Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vad får man av en systemkamera?
- Trådstartare RG
- Start datum
Brummelisa
Aktiv medlem
Jag skulle vilja tilägga att man håller kameran stabilare också (speciellt om man inte tittar på någon display när man tar kortet)
/ Marcus
/ Marcus
Lan
Aktiv medlem
Är det här allt det skiljer en kompakt från en systemkamera? [/B]
Nej.
Den främsta anledningen är som du skriver att man kan tänja på gränserna. I en kompakt så finns ALLTID någon kompromiss, ofta flera. I en systemkamera kan man utvidga och ofta gå långt bortom gränserna som sätts för kompakter. Det är lite som att jämföra en SUV med en riktig Landrover.
SUV'n klarar lite allt möjligt men den är inte riktigt kapabel att klara allt som en riktig Landrover gör. Samtidigt så Landrovern inte riktigt lämplig för alla situationer men den klarar att gå utanför normala krav.
Så...
Mindre brus
Snabbare AF (säkrare AF och mindre fördröjning till 'skott')
Snabbare seriebildstagning (beror på huset man köper förstås)
Kortare skärpedjup (längre, tiltande med mera...)
Objektiv byte
Extern blixt (studio blixt med mera)
Finns säkert mer fördelar men nu måste jag jubba på.
Fogel70
Aktiv medlem
En av de största anledningar till att jag använder en systemkamera är att det är mycket roligare att fotografera med den då ergonomin för manuella inställningar är överlägsen majoriteten av alla kompaktkameror.
Sen tycker jag också att utbyggnadsmöjligheterna hos en systemkamera för att kunna anpassa sitt eget system efter behoven är en stor anledning.
Sen tycker jag också att utbyggnadsmöjligheterna hos en systemkamera för att kunna anpassa sitt eget system efter behoven är en stor anledning.
fredrikru
Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
En kompis till mig ifrågasatte varför man köper en systemkamera dom enda anledningarna jag kom på var.
mindre brus
snabbare
kortare skärpedjup
kunna byta objektiv
sätta på en blixt
Är det här allt det skiljer en kompakt från en systemkamera?
Dom flesta som köper system kamera idag skulle nog klara sig med en bättre kompakt kamera.
// Fredrik
Anders Östberg
Guest
Stora och återkommande hål i plånboken.
Anders Östberg
Guest
Skämt å sido, det är på marginalerna och för extremare foto som skillnaderna är störst, för sport, fåglar, kort skärpedjup, dåligt ljus m.m. För "vanliga semester- och familjebilder" där bildinnehållet och den praktiska möjligheten att alltid bära med sig kameran är mycket viktigare än ultimat bildkvalitet så är en mindre kamera väl så bra val tycker jag. En liten digitalkamera kan man alltid ha med sig i en ficka, ibland så tar det emot att släpa med sig en stor systemkamera. En av varje är en bra idé så täcker man upp båda behoven.
Midhrafn
Aktiv medlem
*Seriebildsläge
*Snabbare AF
*AF funkar mycket bättre i ljussvaga situationer
*Macro 1:1 och högre
*Större, ljusare och bättre sökare.
Dessa var några av mina kriterier förutom dom redan nämnda som fick mig att byta till ett system baserat på Canon 20D när den kom så jag vill reservera mig lite för att några eller kanske många kompakter hunnit ikapp några av mina nämnda kriterier idag.
Litet men när det gäller sökare också. Kompakter har ju en massa himla trevlig info tillgängligt direkt på sökarbilden vilket kan vara trevligt vid givna tillfällen. 20D kan jag inte komponera och se info längst ned i skärmen samtidigt vilket lett till en del irritation för mig.
*Snabbare AF
*AF funkar mycket bättre i ljussvaga situationer
*Macro 1:1 och högre
*Större, ljusare och bättre sökare.
Dessa var några av mina kriterier förutom dom redan nämnda som fick mig att byta till ett system baserat på Canon 20D när den kom så jag vill reservera mig lite för att några eller kanske många kompakter hunnit ikapp några av mina nämnda kriterier idag.
Litet men när det gäller sökare också. Kompakter har ju en massa himla trevlig info tillgängligt direkt på sökarbilden vilket kan vara trevligt vid givna tillfällen. 20D kan jag inte komponera och se info längst ned i skärmen samtidigt vilket lett till en del irritation för mig.
Fläsk-Tarzan
Aktiv medlem
En systemkamera ger full kontroll och snabbhet och är anpassningsbar för varje specialicerat fototillfälle genom sin utbytbara optik. Att man genom högpresterande optik och snabbhet får överlägsen bildkvalitet är en annan sak, speciellt vid svåra förhållanden som dåligt ljus eller rörliga motiv. Detta är osaken till att jag har systemkamera! Jag har också en kompakt för att kunna ha i fickan vid semestrar och fester där superkvalitet inte är så viktigt.
Ronnie Sidwall
Aktiv medlem
Mer efterbearbetning av bilder.
Ofta är kompakterna 'hårdare ställda' - med mer kantskärpa och fler klippta högdagrar - och ger mer 'färdiga' bilder direkt medan bildfiler från en systemare kräver mer omfattande efterbehandling. Kanske åxå för att man vill att resultatet ska bli bättre...
Ofta är kompakterna 'hårdare ställda' - med mer kantskärpa och fler klippta högdagrar - och ger mer 'färdiga' bilder direkt medan bildfiler från en systemare kräver mer omfattande efterbehandling. Kanske åxå för att man vill att resultatet ska bli bättre...
Thunderbird
Aktiv medlem
Just det här med att kunna byta objektiv....
Man köper sig en systemkamera för att kunna göra det....sen slutar det med att man köper ett hus till, för att slippa....
/ E
Man köper sig en systemkamera för att kunna göra det....sen slutar det med att man köper ett hus till, för att slippa....
/ E
sfn
Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
En kompis till mig ifrågasatte varför man köper en systemkamera dom enda anledningarna jag kom på var.
mindre brus
snabbare
kortare skärpedjup
kunna byta objektiv
sätta på en blixt
Är det här allt det skiljer en kompakt från en systemkamera?
Robin radar ju upp vilka fördelar han kan komma på med systemare. Så varför skriver många argument som han redan har på sin lista?
Det finns ju faktiskt (åtminstone) en fördel med kompaktkamera, just att den är liten och kommer alltid med.
Anders Östberg
Guest
Re: Re: Vad får man av en systemkamera?
Det har ju flera andra redan sagt, varför skriver du det igen? ;-)
sfn skrev:
Robin radar ju upp vilka fördelar han kan komma på med systemare. Så varför skriver många argument som han redan har på sin lista?
Det finns ju faktiskt (åtminstone) en fördel med kompaktkamera, just att den är liten och kommer alltid med.
Det har ju flera andra redan sagt, varför skriver du det igen? ;-)