Mailade klädföretaget igår och berättade om bilden osv. Fick ett svar som var ungefär på detta viset.
Jag har försökt få klarhet i bakgrunden till detta fall. Om jag förstått det hela rätt så är en designer hos oss Facebook-kompis med *****, tjejen på bilden. När han såg fotot på hennes FB-sida gillade han känslan i fotot och frågade ***** om han kunde låta sig inspireras av bilden för en produktdesign. Hon sa att det gick bra och han utgick då från att det var hennes foto. Om man tittar på bilden så ser det ju ut som om hon har tagit bilden själv och när man lägger upp bilder på FB så utfäster man ju dessutom gentemot FB att man har rättigheterna till det material man lägger upp - så det antagandet var väl inte orimligt. Det är väl också i någon mening kännetecknande för Facebook att man inte tror att ett foto av privat karaktär som publiceras där innehas av någon som vill göra gällande formella, juridiska rättigheter till fotografiet i fråga.
Om det är som du säger att du är fotografen och anser dig ha rättigheterna till bilden så kan jag bara beklaga att vi inte visste om detta och kunde sätta oss i kontakt med dig innan. Vi brukar vara noga med att klarera rättigheter vid behov. I just detta fall rör det sig om ”an honest mistake” – det är inte fråga om en uppsåtlig bildstöld som du antyder.
Vi beklagar som sagt det inträffade och ska se över våra rutiner. Vi vill gärna kompensera dig för det inträffade och jag tänkte att vi kan skicka över ett gäng av våra plagg. I så fall behöver jag din storlek och din adress.
Grejen är att det aldrig har legat på hennes fb-sida, utan då i ett random-album festalbum på henne av mig, dvs, designern kunde klart och tydligt se att hon inte var uppladdaren av fotot. Bilden är tagen med ett fisheye objektiv, därför är jag anska nära henne och det ger ju bilden som bekant en "privat karaktär" som det uttrycktes i detta fall.
Att det är ett "honest mistake" köper jag absolut, däremot fortfarande en bildstöld.
Delen med "någon (annan) som vill göra gällande formella, juridiska rättigheter till fotografiet i fråga." Ser jag lite udda dessutom, då jag absolut inte la fram någon form av krav, enbart informerade om situationen.
Att jag skulle kunna få några av deras plagg som kompensation ser jag endast som att dom helt enkelt försöker komma billigt undan, eller har jag fel?