Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gör du med alla bilder du tar?

Produkter
(logga in för att koppla)

jri87

Medlem
Tänkte att det kunde vara kul att veta, så som sagt vad gör ni med alla bilder ni tar efter att ni lagt in dom på datorn?

Om tråden ligger fel så ber jag om ursäkt.

Skickar till bildbyrån, hänger upp hemma, tittar på och letar fel och brister, jämför dom med de största fotograferna som finns för att försöka komma till insikt om vad som fattas i mina egna bilder.. osv osv.. :)

Själv då?

vilken bild byrå skickar du dom till?

Jag håller på att spara ihop dom sista slantarna till en sony alpha 100 men när jag köpt den ska jag säga vad jag gör med alal bilder haha:D

Fast har ju min vanliga compakta kamera också men dom bilderna är mest fest bilder och så som dom hammar allehop på datorn bara som minnen.

det första jag gör är att ta bort de bilderna som inte håller måttet sedan konverterar jag reseterande till Jpeg, lägger in dem i Iphoto och bränner ut Raw filerna på Dvd skivor. har en laptop med liten hdd så kan inte ha alla raw på datorn.

jag samlar de på externa diskar om du menar lagringen, samt katalogiserar med ett datorprogram så jag kan hutta. HAr snart 90 000 bilder.

Men om du avser hur jag använder bilderna så har jag ett par hemsidor med olika teman som jag matar:
www.roine.nu fotodagbok i princip, fokus resor o natur.

www.fotoportal.se och www.bilderna.se är modellbilder

www.naturephoto.se naturbilder, klart misskött sida, inte uppdaterad sen den las upp.....

Roine

tarsson skrev:
det första jag gör är att ta bort de bilderna som inte håller måttet ...
Var drar du gränsen här, och hur bär du dig åt för att sätta och respektera den gränsen? Jag tycker att det är svårt att slänga bilder som man innerst inne vet "inte håller måttet", men som man ändå gärna vill tro att man kan ha användning för någon gång.

Lagrar och hanterar ni era familje- och semester-bilder etc separat från era "andra" bilder ("konstnärliga" etc.)? Eller sköter ni den biten med hjälp av nyckelord etc.? Eller separerar ni inte era bilder på det sättet över huvud taget?

För det första så vill i alla fall inte jag blanda in mina familje/semesterbilder i min "fotografiska portfolio", med några få undantag.

Dessutom så känner iaf jag att man vill sätta en lite annan standard för de två kategorierna. Familje/semesterbilderna sparar man kanske även om de inte riktigt håller måttet fotografiskt osv.

Men, om man nu separerar bilderna på något sätt så blir det ju mer att hålla reda på osv.

Jag precis börjat fundera över den här saken och har inte beslutat mig för hur jag ska göra än, så jag är nyfiken på hur ni andra gör.

Jag lägger dom bara i två olika mappar "familje, semester osv mappen" och "konstnrliga osv mappen" sen i dom 2 mapparna har jag andra under mappar tex "gotland 2007" eller "solnedgång skärgårn 2005"

BME skrev:
Lagrar och hanterar ni era familje- och semester-bilder etc separat från era "andra" bilder ("konstnärliga" etc.)? Eller sköter ni den biten med hjälp av nyckelord etc.? Eller separerar ni inte era bilder på det sättet över huvud taget?

För det första så vill i alla fall inte jag blanda in mina familje/semesterbilder i min "fotografiska portfolio", med några få undantag.

Dessutom så känner iaf jag att man vill sätta en lite annan standard för de två kategorierna. Familje/semesterbilderna sparar man kanske även om de inte riktigt håller måttet fotografiskt osv.

Men, om man nu separerar bilderna på något sätt så blir det ju mer att hålla reda på osv.

Jag precis börjat fundera över den här saken och har inte beslutat mig för hur jag ska göra än, så jag är nyfiken på hur ni andra gör.

Sorterar och arkiverar på dubbla externa diskar och i negativpärmar.

Säljer några.

Printar ganska många: De flesta hamnar i lådor och plockas fram för analys och visning. Några säljs. Några ramas och hamnar på min vägg. Några ställs ut. Några ges bort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar