esbtse skrev:
Jag kan inte bedöma DVD audio då jag inte är insatt i tekniken. Dock kan den bara återge det
DVD-Audio har 24-bitars ljud. Med ditt resonemang skulle man alltså kunna spela högre med DVD-Audio eftersom det har 24 bitar och inte bara 16 som CD har.
A/D-omvadlarens antal bitar spelar roll om sensor har förmåga att åter ett tillräckligt stort tonomfång innan samplingen.
Skulle omfånget vara helt enormt, eller man har väldigt få bitar så skulle man få banding och inte mjuka fina tonövergångar ja. Med 12 bitar, som ger 4096 olika nivåer, per kanal så är det dock helt oväsentligt.
Till och med med bara 8 bitar per kanal så är det svårt tom för ett tränat öga att se skillnad, på en färgbild. Vid svartvita bilder kan jag tänka mig att man, i en del fall, kan märka mer skillnad. Normalt har man dock bara nytta av fler bitar än 8 per kanal just vid själva bildbehandligen då man får färre avrundningsfel.
Det dynamiska omfånget har dock fortfarande inte ett dyft att göra med antalet bitar. Antalet bitar talar bara om hur många tonsteg man delar in det dynamiska omfånget i. Har du ett dynamiskt omfång på 15 steg blir varje skillnad i ljushet 0.059 steg med 8 bitar per kanal. Kan du skilja på två bilder tagna med den skillnaden i exponering? Jag skulle tro att variationer i slutartiderna stör för större skillnader än så.
Med 12 bitar per kanal blir det istället 0.0037 steg mellan varje grad. Det dynamiska omfånget är fortfarande detsamma, dvs 15 steg.
Vad jag har sett av bilder i tryck så är mellanformat bättre. Se proffsfoto special april 2005 sid 80-81. Jag citerar "Canons Eos 1Ds mark II har lägre digital upplösning och sämre skärpa i extrem förstorning vid låg ljusförstärkning och når inte upp till Hasselblad H1 med Phase one P25 krispiga bilder" slut på citat. Däremot är Canon ett bra budget val.
Men då jämför du digitalt backstycke med 1Ds MkII. och det var film vs digitalt vi pratade om. Du hävdar att digitalt är undermåligt och ger dålig detaljupplösning. Jämför man en 1Ds MkII, med FILM i mellanformat så vinner 1Ds MkII.
Om nu "budgetalternativet" från Canon, med digital teknik i småbildsformat vinner över film i mellanformat, vad säger det om digitalt bakstycke i mellanformat kontra film i mellanformat?
Du har helt rätt att dagens tekniska nivå på sensorerna inte klarar av snett infallande strålar, vilket uppkommer långt från optikens optiska centrum, utan vill ha dessa paralella. Därför undviker Nikon stora sensorer. Dock kommer tekniken utvecklas.
Det har ju inte ENBART med det att göra. Optiken är alltid sämre ute i kanten, hur du än vrider och vänder på det. Att sensorerna har problem med snett infallande ljus spär ju på denna problematik ytterligare med ännu sämre skärpa och dessutom färgförskjutningar.