Annons

Vad gäller vid publicering av foto på förenings hemsida?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scatkatt

Aktiv medlem
Föreningen min 9 åriga dotter är med i, vill ha ett godkännande att publicera bilder på barnen som dom tar vid träningarna och vid tävlingarna på deras hemsida.
Jag har precis fått skriftligen godkänna på en lapp om samma sak när det gäller skolan. Fritids och dagis gör samma sak. Skriftligt svar.

Föreningen skickar ut en förfrågan via mail.

Vad gäller?
Skriftligt godkännande eller räcker det med ett ja eller nej via mail?
Hur är lagen om detta?

För varje bild och publicering

Föreningen min 9 åriga dotter är med i, vill ha ett godkännande att publicera bilder på barnen som dom tar vid träningarna och vid tävlingarna på deras hemsida.
Jag har precis fått skriftligen godkänna på en lapp om samma sak när det gäller skolan. Fritids och dagis gör samma sak. Skriftligt svar.

Vad gäller?
Hur är lagen om detta?

Jag tycker inte att du skall ge ett generellt godkännande utan begränsa det till en specifik bild. Annars vet du inte vad du godkänner och hur de kommer att användas.

Frågan är inte om jag ska godkänna eller inte.
Frågan är vad som gäller för föreningen. Måste dom ha medgivanden från oss föräldrar skriftligen eller räcker det med ett ja eller nej via mail?

Jag vill påstå att man måste ha en skriftlig underskrift, som ska sparas. Oavsett om det är ja eller nej.
Jag behöver svart på vitt, så jag kan visa föreningen.

Vad gäller?
Hur är lagen om detta?

Hur lagen är skriven har jag inte mer kunskap om än dem som redan svarat i tråden. Men jag kan tänka mig att skolan med flera institutioner har som praxis med "skriftligt godkännande på en lapp" eftersom de lyder under kommunallagen (eller snarare förvaltningslagen) och därmed tuffare krav (alltså insyn och granskning) än en ideell förening.

Man behöver inget godkännande för att publicera bilder som visar människor.

Undantagen är när det gäller att publicera i reklam, ifall bilderna är kränkande eller visar personer med skyddade personuppgifter. Det är för att undvika att råka bryta mot den senaste som man på skolor samlar in godkännanden.

Det är alltså inget måste att ha ett godkännande utan ett sätt att skydda den egna organisationen mot att råka begå misstag.

http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/publicering-pa-internet/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar