Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad får jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

yeltzin

Ny medlem
Ta foto på allmän plats = ok
Ta foto på privat plats = upp till 'ägaren'

Jag håller på att bygga en hemsida där jag listar upp alla restauranger i stan, och vill gärna ha en bild bredvid raderna med text..

Jag får ju ta en bild av byggnaden utifrån, men eftersom jag tar ett foto av en restaurang så är det ett varumärke.. Eller har jag fel?
Får jag då publicera det, trots att det är i reklamsyfte för stället?

Sen om jag tar foto där inne eftersom det inte finns skyltar om förbud, och ingen hindrar mig, får jag då publicera de (inga personer på bilderna)

Min uppfattning är du kan lungt fota stället utanför och inne, såvida inte någon som jobbar på stället meddelar att du inte får fota där inne, och jag ser inget hinnder att lägga ut bilderna.

Kan dock vara lämpligt att fråga först och tala om vad som är meningen med saken. Det är ju en fördel för dem att finnas med, och kostar det dem inget är chansen större att de tillåter saken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar