Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad fakturera för stulen bild till annons på tradera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan.

Hoppas ni kan hjälpa mig.
Har en webbshop och säljer barnkläder. Har fotograferat min dotter i kläder som jag säljer. Hittade igår en annons på tradera (från ett företag som också säljer barnkläder) som använde min bild!

Vad gör man när detta händer?
Har gjort en anmälan till Tradera.

Men självklart vill jag ha rejäl ersättning när någon använder min bild i kommersiellt syfte som dessutom är en konkurrent!

Vad är skäligt att fakturera?

Tacksam för svar.
 
Nu kommer jag inte med någon form av belopp, men jag skulle kolla vad fackets listpris är för ett sådant bildköp är och fakturera därefter. Känns rimligt. Kanske lägga på en summa pga stölden.
 
Dubbelt fräckt!!

De har inte bara stulit din bild utan även publicerat en bild av din dotter utan ditt tillstånd. Det finns visst rekommenderade prislistor men jag hittar inte just nu, men det är i princip din prislista som gäller för dina bilder. Du kan sätta vilket pris som helst så länge det inte är helt vansinnigt. 12 000 kr ggr 2 för att de använt bilden utan ditt medgivande och yterliggare ggr 2 för att det gäller en bild av ett barn och i detta fallet din dotter.. Alltså 48 000 kr. Du skall kanske kolla först om företaget ifråga finns på riktigt och har möjlighet att betala , dvs inte reda finns hos fogden. Det är bara att ringa kronofogden och kolla - det kostar inget att få reda på om det finns förfallna skulder hos fogden.

Hejsan.

Hoppas ni kan hjälpa mig.
Har en webbshop och säljer barnkläder. Har fotograferat min dotter i kläder som jag säljer. Hittade igår en annons på tradera (från ett företag som också säljer barnkläder) som använde min bild!

Vad gör man när detta händer?
Har gjort en anmälan till Tradera.

Men självklart vill jag ha rejäl ersättning när någon använder min bild i kommersiellt syfte som dessutom är en konkurrent!

Vad är skäligt att fakturera?

Tacksam för svar.
 
Hej,

Tyvärr inte helt ovanligt idag. Som yrkesfotograf har detta hänt mig ett par gånger. I de flesta fall är det omöjligt att få ut några pengar, men bilden/bilderna tas bort.

1. Är du medlem i BLF eller SVFF? Kontakta då deras juridiska ombud med ditt ärende. Om inte, se till att bli medlem av många anledningar.

2. Har du bevis för det som hänt? Du nämnde att du anmält det till Tradera. Ligger den stulna bilden kvar på deras hemsida? Har du tagit skärmdump och har vittnen på att bilden funnits på deras hemsida? Om bilden tagits bort och du inte kan styrka stöld är det ju ett avslutat ärende.

3. Prislista för bildförsäljning får du som medlem i BLF eller SVFF tillgång till. Tror att SVFF lägger ut en prislista ändå. Där finns även avtal och de särskilda regler som gäller vi bildstöld. Då tillkommer alltid ett extra belopp.

4. Skicka inte faktura från din egen firma, använd ett factoringbolag. Detta ger dig ökad chans att få ut pengar. De flesta företag struntar i att betala fakturor som rör ex. bildstöld om det inte finns rejält med "krut" i fakturan och det faktiskt kommer gå till inkasso.

Låt oss veta hur det går och vilka summor du fakturerar.

Ålen.
 
Tack alla för era svar!

Jag kommer fakturera dom imorgon från mitt företag. Om de inte betalar inom 14 dagar skickar jag fakturan till inkasso. Har redan ett avtal med inkassoföretag så inga problem där. Ser på deras organisationsnummer att det antingen är ett handelsbolag eller aktiebolag.

Funderar på att fakturera 1900:- för bilden och 1900:- i skadestånd.

Vad tror ni om det?

Tyvärr är jag inte medlem i "fotograf facket" men är medlem i Svensk Handel och borde kunna få någon hjälp där.

Har tagit skärmdumpar som jag tänkte skicka kopior på tillsammans med fakturan.
 
Ja kräma på med en rejäl ersättning på en gång, försök inte gå den snälla vägen först och förklara läget och komma överens om nått bra ihop. *ironisk*

Tycker folk i allmänhet är extremt på så fort deras bilder använt någonstans att nu jäklar ska det kramas ur varenda öre vare sig det hela skett medvetet eller av ren okunskap, blir roligt när du själv kanske hamnar i liknande läge och allt den personen tänker att nu ska den jäkeln få.

14 dagar ? är det rätt & riktigt ? och kontakter vid inkasso `så det inte ska vara problem ? så sådant ska få avgöra om man ska kunna gå via inkasso. synd.

lite nyfiken på vilket företag du äger som har sånt inflytande.
 
Ja kräma på med en rejäl ersättning på en gång, försök inte gå den snälla vägen först och förklara läget och komma överens om nått bra ihop. *ironisk*

Tycker folk i allmänhet är extremt på så fort deras bilder använt någonstans att nu jäklar ska det kramas ur varenda öre vare sig det hela skett medvetet eller av ren okunskap, blir roligt när du själv kanske hamnar i liknande läge och allt den personen tänker att nu ska den jäkeln få.

14 dagar ? är det rätt & riktigt ? och kontakter vid inkasso `så det inte ska vara problem ? så sådant ska få avgöra om man ska kunna gå via inkasso. synd.

lite nyfiken på vilket företag du äger som har sånt inflytande.


Du tycker inte jag ska begära någon ersättning för att ett konkurrerande företag använder min bild på min dotter i annons på Tradera?
Vadå inflytande?
Jag har en pytteliten affär och kämpar för att överleva.
Jag har ägnat många timmar och lagt ner både tid och pengar för att lära mig någorlunda att fotografera mina produkter.
Förstår inte alls ditt resonemang.
Förklara gärna.
 
Det här är vad jag kan tolka ut från BLF´s Rätt&Pris Foto.

Otillåten exemplarframställning - stöld
10% av prisbasbeloppet, utöver vad det kostar att köpa din bild i vanliga fall.

Brott mot Lagen om namn och bild i reklam
Den som publicerar bilden eller visar den offentligt ansvarar för att modellkontrakt finns.

Bild på Internet eller intranät
med mer än 2000 besökare per dag, 3600kr

Alla priser är exl. moms.

Detta är från 2008 års upplaga. Den kostar 100kr+moms att köpa, i ditt fall lönar det nog sig att köpa ett eget exemplar för att ta reda på rätt priser.

/Björn
 
Du tycker inte jag ska begära någon ersättning för att ett konkurrerande företag använder min bild på min dotter i annons på Tradera?
Vadå inflytande?
Jag har en pytteliten affär och kämpar för att överleva.
Jag har ägnat många timmar och lagt ner både tid och pengar för att lära mig någorlunda att fotografera mina produkter.
Förstår inte alls ditt resonemang.
Förklara gärna.


Hur skulle du känna dig om du i din sits råkade göra ett misstag och inte fick chansen till att göra upp i godo ? du skriver att du har en pytteliten affär och kämpar för att överleva , det kanske är likadant för det här företaget & du sänker dom i graven.
Du skrev att du redan hade avtal med inkassobolag och skulle skicka dit efter 14 dagar, det är väl ett konstigt inflytande. är inte 14 dagar lite i kortaste laget till att börja med ?

Men som sagt har du ens funderat på att ta kontakt med företaget för att höra vad som skett, vad dom/han/hon kan om det här med bilder. även om du kanske får ut samma pengar så kanske du får ryktet av att oj det här var en vänlig person som löste det här bra istället för att få ryktet att vara så "på"

Jag säger inte att du inte ska ha ut någonting av det hela.
Kanske tom så att gör du det på rätt sätt så kan du får sälja en del bilder till företaget i fortsättningen.
 
Får hålla med föregående talare.
ta kontakt med berörd ock prata med dom,kanske är så att dom handlat i okunskap.
sen är jag ganska trött på alla som ska mjölka ur orimliga summor pengar för ett foto, som någon skrev 48000:- men hallå.

klart du ska ha rätt ang din bild, men som sagt kolla lite först va smidig det kanske löser sig till det bättre då.
 
Kan också bara hålla med Ravestream, ta först kontakt med företaget ifråga och red ut hur din bild kunde ha hamnat hos de. Innan du dömer ut de (även om det är en konkurrent) så kan det finnas olika förklaringar till det inträffade. Kanske du i slutändan som någon skrev får sälja fler bilder till de och då kanske du tjänar på det hela i längden och skapar en bra kontakt istället för en sur konkurrent?

Sen tycker jag även att dina 1900 kr x2 kan vara rimligt men då vet jag inte alls omfattningen och exponeringen av bilden.

Den här galna häxjakten där folk ska försöka göra sig en hacka på någons misstag ser man titt som tätt här på fotosidan, och det är tragiskt.
Jag skulle bli uppriktigt ledsen och förmodligen fundera på att flytta om Sverige blev ett stämningsgirigt land som tex USA.
 
Betänkt bara att dra iväg en sådan faktura inte på något sätt tvingar dem att betala, inte heller ger dig rätt att få ett sådant belopp.

Att dra till med ett "fantasibelopp" kommer troligen bara leda till att de bestrider din faktura och då är det upp till dig att dra dem till rätten - och det kommer ju kosta både tid och pengar, som du eventuellt kan förlora. Så det kan vara taktiskt att gå den försiktiga vägen, så kanske du iallafall får något plåster på såren.

I din kommunikation med dem skall du inte heller använda begrepp som "stulen bild" utan vara mer saklig. Detta handlar om ett brott mot upphovsrättslagen (en publicering utan ditt tillstånd) - samt troligen ett brott mot Lagen om namn och bild i reklam, då din dotter används i reklamsammanhang utan tillstånd. Det är dock inte stöld (enligt Brottsbalken)
 
Den här galna häxjakten där folk ska försöka göra sig en hacka på någons misstag ser man titt som tätt här på fotosidan, och det är tragiskt.
Jag skulle bli uppriktigt ledsen och förmodligen fundera på att flytta om Sverige blev ett stämningsgirigt land som tex USA.

Det där var väl inte så genomtänkt va? FY!

Jag är så trött på häxjakten på kunniga/utbildade extremt duktiga fotografer som bara vill ha skäligt betalt för sin kunskap och erfarenhet!

Sen att 99% av alla okunniga/dåliga amatörer tycker att de kan kalla sig "yrkesfotografer" och tror att de kan ta lika bra betalt som svinduktiga, erfarna fotografer som lever på fotografin har kanske en del i det hela..

Jag hört flera riktigt duktiga vänner som berättat att de chockar numer kunderna när de kommer med högkvalitativa bilder.. Det börjar bli ovanligt och förhoppningsvis kommer detta att höja priset på bra fotografi snart igen..

Det där var lite OT, men jag tycker väl att runt 5000kr som straff duger.. om det är en ensam liten privatperson dvs, är det företag så ska det fan svida! De ska kunna sin sak, och inte komma undan medans en stackars fotograf förlorat massa pengar.
 
Senast ändrad:
Det där var väl inte så genomtänkt va? FY!

Jag är så trött på häxjakten på kunniga/utbildade extremt duktiga fotografer som bara vill ha skäligt betalt för sin kunskap och erfarenhet!

Sen att 99% av alla okunniga/dåliga amatörer tycker att de kan kalla sig "yrkesfotografer" och tror att de kan ta lika bra betalt som svinduktiga, erfarna fotografer som lever på fotografin har kanske en del i det hela..

Jag hört flera riktigt duktiga vänner som berättat att de chockar numer kunderna när de kommer med högkvalitativa bilder.. Det börjar bli ovanligt och förhoppningsvis kommer detta att höja priset på bra fotografi snart igen..

Det där var lite OT, men jag tycker väl att runt 5000kr som straff duger.. om det är en ensam liten privatperson dvs, är det företag så ska det fan svida! De ska kunna sin sak, och inte komma undan medans en stackars fotograf förlorat massa pengar.

Du missförstod nog det jag skrev, eller så var jag inte tillräckligt tydlig.
Det jag menade var att ofta när någon säger något om "stulna bilder" så består de flesta svar här av "Stäm den jäveln, och ta i!".
Utan att först kontakta den berörda och informera att bilden är deras och fråga hur det kommer sig att den ligger på någons sida.
Som jag skrev så tycker jag 1900 kr x2 är rimligt eller tom för lågt men det beror också helt på vilken exponering vi talar om.

Att jag inte skulle unna en fotograf hans skäliga ersättning har du helt missförstått. Men min "skäliga ersättning" verkar skilja sig en hel del jämfört med en del andras här på sidan. Och där tycker jag (givetvis) att jag har rätt =)
 
Vadå stäm den d-n! Detta är inte bara en bildstöd utan även att använda och publicera en bild på en annan persons dotter på internet. Dessutom finns det väl skäl att tro att bilden hämtats på fotografens webshop av en konkurrent!! Det skulle också gå att hävda ett kommersiellt skadestånd. Konkurrenten har ju använt bilden till att konkurrera med samma produkt med det andra företagets bild.

Värför skall man pruta på kravet? Det får väl motparten göra och föreslå en skälig jämkning. Fakturera, 14 dagar och lämna sedan till inkasso och kronofogden om det behövs. Jag är övertygad om att motparten hör av sig under resans gång och vill komma överens om ett sk rimligt belopp. Då är det bättre att ha krävt 48 000 än 4 000.


Du missförstod nog det jag skrev, eller så var jag inte tillräckligt tydlig.
Det jag menade var att ofta när någon säger något om "stulna bilder" så består de flesta svar här av "Stäm den jäveln, och ta i!".
Utan att först kontakta den berörda och informera att bilden är deras och fråga hur det kommer sig att den ligger på någons sida.
Som jag skrev så tycker jag 1900 kr x2 är rimligt eller tom för lågt men det beror också helt på vilken exponering vi talar om.

Att jag inte skulle unna en fotograf hans skäliga ersättning har du helt missförstått. Men min "skäliga ersättning" verkar skilja sig en hel del jämfört med en del andras här på sidan. Och där tycker jag (givetvis) att jag har rätt =)
 
Vadå stäm den d-n! Detta är inte bara en bildstöd utan även att använda och publicera en bild på en annan persons dotter på internet. Dessutom finns det väl skäl att tro att bilden hämtats på fotografens webshop av en konkurrent!! Det skulle också gå att hävda ett kommersiellt skadestånd. Konkurrenten har ju använt bilden till att konkurrera med samma produkt med det andra företagets bild.

Värför skall man pruta på kravet? Det får väl motparten göra och föreslå en skälig jämkning. Fakturera, 14 dagar och lämna sedan till inkasso och kronofogden om det behövs. Jag är övertygad om att motparten hör av sig under resans gång och vill komma överens om ett sk rimligt belopp. Då är det bättre att ha krävt 48 000 än 4 000.

Jesus....
Det enda jag skrev var att "ta kontakt med företaget, ta reda på varför bilden finns på deras hemsida, kom överens om en ersättning".
Jag fattar inte hur det kan vara så fel? Hur mycket hat sitter ni egentligen och trycker på inom er? Och varför?
 
Visst kan hon det, men en faktura på vad man anser är rimligt är bättre. Stjäla en bild av en konkurrent, publicera en barnbild på internet i reklamsyfte..... Vad som är rimligt kan diskuteras men jag håller fortfarande på att 48 000 är rimligt med tanke på omständigheterna och att det är ett företag som stått för misstaget. De borde veta bättre.

Ser man inte upp när man köper får man spärra upp ögonen när man skall betala.

Jesus....
Det enda jag skrev var att "ta kontakt med företaget, ta reda på varför bilden finns på deras hemsida, kom överens om en ersättning".
Jag fattar inte hur det kan vara så fel? Hur mycket hat sitter ni egentligen och trycker på inom er? Och varför?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.