Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gäller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dffan

Ny medlem
Jag känner att jag inte har helt 100 koll på alla lagar och regler gällande bildpublicering på internet, och att det kanske stoppar mig från att ladda upp bilder jag egentligen är väldigt nöjd med. Jag skulle helt enkelt behöva er hjälp!

Det är mestadels hästar jag fotar och har då en del frågor angående det:

- om jag fotar en häst som står i en hage jag går förbi, får jag då och publicera bilden på min hemsida/blogg utan ägarens tillstånd, och om ägaren ber mig att inte publicera den/ta bort den - är jag skyldig (enligt svensk lag såklart) att låta bli att publicera den?

- om jag tävlar någon annans häst och hamnar på bild, får jag då lägga ut dem med fotografens tillstånd, oavsett vad hästägaren säger? Kan tillägga att man enligt TR (tävlingsreglementet) i samband med anmälningen till tävlingen godkänner att bilder får publiceras med eller utan namn på internet.

- om jag blir fotad eller fotar ett ekipage på allmän mark, tex stranden, får jag då lägga ut dessa bilder oavsett vad ägaren/ryttaren säger?

De var mina frågor, och jag hoppas verkligen någon kan besvara dem för jag sitter inne på en del ganska bra bilder... Om ni kan hänvisa till vart det står i lagen, hade jag blivit superglad!

Hoppas, hoppas!

Du får fotografera vilka hästar (med kusk/ryttare) du vill, så länge du är på allmän plats. Är du i t ex ett ridhus kan ägaren förbjuda dig att fotografera.

De bilder du tagit på hästar (även med kusk/ryttare) får du publicera på nätet hur mycket du vill. Ingen kan stoppa dig. (Detta gäller givetvis även bilder som en annan fotograf tagit, om du har fotografens tillstånd.)

Det finns dock två undantag:
1. Bilder där det går att känna igen en person får inte användas i reklam utan denna persons tillstånd.
2. Bilder på en person som kan uppfattas som kränkande får inte publiceras på nätet.

Nu för tiden får du lägga upp bilder på vem som helst så länge bilden har för avsikt att kränka den avbildade, eller så länge som den avbildade inte avbildas på ett sådant sätt att denne känner sig kränkt. Du får dock inte publicera i reklamsammanhang.

Kränkande eller inte - det har diskuterats fram och tillbaka men den slutgiltiga uppfattningen verkar vara följande:
Det är inte kränkande "bara för att" den avbildade säger så. Tar du en bild på mig när jag enbart, t.ex., går på stan och inte gör något märkvärdigt, då kan du lägga upp den bilden på internet. Sunt förnuft helt enkelt.

En häst kan rimligtvis inte känna sig kränkt, så en sådan bild är det bara att publicera =)

Detta gäller på allmän plats. I ett ridhus kan det vara fotoförbud (eller regler för foto). Det reglerar inte själva publiceringen, utan bara huruvida du får fotografera.
Är det fotoförbud skall detta framgå tydligt (skylt e.d.). Framgår inte detta får du fota till du blir tillsagd av ägaren (eller någon med befogenhet av ägaren), varpå du måste sluta. De bilder du tagit innan du blivit tillsagd har du full rätt att nyttja och publicera enligt ovanstående. ENBART polis med beslut från åklagare (eller vem det nu är som utfärdar sådana) kan tvinga dig att radera dina bilder. INGEN annan.

Tänk dock på att denna generösa lagstiftning fortfarande existerar för att fotografer i allmänhet har sunt förnuft. Hur hårt man vill hålla på "sin rätt" är upp till var och en, men lagar kan ändras om fotografer inte kan uppföra sig. Om det är någon som blir helt rabiat över att du fotar deras häst, ja då kan man kanske överväga att i.a.f. låtsas radera bilderna =)

Nu blev det ett långt svar, men så är det iaf =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar