Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En av mina bilder på facebook används av ett klädföretag.

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du väljer att få betalt i kläder, se då åtminstone till att du får välja själv. Jag gjorde misstaget för några år sedan att be om några sportplagg som betalning för en innebandybild, och det dom skickade var definitivt från hyllan med osäljbara modeller och färger. :)
 
Får du välja kläder själv och kan hitta kläder som du vill ha hos dom och samtidigt har ett annat jobb som gör att du får pension någon gång i framtiden så kan det vara en bra deal.

/Karl
 
Ok så de erkänner att de "plockat bilden" utan att kontrollera rättigheterna.

Då är det juridiska avklarat, det är bildstöld, olovligt användade, kommersiellt, osv osv.

Dvs om du stämmer dem är det öppet mål, det är bara frågan om hur mycket det blir.

Självfallet ska du inte acceptera deras erbjudande utan fundera på hur mycket du vill ha och vad för multiplikator det bör vara för att ha gjort det olovligt.

Jag anser att man ska ta i lite (jag menar ordentligt!) extra för annars så lönar det ju sig med bildstöld, hur ofta upptäcker offret brottet?

Bilden kanske inte ens var till salu? Hur värdesätter man sånt?

Visst försöker de komma billigt undan, men de erkänner ju också sitt misstag och ber om ursäkt. Om jag var du skulle jag vara ganska nöjd med det. Några större pengar lär det ju inte finnas i den här historian för någon inblandad part.

Erland, tycker du verkligen så? Att acceptera en struntsumma (faktiskt inte ens det; varor) är ju i princip att acceptera bildstölder. Företaget kommer knappast att tveka nästa gång om kostnaden blev "några plagg".



Det är väl också i någon mening kännetecknande för Facebook att man inte tror att ett foto av privat karaktär som publiceras där innehas av någon som vill göra gällande formella, juridiska rättigheter till fotografiet i fråga.

Öhum, det är nog inte sant. Men bra att de har svarat och erkänner fel.

Vet inte hur det är i Sverige men här brukar det gängse gaget om man inte vill dra någon inför rätta vara bildstöld = 3 ggr det man skulle ha tagit betalt normalt. Så fråga runt lite, ta pengarna och spring - men tala med tjejen på bilden först, hur tar hon det att hon är ute på det viset? Ett modellgage borde vara på sin plats.


Firman bör också ha någon slags model release/godkännande från tjejen men de hade de?
 
...Att jag skulle kunna få några av deras plagg som kompensation ser jag endast som att dom helt enkelt försöker komma billigt undan, eller har jag fel?

Jag tycker det verkar rätt schyst. En enkel och praktisk lösning. Gillar de dina bilder kanske du får sälja fler i framtiden. En start på en givande relation kanske. Go for it!
 
Men miljontals människor på Facebook ändrar sina inställningar varje månad/vecka. Tror du verkligen att Facebook har rättigheterna ena veckan men inte nästa. Och hur kollar du vilken dag de använde dina bilder då? i förhållande till vilken inställning du precis hade den dagen på din Facebook sida.
Nej Facebook har rättigheterna till det du laddar upp. Det har varit flera radio, TV program om det också.

Men om du läser avtalstexten och sedan tittar på vilka typer av applikationer FB har, kanske du börjar inse varför de har det? Nu har jag inte full koll på vilka applikationer FB har, men de lär inte ägas av FB. T.ex kan du i FB ange vilka personerna på en bild är. Innehållsleverantörer kan använda den informationen för riktad marknadsföring. Utan den skrivning FB nu har skulle det bli en del problem med t.ex. integritet
 
Jag tycker det verkar rätt schyst. En enkel och praktisk lösning. Gillar de dina bilder kanske du får sälja fler i framtiden. En start på en givande relation kanske. Go for it!

Precis. Se det som gratis reklam, du kanske kan tjäna pengar någon annanstans. Och om inte så har du säkert ett vanligt jobb Bildstölder är ju harmlöst och du har ju faktiskt inte förlorat något. Utom din bild. Och inkomsten för din bild. Och det kanske är lite störande att andra tjänar pengar på ditt arbete. Utan att erkänna eller ens erbjuda vanlig betalning.
 
Precis. Se det som gratis reklam, du kanske kan tjäna pengar någon annanstans. Och om inte så har du säkert ett vanligt jobb Bildstölder är ju harmlöst och du har ju faktiskt inte förlorat något. Utom din bild. Och inkomsten för din bild. Och det kanske är lite störande att andra tjänar pengar på ditt arbete. Utan att erkänna eller ens erbjuda vanlig betalning.

Tja, jag kör efter live and let live. Jag gjorde själv en gång ett rejält övertramp som hade kunnat kosta min uppdragsgivare en hel del slantar om det funnits en gamig bildombudsman på den tiden. Nu tog fotografen personligen kontakt med mig och vi hade ett trevligt samtal och saken var ur världen på en kvart. Och då hade jag ändå gjort det mesta som man inte får med någon annans bild (terjat den, beskurit den, anonymiserat den + publicerat den i ett par tusen ex). Visserligen för en ideell förenings räkning, men sådant brukar inte ombudsmannen ta hänsyn till när ha skickar sina feta yrkanden. Så om någon skulle sno en bild för mig så kommer jag göra precis likadant som den fotografen gjorde. Ja, det har faktiskt redan hänt ett par gånger. Ena gången fick jag en CD. Tror inte jag förlorade något på den "bildstölden", bilden hade nog fallit i glömska på någon hårddisk annars. Nu fick en musikgrupp glädje av den.
 
Tja, jag kör efter live and let live. Jag gjorde själv en gång ett rejält övertramp som hade kunnat kosta min uppdragsgivare en hel del slantar om det funnits en gamig bildombudsman på den tiden. Nu tog fotografen personligen kontakt med mig och vi hade ett trevligt samtal och saken var ur världen på en kvart. Och då hade jag ändå gjort det mesta som man inte får med någon annans bild (terjat den, beskurit den, anonymiserat den + publicerat den i ett par tusen ex). Visserligen för en ideell förenings räkning, men sådant brukar inte ombudsmannen ta hänsyn till när ha skickar sina feta yrkanden. Så om någon skulle sno en bild för mig så kommer jag göra precis likadant som den fotografen gjorde. Ja, det har faktiskt redan hänt ett par gånger. Ena gången fick jag en CD. Tror inte jag förlorade något på den "bildstölden", bilden hade nog fallit i glömska på någon hårddisk annars. Nu fick en musikgrupp glädje av den.

Min poäng är inte att det ska tjänas massa pengar på det.

Poängen är att det inte är ok att andra utnyttjar ditt arbete och kommer billligt undan med det.

Du ska förstås vara trevlig och korrekt.
 
Senast ändrad:
Erland, tycker du verkligen så? Att acceptera en struntsumma (faktiskt inte ens det; varor) är ju i princip att acceptera bildstölder. Företaget kommer knappast att tveka nästa gång om kostnaden blev "några plagg".
Ja, om jag inte tyckte så hade jag inte skrivit det. Om jag förstår dig rätt har du en helt annan uppfattning och en annan syn på människor. Jag utgår från mig själv och tror alltså inte att folk i allmänhet är illasinnade och samvetslösa och alltid ljuger, utan att de allra flesta faktiskt vill göra rätt för sig, säga sanningen och någorlunda följa de regler som finns.
 
Ang. Facebook..

Satt & läste denna tråd tidigare & tänkte att jag ska kolla lite på facebook vad som står.

Om man går på konto på högersida & sen kontoinställningar & sedan på Facebook annonser. Kopierade första meningen som stod där..

Ett meddelande om dina foton
Ett falskt rykte cirkulerar om att Facebook ändrar vem som äger dina privata foton. Du äger allt innehåll och all information som du publicerar på Facebook.


Ja & sen står det en massa annat oxå.. =)

Ett lite tips från mig.. =)
 
Då Jag själv laddar upp bilder till facebook är jag väl medveten om att bilderna kan förekomma i annonser, det är helt okej för mig. Jag har nästan ingen bild på någon person.

Skulle aldrig ladda upp bildmaterial som jag kanske vill sälja eller ska användas i något kommerciellt syfte.
Men det är MIN åsikt och hur jag själv gör.

/Anton
 
Ja, om jag inte tyckte så hade jag inte skrivit det. Om jag förstår dig rätt har du en helt annan uppfattning och en annan syn på människor. Jag utgår från mig själv och tror alltså inte att folk i allmänhet är illasinnade och samvetslösa och alltid ljuger, utan att de allra flesta faktiskt vill göra rätt för sig, säga sanningen och någorlunda följa de regler som finns.

Jag delar din uppfattning om folk.

När det gäller bildstölder däremot verkar det vara lite si och så som du vet, du har ju läst samma trådar som jag här på fotosidan. Det håller dock på att bli bättre.
 
Okej. Fast i ditt tidigare inlägg skrev de att "företaget kommer knappast att tveka nästa gång om kostnaden blev "några plagg"", och det låter knappast som att du tror att flesta vill göra rätt för sig och följa de regler som finns.

Att betala med "några plagg" i efterhand, är knappast vad jag anser vara att göra rätt för sig.
 
Att betala med "några plagg" i efterhand, är knappast vad jag anser vara att göra rätt för sig.
Klädföretaget har ju erkänt att de gjorde fel och bett om ursäkt. Om du "delar min uppfattning om folk" tycker jag det är lite konstigt att du verkar vara övertygad om att de kommer att göra om det.
 
Satt & läste denna tråd tidigare & tänkte att jag ska kolla lite på facebook vad som står.

Om man går på konto på högersida & sen kontoinställningar & sedan på Facebook annonser. Kopierade första meningen som stod där..

Ett meddelande om dina foton
Ett falskt rykte cirkulerar om att Facebook ändrar vem som äger dina privata foton. Du äger allt innehåll och all information som du publicerar på Facebook.


Ja & sen står det en massa annat oxå.. =)

Ett lite tips från mig.. =)

Jag tror dock inte att ryktet pratar om ägandet utan om vilka rättigheter Facebook har att använda bilderna. Det skulle vara väldigt konstigt om alla bilder som laddades upp på Facebook skulle ägas av Facebook. Då var det plötsligt Facebook som bestämmer över dina bilder. Det har aldrig varit aktuellt.
 
Klädföretaget har ju erkänt att de gjorde fel och bett om ursäkt. Om du "delar min uppfattning om folk" tycker jag det är lite konstigt att du verkar vara övertygad om att de kommer att göra om det.

Vi är överens om att folk i allmännhet vill följa lagar och regler.

Jag tycker att ovan företags förslag på kompensation tyder på att de fortfarande vill komma billigt undan. Som sagt min åsikt. Tolka det som du vill.
 
Jag tycker att ovan företags förslag på kompensation tyder på att de fortfarande vill komma billigt undan.
De har, som sagt, erkänt att de gjort fel och bett om ursäkt. De har erbjudit ersättning för detta. Att deras erbjudande kan uppfattas som lite snålt håller jag med om, men jag förstår inte hur du utifrån det kan vara så övertygad om att de kommer att fortsätta sno bilder.
 
Win-win

De drog en rövare och chansade. Anlita ett proffs som kan branschen och förhandlar åt dig.

Jag är övertygad om att det lönar sig för alla parter. Win-win.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.