Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gör en bildsida till en bra hemsida?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jättefina bilder.
Tyvärr för blurrigt och för mycket klickande för att förbli intresserad.

Kör den så enkel som möjligt och använd samma bakgrund så du har en röd tråd.

Har har precis daterat min hemsida så det ska vara så enkel som möjlig. Syftet med hemidan tycker jag inte alltid ska framgå på första sidan. Men visst, ska man sälja sig till ALLA så ska den nog framgå. Annars har frilans och andra yrkesfolk endast uppvisning av vissa bilder samt en kontaktsida.

Min hemsida har dock en nackdel. Det är att det inte finns en "hemknapp" när man väl är i gallerian. Dock räcker det med en backåttryck för att komma tillbaka oavsett hur många bilder man tittat på. Tyvärr av ovisshet, lathet och enkelhet har jag valt att fortsätta med Simpleviewer. Blir lättast att uppdatera bilderna direkt från LRs collections.

Här är min hemsida http://digitaliz.se

Syftet framgår inte på första sidan. Den framgår dock i min reklam som hänvisar till hemsidan. Dessutom saknar den personlig info för jag tycker inte det är så relevant än.

/Stefan

Jättefina bilder.

Har har precis daterat min hemsida så det ska vara så enkel som möjlig. Syftet med hemidan tycker jag inte alltid ska framgå på första sidan. Men visst, ska man sälja sig till ALLA så ska den nog framgå. Annars har frilans och andra yrkesfolk endast uppvisning av vissa bilder samt en kontaktsida.

Min hemsida har dock en nackdel. Det är att det inte finns en "hemknapp" när man väl är i gallerian. Dock räcker det med en backåttryck för att komma tillbaka oavsett hur många bilder man tittat på. Tyvärr av ovisshet, lathet och enkelhet har jag valt att fortsätta med Simpleviewer. Blir lättast att uppdatera bilderna direkt från LRs collections.

Syftet framgår inte på första sidan. Den framgår dock i min reklam som hänvisar till hemsidan. Dessutom saknar den personlig info för jag tycker inte det är så relevant än.

/Stefan

Hej Stefan. Jag håller helt med dig. Syftet ska framgå och även tydligheten gör sitt till.

Jag måste säga att jag är imponerad av din hemsida. Den är så enkel att ett 5-årig barn skulle kunna navigera på den. Dessutom stilren och enkel till innehållet. Den har en del skönhetsfel vilka precis du nämnde men annars kanon. Gillar de andra bilderna mycket. Fanns en del bröllopsbilder som stack ut för mig, bland annat den när två gifta går hand i hand i sanden och flaggor skapar en horizontell linje. (gotland?)

Tack för kommentaren om bilderna. Ska kolla på enkelheten på min sida i överigt, så tack för feedbacken!

Mvh Emil

----------------------------------
emilgustavsson.se - Open Galleries

Skulle kolla på katten och innan jag fick den förstorad på skärmen fick jag klicka på minatyrbilden hela 3 gånger, sådant tröttnar folk snabbt på och drar vidare till andra sidor.

Sedan kan säkert en del bli förvirrade, man väljer en bild i portfolion man vill se, och kommer till ytterligare en minatyrbild, men inte samma som den man klickade på.

Gör det så enkelt som möjligt så man kommer direkt till någon kategorisida efter att valt portfolio, väljer man t.ex "pets" ska man där ha albumet och alla bilderna tillgängliga direkt.

MVH Julle.

Jättefina bilder.

/Stefan

En ganska ny standard jag kan tipsa dig om, är att sidans banner brukar vara klickbar, och via den är det tänkt att man ska hamna på startsidan. Prova på fotosidan och en hel del andra sidor likaså :)

Har inte tittat på sidan, då jag vill vara ofärgad av vad som finns nu, utan i stället ge lite generella tips:

- Lättnavigerat - tydliga enkla länkar utan för många klick
- Ren, snygg, prydlig och enkel design som inte konkurrerar med bilderna om uppmärksamheten
- Innehåll, innehåll, innehåll. Satsa på kvalitet snarare än kvantitet. Lägg bara upp bilder som du verkligen är nöjd med eller som tillför något.
- Du gör helt rätt som byter innehåll ofta! Dock kanske det inte alltid är nödvändigt att plocka bort gammalt. För nytillkomna tittare (likväl som återkommande) kan det vara kul att följa arkivet bakåt även om fokus naturligtvis bör läggas på det nyinkomna. Bildblogg-form är ett bra och enkelt sätt att åstadkomma detta.
- Beskriv gärna dina bilder. För min del är jag kanske inte direkt intresserad av bländare, slutare, brännvidd och liknande teknisk information (vilket kanske många andra är), men gärna ett litet resonemang kring bilden, dess syfte, kanske anekdoter från sessionen etc. Det ökar intresset för respektive bild. Dessutom ökar det besökare eftersom texten är indexerbar för sökmotorerna.
- Gärna en sektion där du presenterar dig själv och ditt fotande. Ofta kan bilder bli mycket mer intressanta om man känner till fotografens bakgrund lite, och kan sätta bilderna i relation till fotografen.

Helt rätt val att se det från den ofärgade sidan.

Jag måste säga att det är kanonbra tips det här för alla som ska visa sina bilder online. Jag såg framförallt tipset med information och vad den gör för sökfunktionen, väldigt smart tips!

Vad gör en hemsida med bilder till en bra hemsida?

1. Snabbhet. Inget laddande, inga stora bilder, utom då man uttryckligen ber om det.
2. Översikt. Man ska genast kunna se det man kom dit för.
3. Frihet från ovidkommande detaljer. Allt man ser ska ha ett uppenbart syfte. Extrem sparsamhet med dekor är viktigt.
4. Korrekt HTML-kod enligt standard. Kolla med http://validator.w3.org/ innan sidan läggs ut.
5. Frihet från flash... (tycker i alla fall jag.)

Sedan ska det vara snyggt, men det är inte lika lätt att definiera. En fotograf bör kunna lyckas bra med detta, det är ju som att göra en bra bild.

Mina 2 ören, bara.

Per.

En ganska ny standard jag kan tipsa dig om, är att sidans banner brukar vara klickbar, och via den är det tänkt att man ska hamna på startsidan. Prova på fotosidan och en hel del andra sidor likaså :)

Jo, det kanske man ska sätta en länk på också. Tackar för tipset.

dock finns ingen banner på portfoliosidorna :(. Hoppas simpleviewer kan lägga till en hemknapp så småningom. En variant är att ett nytt fönster öppnar sig, men gillar jag inte, en annan är att portoliosidan som en sida i sidan, men då blir bilderna mindre.

/Stefan

Skulle kolla på katten och innan jag fick den förstorad på skärmen fick jag klicka på minatyrbilden hela 3 gånger, sådant tröttnar folk snabbt på och drar vidare till andra sidor.

Sedan kan säkert en del bli förvirrade, man väljer en bild i portfolion man vill se, och kommer till ytterligare en minatyrbild, men inte samma som den man klickade på.

Gör det så enkelt som möjligt så man kommer direkt till någon kategorisida efter att valt portfolio, väljer man t.ex "pets" ska man där ha albumet och alla bilderna tillgängliga direkt.

MVH Julle.

Hej Julle. Det ligger någonting i det du säger. Framförallt som i det fallet när man vet vad man vill kolla på och måste fortsätta trycka 3 gånger. Problemet är hur jag har delat upp mappsystemet. Det blir enklare för mig att sortera mina bilder (eftersom jag använder sidan som backup också) men samtidigt svårare för tittaren. Jag har dock kommit på ett sätt hur jag ska lösa det. Kommer nog ta ett tag dock. så nu ska det fungera bättre.

Problemet är att det finns lite olika sätt man kan kolla på bilderna. Tanken är att man ska kolla på den i en slideshow. Men också att det ska finnas andra lösningar.

Jag är mycket tacksam för dina tips som du gav. Jag ska ta en rejäl överblick och se vad jag kan förbättra.

mvh Emil
-----------------------------
www.emilgustavsson.se - Open Galleries

Hej!

För ett tag sedan skapade jag emilgustavsson.se - Open Galleries som har blivit en stor succe. Varje månad strömmar det in besökare och många av dessa är från utlandet.

Mvh Emil Gustavsson

---------------------------------
www.emilgustavsson.se - Open Galleries
-we love good pictures-

Du skriver att sidan blivit en stor succé. Det måste innebära att du marknadsfört sidan väldigt bra. Då undrar jag HUR. Det är nämligen avgörande för vad sidan ska visa.

Så hur har du marknadsfört den? Vad lovar du besökaren i din marknadsföring? Får besökaren det du lovat direkt när den når din sida, eller måste den klicka mycket.

Jag blir utan tvekan nyfiken på vad du menar med "stor succé". Vad jag kan se har ditt enda album haft 30 besökare på drygt två veckor. Tipsa gärna andra fotografer om hur de ska göra för att få så mycket trafik som du fått.

Problemet är hur jag har delat upp mappsystemet. Det blir enklare för mig att sortera mina bilder (eftersom jag använder sidan som backup också) men samtidigt svårare för tittaren.

Sorry, Emil, med den inställningen kan du lägga ned direkt. Du måste jobba med dig själv så att det där aldrig händer igen, om du vill ha en välbesökt webb. Då menar jag inte bara att lösa just det problemet med att behöva klicka tre gånger för att se kattbilden, utan att se webben från besökarens synvinkel i stället för din egen.

Per.

Jag höll själv på mycket med hemsidor förr, satt timtals och kodade, och mina första fotosidor var en djungel med koder och länkande.

Nu lägger jag ned tiden på fotograferandet istället och har löst själva internetpubliceringen på ett simpelt sätt.

Min sida: (http://www.bildeffekt.se) är skapad med Lightroom, enkelt och smidigt, kanske inte det häftigaste jag gjort, men praktiskt ;-)

Det är bilderna besökarna vill se, inte hur duktig man är på att koda.

Har du Lightroom kan du kanske testa det?

MVH Julle.

Jag höll själv på mycket med hemsidor förr, satt timtals och kodade, och mina första fotosidor var en djungel med koder och länkande.

Nu lägger jag ned tiden på fotograferandet istället och har löst själva internetpubliceringen på ett simpelt sätt.

Min sida: (http://www.bildeffekt.se) är skapad med Lightroom, enkelt och smidigt, kanske inte det häftigaste jag gjort, men praktiskt ;-)

Det är bilderna besökarna vill se, inte hur duktig man är på att koda.

Har du Lightroom kan du kanske testa det?

MVH Julle.

Rätt på som Per skrev. Det gillas av mig med. Flash eller inte. Tycker inte att man ska behöva välja för det är standard numera.

Dock saknar jag lite kategorisering. Särskilt när man läser BOKA BRÖLLOP och första bilderna innehåller bara naturbilder.

En annan sak jag retade mig på är att jag tycker att bilderna är för små. Dom är ju nästan lika stora som tumnaglarna. Hade vatt bättre om tumnaglarna vatt lite större och så slipper man klicka på dom isåfall,

/Stefan

Rätt på som Per skrev. Det gillas av mig med. Flash eller inte. Tycker inte att man ska behöva välja för det är standard numera.

Dock saknar jag lite kategorisering. Särskilt när man läser BOKA BRÖLLOP och första bilderna innehåller bara naturbilder.

En annan sak jag retade mig på är att jag tycker att bilderna är för små. Dom är ju nästan lika stora som tumnaglarna. Hade vatt bättre om tumnaglarna vatt lite större och så slipper man klicka på dom isåfall,

/Stefan

Ja, det kan jag hålla med dig om.
Tänkt att uppdatera detta men inte hunnit ännu.

Att bilderna är små, utan flash, beror på att om jag tittar i min bärbara dator får man scrolla om de är större, och på min sons 24" wide skärm är de jättestora, detta beoende givetvis på upplösningen.

På min 22" wideskärm är de små, men den är inställd på högre upplösning, och därför passar flash bättre på min skärm.

De som ser bilderna små kan istället välja flash, då blir de större, i den bärbara med 15,4" skärm täcker bilderna upp hela skärmen, men flashbilderna blir små, alltså tvärtom.
Vill försöka få alla att kunna se bilderna rätt, oavsett om de sitter med en 24" skärm, eller liten 15" skärm, svårt det där.

Men att kategorisera bilderna är något som behövs.

Just nu visas de senaste bilderna först, och jag uppdaterar bilderna ofta och jag vill visa de nyaste först, men du har helt rätt, det står bröllop, och därmed borde det finnas en kategori för det.

Får klura vidare på detta.

Tack för tipset ;-)

MVH Julle.

Sorry, Emil, med den inställningen kan du lägga ned direkt. Du måste jobba med dig själv så att det där aldrig händer igen, om du vill ha en välbesökt webb. Då menar jag inte bara att lösa just det problemet med att behöva klicka tre gånger för att se kattbilden, utan att se webben från besökarens synvinkel i stället för din egen.

Per.

Hej Per. Jag sa lite fel. Ursäkta!

Inställningen är självklart inte att det ska bli enkelt för mig och inte prioritet på besökaren. Besökaren är alltid det viktigaste alltid. Du har så rätt!!
. Men det blev så från början (eftersom jag blandade min backup med mina bra bilder) Nu har jag ett bättre system men fortfarande är det en del saker som jag måste uppgradera.
och nu är det en hel del som jag måste rätta till...Så tänket finns där men det återstår lite arbete.

Tack så mycket för hjälpen i vilket fall som helst!

MVH Emil

Jag kan tipsa om att man med WordPress http://sv.wordpress.org numera kan göra snygga stilrena gallerier jätteenkelt. - Jag gillar inte massa saker som stör själva bildbetraktandet. - Kolla in mitt galleri här: http://www.blogg.gotlandsbilden.se/fotodagbok/

OK nu är ju jag lite nördig och gillar att lära mig bygga webbsidor och sånt. Ni som inte är lika intresserade kanske tycker det är svårt. Man bör ha lite förkunskaper att använda bloggverktyget WordPress eller lite vilja att googla och lära.

Men i korthet gör man så här:
Det som behövs i Wordpress är två plugins: Lightbox och optimalt, men ej nödvändigt, Gallery Plus.
http://wordpress.org/extend/plugins/lightbox-2-wordpress-plugin/
http://wordpress.org/extend/plugins/gallery-plus/
På dessa sidor finns dokumentation om hur man installerar och använder respektive plugin.

Sedan skapar man en ny statisk sida i Wordpress och klistrar in följande lilla snutt, inklusive klammrarna, i html-läge:
[gallery order="ASC" columns="4" orderby="title"]
Det visar tumnaglarn i 4 kolumner.

Sedan är det bara att som vanligt välja vilka bilder som ska visas på sidan, i galleriet. Vilket innebär att det nu är jättelätt att lägga till och ta bort bilder.

Vill man ha ett gigantiskt bildarkiv - men inte lika snyggt, såvida man inte lägger ner stort arbete på en egen design - kan man använda Coppermine. http://coppermine-gallery.net Coppermine har även en inbyggd funktion så besökarna kan se bilderna som ett bildspel.
Jag har även ett sådant. http://www.gotlandsbilden.se

Senast ändrad:
Vad menar du? Märkligt inlägg ...

Förlåt mitt inpass. Inte så allvarligt menat.

Det var när de inledande sidorna började bläddra förbi som jag fick känslan av ett skämt. De verkade så konsekvent parodiska. Men det är nog jag som inte förstår vad du vill uppnå med sidorna. De många olika budskapen vartefter, olika teckensnitt och storlekar i ett virrvarr. Raderna som böjer av åt olika håll i olika arrangemang med linjer och symboler. Jag tittar på dem igen under ”About Open Galleries” (bilderna 1–20) men blir inte klokare. ”Lens-Angels” som ska hjälpa en, förvrängda ordbilder som hänger från metspön(?). Allt stökigt värre.

I övrigt har jag inga synpunkter varken på bilder eller arrangemang i övrigt. Det är bara de inledande sidorna jag inte förstår mig på. Ingen annan har haft synpunkter på detta upplägg (utom i detaljer) så det är nog bara jag som inte hänger med. Lycka till och bry dig inte om mina synpunkter.

Förlåt mitt inpass. Inte så allvarligt menat.

Det var när de inledande sidorna började bläddra förbi som jag fick känslan av ett skämt. De verkade så konsekvent parodiska. Men det är nog jag som inte förstår vad du vill uppnå med sidorna. De många olika budskapen vartefter, olika teckensnitt och storlekar i ett virrvarr. Raderna som böjer av åt olika håll i olika arrangemang med linjer och symboler. Jag tittar på dem igen under ”About Open Galleries” (bilderna 1–20) men blir inte klokare. ”Lens-Angels” som ska hjälpa en, förvrängda ordbilder som hänger från metspön(?). Allt stökigt värre.

I övrigt har jag inga synpunkter varken på bilder eller arrangemang i övrigt. Det är bara de inledande sidorna jag inte förstår mig på. Ingen annan har haft synpunkter på detta upplägg (utom i detaljer) så det är nog bara jag som inte hänger med. Lycka till och bry dig inte om mina synpunkter.

Du är inte den enda som stör dig på det. Men kanske den enda som kommenterat det och det är bra så att det inte glöms bort.

Jag får heller inte riktigt grepp på sidan och inte många heller. Det är nog därför många försöker förklarar att de vill ha enkelhet och syfte.

Syftet med hemsidan är svår. Vad säljer du? Ska du bara visa upp dina alster. Och varför så många språk? Är du internationell eller vill nå ut till dom andra?

Börja ha allt på svenska och nå ut till svenska folket först och främst.

Bildspspelet om "Open galleries" och att du "serverar" best buddies på ett silverfat låter konstigt. Är det mat som gäller?

Så ja, svårt att få grepp på det.

Jag tycker du ska förkasta hela hemsidan, göra om -> göra rätt. Välj ett annat bildvisningsprogram även om et medför mer arbete för dig.

/Stefan

Att sidan inte har en svensk version tänkte jag på, men man är inställd på att alla vill verka så internationella, så det tog jag inte ens upp. Att en svensk sida i första hand är på svenska tycker jag är en artighet mot läsaren. Om man sedan även vänder sig till en internationell publik så är det ju bra med engelska (eller varför inte andra ledande språk, om man vill ha största möjliga träffyta ...)

På sidan med flaggorna kan man visserligen välja svenska men det gäller tydligen bara kontaktsidan. Och då kan man ju tänka, att om man kan engelska, så är väl uppgifterna om namn och adress och ev. litet meddelande det som är minst problematiskt på engelska språket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar