Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gör man om någon målar av min bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

TxT

Aktiv medlem
En konstnär från USA har målat av ett fotografi som jag tagit. Hon har inte frågat om mig om det är ok. Nu säljer hon sin målning på Ebay.

Vad är rätt och fel? får man göra så här.
/Thomas

En konstnär från USA har målat av ett fotografi som jag tagit. Hon har inte frågat om mig om det är ok. Nu säljer hon sin målning på Ebay.

Vad är rätt och fel? får man göra så här.
/Thomas

Christer Petterssons foto blev avmålad av en svensk konstnär på samma sätt.

Tyvärr är det tillåtet.

Du kan ju kontakta henne ändå.

Vad man gör? Man känner sig smickrad.
Det är ju inte direkt så att en målning "konkurrerar" med ett fotografi.

Vad gör man om nån fotar ens Eiffeltorn och säljer bilderna? Nä, just det...

Tack och lov är det tillåtet, snarare än tyvärr. Nån måtta på upphovsrättsjamset får det lov att vara.

Tack och lov är det tillåtet, snarare än tyvärr. Nån måtta på upphovsrättsjamset får det lov att vara.

Säg att du istället skapat en vektorgrafikbild.

Är det ok då att rita av exakt?

(Har du fotat Eiffeltornet på natten kan du inte sälja de bilderna. Ljussättningen är upphovsrättsskyddad.)

/microstockfotograf

?

......(Har du fotat Eiffeltornet på natten kan du inte sälja de bilderna. Ljussättningen är upphovsrättsskyddad.)

/microstockfotograf

Jag köpte vykort på Eiffeltornet i kvälls-belysning och fotografen eller bolaget som gjort vykortet har inget alls med upphovsmannen till belysningen att göra. Tydligen kan de sälja bilder ändå, antingen fritt eller så har de avtalat med upphopvsmannen att få göra så. Så visst kan man sälja bilder av Eiffeltornet i belysning, och i Sverige tror jag inte man skulle komma långt om man försökte stämma mig för att jag sålt en bild med Eiffeltornet upplyst.

När det gäller avmålningen av fotografiet i USA så gäller inte samma upphovsrättslagar för sånt i USA som här. I Sverige kan man dock mycket väk få skadestånd om målningen är tillräckligt lik.

Senast ändrad:
Jag köpte vykort på Eiffeltornet i kvälls-belysning och fotografen eller bolaget som gjort vykortet har inget alls med upphovsmannen till belysningen att göra. Tydligen kan de sälja bilder ändå, antingen fritt eller så har de avtalat med upphopvsmannen att få göra så. Så visst kan man sälja bilder av Eiffeltornet i belysning, och i Sverige tror jag inte man skulle komma långt om man försökte stämma mig för att jag sålt en bild med Eiffeltornet upplyst.

De har säkert avtal...det är inte direkt okänt att nattbilder på tornet kräver tillstånd (för bildförsäljning).

De har säkert avtal...det är inte direkt okänt att nattbilder på tornet kräver tillstånd (för bildförsäljning).

Men om jag säljer bilden i Sverige tror jag det är svårt att åtala eller stämma mig. Frankrike har väl inte samma upphovsrättslag som vi? I Sverige kan ingen belysning av en offentlig byggnad typ Eiffeltornet få upphovsrättslig skydd, vad jag förstått av våra lagar. Och om brottet, dvs försäljningen, gjorts i Sverige är det svensk lag som gäller, inte fransk.

Men om jag säljer bilden i Sverige tror jag det är svårt att åtala eller stämma mig. Frankrike har inte samma upphovsrättslag som vi. I Sverige kan ingen belysning av en offentlig byggnad typ Eiffeltornet få upphovsrättslig skydd, vad jag förstått av våra lagar. Och om brottet, dvs försäljningen, gjorts i Sverige är det svensk lag som gäller, inte fransk.

Det där var intressant. Är det försäljningsorten eller fotoorten som gäller?

Jag har ofta problem med att byggnader jag fotat i Sverige och England (som alltså aldrig kräver property release) inte kan säljas i Kanada (=istockphoto.com).

Det där var intressant. Är det försäljningsorten eller fotoorten som gäller?

Jag har ofta problem med att byggnader jag fotat i Sverige och England (som alltså aldrig kräver property release) inte kan säljas i Kanada (=istockphoto.com).

Det är lagen som gäller där brottet begås, som ska användas. Och åtalet ska ske i samma land. Att fota Eiffeltronet är ju helt lagligt i Frankrike, oavsett ljusbelyst eller ej. Och att sälja bilder av belyst Eiffeltorn är inte olagligt i Sverige vad jag förstått. Så något brott finns i det fallet inte att väcka åtal för.

Äntligen någon med lite perspektiv i denna frågan!

Och att fota konstupplysta byggnader i Sverige (som i Frankrike kan skyddas upphgovsrättsligt) och sedan sälja bilden i Frankrike, kan heller inte vara något brott. Det är fullt lagligt att sälja bilder av icke upphovsrättskyddade byggnader i Frankrike. Så något brott har inte heller begåtts i det fallet.

Om du är villig att ta en risk, för att ställa saken på sin spets, kan du ju lägga bud på hennes målning, högt nog för att vinna auktionen.

När du sedan har hennes målning fotograferar du av den, och låter trycka afischer av den, som du säljer på något passande torg. Gärna i samma stad som konstnären bor. Sedan väntar man och ser vad som händer...

Nu är jag inte advokat, men jag tycker inte konstnären kan, med bibehållen trovärdighet, anmäla dig för brott mot upphovsrättslagarna, utan att du kan anmäla henne för samma sak.

Skulle du inte vilja ta risken så är det bara att trycka upp affischer baserade på ditt ursrpungliga foto, och börja sälja dem till höger och vänster ändå... Om hon kan få sålt den tavla hon målat är det ju ett tecken på att bilden är värd pengar.

Vad jag förstått får en konstnär göra nästan vad han vill, har med yttrandefrihet att göra, den lagen slår det mesta, det har inte nämnts i trådarna.

Vad jag förstått får en konstnär göra nästan vad han vill, har med yttrandefrihet att göra, den lagen slår det mesta, det har inte nämnts i trådarna.

Borde inte en fotograf också, i så fall, få göra nästan vad han/hon vill? Det kan ju inte vara så att lagen skiljer mellan två olika grafiska uttrycksformer tycker jag.

Bra sagt. Det känns som det går så långt snart så det räcker med att ha med samma färg som i en annan bild för att åka dit pga upphovsrättsbrott.

Borde inte en fotograf också, i så fall, få göra nästan vad han/hon vill? Det kan ju inte vara så att lagen skiljer mellan två olika grafiska uttrycksformer tycker jag.
Är du bara konstnär så så går det bra med nästan allt. En nyhetsfotograf får väl oxå fota precis vad han vill (sen får väl ansv utgivare ta ev smäll). Som jag förstår det, men det är svårt det här för en enkel själ, men man måste skilja på kommersiellt och annat.

Christer Petterssons foto blev avmålad av en svensk konstnär på samma sätt.

Tyvärr är det tillåtet.

Du kan ju kontakta henne ändå.

Varför tror du att det är tillåtet? Är det ett exemplar av den ursprungliga bilden är det absolut inte tillåtet. Att det sedan kan vara svårt att driva ett fall med ett upphovsrättsintrång i USA är en annan sak. Ska du vara framgångsrik bör du ha registrerat din upphovsrätt i USA.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar