Annons

Vad gör jag fel? Problem med överexponering/mörka bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Mjolle

Avslutat medlemskap
Efter att min första frustration lade sig om de suddiga bilderna jag tagit, förstår jag givetvis att det är jag som gör något fel, och inte kameran.

Överexponerat till tusen
http://www.race.nu/~mjolle/kass/PICT0161.JPG
http://www.race.nu/~mjolle/kass/PICT0166.JPG
http://www.race.nu/~mjolle/kass/PICT0191.JPG

Något överexponerat, alldeles för ljus himmel
http://www.race.nu/~mjolle/kass/PICT0186.JPG

Som ovan, fast nu för mörkt!
http://www.race.nu/~mjolle/kass/PICT0187.JPG

Är det någon som kan bringa lite klarhet i detta?
Jag har allting på Auto. Kan jag verkligen inte ta bilder när det är det minsta ljust i bakgrunden? Klarar inte kameran av detta?
 
Mjolle skrev:

Jag har allting på Auto. Kan jag verkligen inte ta bilder när det är det minsta ljust i bakgrunden? Klarar inte kameran av detta?
Nej, antagligen inte. Dynamiken hos kameran är helt enkelt för liten. Lösningen är antingen att använda upplättningsblixt eller ett avtonat gråfilter. Med en digitalkamera på stativ kan man även göra flera exponeringar med olika slutartid och foga ihop dessa i datorn i efterhand på något sätt (har jag hört).
 
Det handlar om ljuset. En kamera eller film har bara ett visst givet omfång den kan återge, om ljussituationen överskrider det får du antingen igenbeckade skuggor eller utbrända högdagrar. Vilket det blir beror på hur du (eller kameran i det här fallet) väljer att exponera bilden.

Ett motiv i både solsken och skugga mitt på dagen går helt enkelt inte att återge bra med en digitalkamera eller diafilm.

Lösningen är att minska omfånget hos motivet. Det kan du göra med många metoder. T ex genom att välja en annan plats eller tidpunkt. Eller modifiera ljussättningen med konstljus eller reflektorer. Du kan också välja att i kompositionen utesluta motivdelar som inte funkar. Eller använda ett avtonat gråfilter för att mörka ned ljusa partier. Bland mycket annat.

En bra lösning i ditt fall skulle kunna vara en kombination av åtgärderna. Välj t ex en mulen dag och en bakgrund som är belyst på samma sätt som huvudmotivet. Eller om du inte kan välja tidpunkt, flytta då motivet till skugga och använd en bakgrund som också finns i skugga.

Interiörbilderna blir knepigare om du måste ha fönster med i bild. Där är nog konstljus det enklaste alternativet.
 
Tackar för svaren.

På bild http://www.race.nu/~mjolle/kass/PICT0166.JPG
var bakgrunden i skugga också, det var det som fick mig att bli väldigt fundersam...

Här är ett annat lysande exempel, ett kort taget igår eller i förrgår.
http://www.race.nu/~mjolle/PICT0371.JPG
Katten är svart, och det är soligt ute. Kortet är alltså inte taget i motljus.

Jag tycker det är orimligt att jag inte skall kunna fotografera en svart katt på en solig dag, om ni förstår vad jag menar.
 
Mjolle skrev:
Jag tycker det är orimligt att jag inte skall kunna fotografera en svart katt på en solig dag, om ni förstår vad jag menar.
Det är ett skolexempel på ett knepigt motiv. Du måste exponera tillräckligt rikligt för att få textur i pälsen, men inte så mycket att högdagrarna bränner ut. Där är det skugga, medljus eller konstljus som gäller.

Just din exempelbild med katten är förvisso rejält överexponerad eftersom katten blivit brun. Där skulle du kunna begränsat skadan till den utbrända bakgrunden om du exponerat rätt. Men den utbrända bakgrunden hade du definitivt haft kvar såvida du inte förvandlat katten till en svart siluett. Du kommer helt enkelt inte ifrån det med kamerateknik, det är hänsyn till ljuset som gäller.

När det gäller interiörbilden är det som sagt knepigare. Även om din bakgrund i exemplet befinner sig i skugga är bilinteriören ändå i djupare skugga. Bakgrunden är ju i öppen skugga, dvs belyst av molntaket. Interiören är skuggad av taket.
 
Okej.. Jag börjar lugna mig lite nu.
Först var jag förbannad på kameran (i ca 30 sekunder) och de senaste timmarna har jag varit förbannad på migsjälv.
Var ute och provkörde bil, hittade ett hyffsat ställe för fotografering, tog ett antal bilder jag trodde blev bra... Och så blev de suddiga när jag kom hem. Och hade lämnat bilen, givetvis.

Det enda jag vill är att ta bra bilder, det förlitar jag mig på att kameran klarar av. Tråkigt bara att man måste vara så otålig.

Nåja, då har jag varit lite klantig i både hantering och motivval med andra ord.
Alla tips på bättre fotografering mottages tacksam!

Alla bilder blir inte dåliga iallafall:
http://www.race.nu/~mjolle/a1/mindre/
 
Den viktigaste insikten är att kameraval och hantering av knappar och vred är den i särklass minsta delen i att bli en bra fotograf. Fotografi betyder att skriva med ljus och det är ljuset man måste lära sig att läsa och hantera.

Tekniskt sett alltså. Sen är det ännu svårare att lära sig att göra bilderna intressanta. Men det är ju det som gör det så kul :)
 
Det är inte så att kameran är inställd på spotmätning, om du nu har det på din kamera. Då kan det bli väldigt konstigt, speciellt i starkt ljus om man mäter fel.
 
Hmmm...

Jag tog en kik på kameran nu.

Den har inte alls stått på Auto.
Den har däremot stått på "A", som i bländarförval. Antagligen har den slagits över när jag testade olika kameraväskor i butik idag.
Nu har jag det att skylla på, nu när jag tabbat mig. *skrattar*
 
Jag tycker det är orimligt att jag inte skall kunna fotografera en svart katt på en solig dag

Om det är orimligt eller inte beror helt på dina fotografiska kunskaper, eller vad menar du? Om du hoppas att allt du siktar på ska kunna avbildas perfekt på bild med en kamera inställd på "allting på Auto" får du nog tänka om.

Som sagt ovan är en svart katt mot en ljusbakgrund svårt att få till riktigt bra. Svarta hundar och katter är inte lätta att fotografera. Försök att placera katten i skuggan på något sätt så att du får en bättre balans mellan katten och bakgrunden.

Ang. bilbilderna är det naturligt att det blir överexponerat utanför bilen om du t.ex. fotar inifrån och ut genom bakluckan. Försök att reflektera in mer ljus i bilen alternativt placera bilen så att skillnaden i ljusmängd utanför vs inne i bilen minimeras.

Lycka till!

/Martin
 
ekequist skrev:
Som sagt ovan är en svart katt mot en ljusbakgrund svårt att få till riktigt bra. Svarta hundar och katter är inte lätta att fotografera. Försök att placera katten i skuggan på något sätt så att du får en bättre balans mellan katten och bakgrunden.

Där har vi ju ett gott förslag!
Det jag menar i detta fallet är att det måste finnas ett sätt för mig att ta kort på en svart katt en solig dag, utan att allting förstörs. Det gäller uppenbarligen att hitta rätt inställningar.

Man kan ju exempelvis zooma ut, så kameran får med mer saker runtomkring, då brukar väl färgbalansen bli bättre.
Sen får man beskära kraftigare i bildbehandlingsprogram, men får förhoppningsvis en trevligare bild i gengäld.
 
Mjolle skrev:
Man kan ju exempelvis zooma ut, så kameran får med mer saker runtomkring, då brukar väl färgbalansen bli bättre.
Sen får man beskära kraftigare i bildbehandlingsprogram, men får förhoppningsvis en trevligare bild i gengäld.
Nej, den där metoden låter inget vidare. Den kommer bara att resultera i en sämre bild, mer påverkad av ströljus och dessutom med sämre skärpa. Det gör inte att du kan få med ett större omfång.
Mjolle skrev:
Det gäller uppenbarligen att hitta rätt inställningar.
Jag lovar, det handlar inte om det.
 
Mjolle skrev:
Hmmm...

Jag tog en kik på kameran nu.

Den har inte alls stått på Auto.
Den har däremot stått på "A", som i bländarförval.


Din kamera ska inte exponera så fel även om den stått inställd på bländarförval. Logiskt sett borde den i såfall varna för att slutartiden inte blev kort nog. (Är inte så insatt i hur A1:an fungerar men det borde inte skilja sig nämnvärt mot andra moderna kameror)

Återigen...Är du helt hundra på att ljusmätningen inte är inställd på spotmätning ??

/Anders
 
Hepps.. Det handlar alltså inte om inställningar, och att den inte stod på auto skall inte påverka.

Får helt enkelt låta bli att fota när det finns något ljust i bakgrunden då.
Är det likadant på alla kameror? Jag inbillar mig nämligen att jag köpt en ganska hyffsad pjäs.
 
Mjolle skrev:
Hepps.. Det handlar alltså inte om inställningar, och att den inte stod på auto skall inte påverka.

Får helt enkelt låta bli att fota när det finns något ljust i bakgrunden då.
Är det likadant på alla kameror? Jag inbillar mig nämligen att jag köpt en ganska hyffsad pjäs.
Någon på fotosidan måste väl ha samma kamera som du, har dom inte samma problem så är det antingen dina inställningar eller fel på kameran, eller vad tror du själv. Hoppas det löser sig. ( så dåligt kan jag inte tänka mig att digitalkameror mäter i allmänhet, inte min iallafall )
 
Mjolle skrev:
Hepps.. Det handlar alltså inte om inställningar, och att den inte stod på auto skall inte påverka.

Får helt enkelt låta bli att fota när det finns något ljust i bakgrunden då.
Är det likadant på alla kameror? Jag inbillar mig nämligen att jag köpt en ganska hyffsad pjäs.
Det beror på vilket av problemen du syftar på. Om du tänker på det begränsade omfånget så är det mer eller mindre likadant med alla digitala kameror. Där måste du justera dina förväntningar och istället lära dig hantera ljuset.

Men sen har du ju också problem med ljusmätningen. Det är uppenbart i många av dina bilder att kameran ställt exponeringen helt baserat på vad som finns i mitten av rutan. Läs i din kameramanual om du har histogram och varningar för utbrända högdagrar. Lär dig att använda de verktygen, tillsammans med valfritt sätt att själv ta kontrollen över exponeringen. T ex i manuellt läge eller med ett automatikläge och med exponeringskompensation.

Men även om du får koll på ljusmätningen så kommer du inte kunna hantera vilka ljussituationer som helst, det är lite det jag har försökt förklara. "Kontroll" i den situationen är makt att välja mellan pest och kolera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.