Annons

Vad gäller? (hemsides skapande)

Produkter
(logga in för att koppla)

Tigerbeat

Aktiv medlem
Vad gäller om en persom skapar en hemsida med grafik och tar betalt för detta, Kan denne då kräva att H*N ska ha sitt namn el ev loggotype på den sidan,

Jag vill gärna få det till att om man säljer en hemsida med grafik så har man förbrukat sin äganderätt till densamma,

Ngn som vet hur detta fungerar,
 
Det är antagligen specifikt för varje webmakare och försäljning.
Man kan ju tänka att det utgår en högre premie om kunden inte vill ha upphovsrättsmannens namn överallt...

Du kan ju sälja så att kunden får publicera/sälja/redigera verket vidare, men det är fortfarande ditt verk, som du alltid kommer äga den ideella upphovsrätten till?
 
Tigerbeat skrev:
Vad gäller om en persom skapar en hemsida med grafik och tar betalt för detta, Kan denne då kräva att H*N ska ha sitt namn el ev loggotype på den sidan,

Jag vill gärna få det till att om man säljer en hemsida med grafik så har man förbrukat sin äganderätt till densamma,

Ngn som vet hur detta fungerar,
Ja, som standard i branschen över går alla rättigheter till den som köper, vid erlagd betalning. Jag var med om en grej för några år sedan, där kunden inte fick öppna sin webbplats med ny design förrän allt var betalt - då ägde man designen och fick göra vad man ville.

Några rättigheter att ha namnet vid designen liknande foton finns inte, och en webbdesign har sällan verklig verkshöjd heller. Dvs man kan immitera någons design utan att begå upphovsrättsbrott (man får dock inte ta kod och grafikelement, bara designen. Och för att vara söker, skriv in det i avtalet.

En logotyp lär det dock vara annorlunda med, en sådan kan mycket högre verkshöjd av tradition och avtalas separat.
 
Nja... Allt beror på hur man avtalar. Det förekommer både att äganderätten övergår till kunden och att den inte gör det... Avtala allt! Det finns ett standardavtal utvecklat av Hamilton advokatbyrå som heter HamIT 99 som handlar om avtalsvillkor för webbutveckling... Minns tyvärr inte var man får tag i det, men en sökning på google kanske friskar upp?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.