Losecontrol
Aktiv medlem
Nu har jag medvetet inte läst längre än hit innan jag börjar skriva, just eftersom jag tycker att denna fråga är rätt intressant.
Jag har själv suttit under en längre tid med just optimering av (främst mina egna) sidor och kan väl kortfattat säga att för att locka 'publik' eller läsare till din sida måste du fånga dem direkt.
Det du har under din "fold", alltså det som du måste scrolla ner för att se, är ointressant för den som besöker en sida för första gången.
Du bör se exakt vad sidan handlar om det första du gör när du landar på sidan första gången. Handlar den om bildgallerier, visa då exempelvis thumbnails på olika gallerier relativt högt upp. Det är dessa som kommer få folk att 'klicka sig vidare'.
För mig som surfar runt så är det två saker som får mig att stanna, det är antingen bilder (om jag är ute efter just det) eller content, alltså text.
Behöver jag leta efter informationen så drar jag mig vidare direkt.
Flash idag undviker jag, främst eftersom du inte kan sökmotoroptimera sidan på ett bra sätt och på så sätt förlorar man viktigt trafik från sökmotorerna. Satsa hellre på exempelvis jQuery om du behöver dessa effekter, då sidan fortfarande går att optimera bra då.
Jag håller inte med att man inte bör sträva efter den senaste tekniken inom webbdesign eftersom många inte uppdaterar sina webbläsare. Moderna webbläsare idag indikerar på ett mycket bra sätt när det finns en ny version så det finns ingen anledning att inte sträva efter bra och ny kod på sin sida.
Att bygga en sida som ska fungera på IE6 är som att köpa en bil avsedd för att köras på kol.
Slutsats:
Lyft fram det viktigaste på sidan högt upp. Sen ligger svårigheten i att få folk att tycka det är intressant och vilja stanna och läsa/titta på bilderna. Men det är ett ständigt pågående arbete.
Se även till så att sidan uppdateras kontinuerligt, för en sida som man återkommer till ofta och som alltid ser likadan ut försvinner ganska snabbt ur folks prenumerationslistor.
tack Daniel. Ditt inlägg var verkligen optimalt! Skitbra skrivet och bra tips till alla som vill öka trafiken.
Har du några bra tips på hur man ser skillnaden eller kan utläsa skillnader av sina optimeringar?
Mvh Emil