dumbo
Aktiv medlem
esbtse skrev:
Förlegat format? Som alla med en gnutta teknisk intresse vet så gäller att ju större sensor destå bättre enskaper med avsende på färg återgivning och dynamik.
Det är bland annat därför digitala mellanformats kamror ger bättre bilder trots att det är liten skillnad i antal pixel ca 22 Mpixel gämfört med värsta cannon modellen 17 Mpixel. Så hälst borde dititala småbildskamror ha större sensor än småbildsformatet tillåter. Det enda gameldax i formatet är att nya kamrahus skall vara kompatibla med äldre optik.
Med en given teknik bli resultatet bättre med en större sensor, men sedan är frågan när nog är nog. Du fotar med analog småbild idag och dessa är rejält frånsprungna av sina digitala motsvariheter idag både var gäller brus/korn och detaljåtergivning. De har även bättre dynamiskt omfång är åtminstone dia. Däremot ligger de efter negativ film. Du gnäller alltså på Nikon att de inte kan producera bilder av tillräckligt hög kvalitet, samtidigt som du fortsätter fota analogt, som ger undermålig kvalitet i jämförelse.
En aning motsägelsefullt, om jag får säga det.
Damocles skrev:
dumbo, det är ju mer som ingår i bildkvaliten när man snackar brus än bara ett mätvärde.
Man måste också ta fasta på hur bruset ser ut. Är det fläckligt, eller småkornigt. Även om värdet säger att det är lika mycket, kan det ena uppleves som skräp medans det andra knappt märkts. När det gäller 5D och 20D så får bilderna på 20D en tendens att bli randiga vid underexponering och vid 1600 och 3200. Det har inte 1D mk2 och inte heller 5D vad jag sett hittils.
Ja, självklart är det mer som ingår än ett mätvärde, det är därför jag även kollat på massor av bilder. Nu har jag inte kollat särskilt mycket på felexponerade bilder dock.
Varför ska man underexponera? Varenda digitalfotograf vet (eller borde veta) att man ALDRIG ska underexponera med digitalt.