dessutom en indikation i sökaren att jag bör använda det ena eller andra för att inte få överexponerade bilder..
Det Per skriver om är ett tonat gråfilter, ett filter som ger olika exponering över bildytan pga att det är just tonat.
Det filter som sitter i G9 och säkert även i din videokamera är ett "vanligt" gråfilter eller ND-filter. Desa är jämt färgade över ytan och ger samma exponering över hela bildytan. De finns i olika styrkor och det är säkert så du har det på din videokamera.

molusk skrev:

Ett ND-filter som är jämngrått över hela ytan används till det du beskriver. Ett graduerat filter blir starkare och starkare mot ena kanten. Då kan man placera den så att himlen, som brukar vara ljusare än marken, får en jämnare exponering.

Annars måste man välja, detaljer i molnen med mörk förgrund eller utfrätt himmel med detaljer i förgrund.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar