Jag har sprungit omkring med både d2x och 5d ett bra tag nu.
Bruset från 800iso och uppåt är betydligt högre i D2x.
I skuggorna så förloras en del information vid 1600iso jmf med 5d. 3200iso är katastrof på d2x.
Lågt brus i höga isotal är den enda fördelen med 5d. I allt annat som AWB , mätning/exponering, handhavande, snabbhet, autofocus, inställningar, jpg rakt ut från kameran, byggkvalitet så är d2x bättre än vad Canon 5d är.
Det regnade idag i Lund och jag var inte säker på hur 5d skulle klara av regnet , så jag avstod att ta ut 5d medan d2x fick jobba på.
Om man skall få ut maximalt av 5d så betyder det att ett fåtal gluggar är tillräckligt bra. Dessa är dyra, stora och tunga. Canons 24-70 är "nästan" lika stor som Nikons 80-200.
Man bör inte byta gluggar för ofta på 5D ute på arbete/fotografering, sensorn drar till sig damm betydligt lättare än vad d2x gör.
Det finns alltså fördelar och nackdelar med d2x, men kameran är fortfarande i mitt tycke oslagbar vad det gäller byggkvalitet, handhavande, snabbhet och pris.
Jag gillar båda och hade inte tackat nej till 5d egenskaper vad det gäller det låga bruset på höga isotal till d2x
Mikael