Alltså... en hemsida som är optimal (när jag klickar mig runt) ser ut ungefär som min. Efter att ha snurrat runt på hundratals hemsidor hittade jag en design, som jag stod fast vid och därav byggde jag om min hemsida till något liknande den. Nu har killen som hade designen från början byggt om sitt galleri, lagom tills jag blev klar med min, men då det inte är en avancerad design såg jag inget problem i detta.
*en bakgrundsfärg
*ett typsnitt (dock eventuellt i olika storlekar)
*en färg på text, någon sorts länkmarkering som förslagsvis byter färg när man har klickat
*kategorier, ev underkategorier
*välbalanserad ordning på bilderna. Dvs skaparen av hemsidan försöker lägga bilderna i en ordning som funkar bra både färgmässigt och laddningsmässigt (jag använder lightbox vilket gör att en horisontell bild laddas snabbare efter en annan horisontell bild och vice versa)
*anpassad för 1024*768 då detta än idag är en av de vanligaste upplösningarna. Jag (1280*800 eller nåt, orkar inte kolla) finner det _jävligt_ irriterande när jag får upp en bild i stående format och ser mindre än halva direkt. Bilderna ska synas utan att jag behöver scrolla. PUNKT. (en av de absolut viktigaste grejerna för mig, utan tvekan)
*om fotografen är alltid trevligt
*priser om sådant finnes tillgängligt. Antingen på vad det kostar att hyra en (vilket jag inte har på min sida ännu) eller vad det kostar att köpa utskrifter.
- jag vet att de länkarna på min sida som inte leder till bilder inte är överdrivet roliga, men jag funderar på hur jag ska göra med dom och tills jag kommit på något bra anser jag mig inte ha tid att sitta och kludda med det.
- Ah just det! Hemsidesadressen är
http://synvinklar.se om någon vill se mer detaljerat hur jag gjort.
Och Emil: din sida är en av de absolut värsta jag har sett. Jag klickade mig in på den och undrade vadfan innehållet på startsidan hade att göra där - jag vill se bilder i första hand (då jag absolut inte är din släkting) och sen klickar jag mig in på Portfolio och där är bara en jävla massa text (och sidan har dessutom bytt färg!) och massa, massa små bilder som jag knappt ser vad det är på dom. Då klickade jag ner. Så gör jag när jag är ute och surfar, är det nåt jag inte gillar (och jag inte råkar veta om bilderna är fantastiska eller ej) så klickar man ner. Jag är övertygad om att de flesta, inkl du, gör så. Skulle du själv ta dig tid att titta på din hemsida?