Advertisement

Annons

Vad blir nästa stora fotorevolution?

Produkter
(logga in för att koppla)
Imaginär fotografering:
En helt nytt förfarande som tillsammans med den traditionella fotograferingen bildar en rymd eftersom de två förfaranderna är orthogonala.
 
Kanske något tredimensionellt. Skärmen och fotografiet ger ju platta bilder. Kanske kan vi kika runt hörnet inom en snar framtid. Förmodligen mer dröm än realism.
 
man är nog inte så långt ifrån detta med 3D. titta på filmen som finns under min länk ovan. det går inte bara att refokussera en bild, men också "flytta fotografen" i efterhand till en viss grad...
 
Kristofer G skrev:
Färgfilm, elektronblixt, zoomobjektiv, autofokus, digitalkamera..

Vad kommer nästa stora revolution bli tror ni?

Den revolutionen tycker jag,
det vore att det blev bättre bilder!! ;)

Ok, skall förklara litet :)

Med den fantastiska teknik/utrustning som nu finns att tillgå för nästan alla, så tycker jag ändå att det inte hänt nå't....speciellt..

Hallå! Var finns alla spännade bilder????

Numera finns det utomatiskt skärpeinställning, "antiskak", automatisk exponering, program för olika motiv, zoom,
osv, osv, osv, osv, osv......

Ok, det kan bli "skarpa kort" i vissa lägen...
(kolorerade vykort)
men varför blir det inte bättre fotografi??
"Fotoapparaterna" finns ju!!

Eller er'e så illa,
att man blir inte en bra violinist bara för att man råkar få tag på en Stradivarius...??

Ps. Nu vet jag ju att det mesta är subjektivt...
även bildsmak.... ;)

Ps.2. Ligger jag illa till nu?? :)
 
Optik. Inom stillbildsfotograferingen (2D) kommer nästa revolution inom optiken. Tokstora skärpedjup på minimal makronivå. Fantastiska zoom/tele objektiv på 2-3000mm, allt tillgängligt för pris som var man kan uppbringa.

3D-foto kommer liksom videoti att bli en egen gren.
 
Vad vi ser nu är ju en sorts lo-fi-reaktion på all fantastisk teknik, i och med holga-trenden. Det är lite kul.

Kanske nästa grej blir sensorer med enormt dynamiskt omfång. 32-bitars stöd i Photoshop börjar ju lite försiktigt, och skulle kunna komma till användning i en exponering, istället för som nu att flera skott läggs ihop. Gissar också att känsligheter över 6400 kommer bli fullt användbart relativt snart.

Å så pinsam den här diskussionen blir om 20 år...
 
Kristofer G skrev:
Färgfilm, elektronblixt, zoomobjektiv, autofokus, digitalkamera..

Vad kommer nästa stora revolution bli tror ni?

Jag kan vänta på nästa revolutionen lite. Det vore bättre om man kunde städa efter den förra revolutionen istället och t.ex. se till att vi kunde få lagra och bearbeta våra bilder i ett framtidssäkert format istället för att hänvisa oss till att leva i det RAW-träsk som nu finns. Det skulle vara fint om man kunde spara i DNG eller nåt annat standard-format direkt i kameran och att alla viktiga verktyg jobbade sömlöst med detta (utan en massa konverteringsmeck). Det är nog en riktig skitsak tekniskt, men det om något kräver en verklig revolution hos tillverkarna. Inte en teknisk utan snarare en policy revolution. Det hoppas jag på!
 
Jag tror att nästa stora revolution är kraftigt förbättrade optiska egenskaper. Att man inte behöver stora objektiv för uppnå skärpa, ljus och annat utan krymper ner dessa.

Typ dagens 70-300, 4,5-5,6

Morgondagens (samma storlek och pris)

70-600 1,8-2,8
 
Tanken blir nästa kamera

Tänk om tanken självt blir nästa bildskapare, att genom sinnets oändliga möjligheter kunna skapa bilder att dela med omvärlden.

Tänk att kunna sätta sin kärlek eller sitt hat på bild, som en tavla målad av känslor.

Ty inget är bättre än sinnet självt! (Chiang Zu)
 
Re: Re: Vad blir nästa stora fotorevolution?

Benganbus skrev:
Den revolutionen tycker jag,
det vore att det blev bättre bilder!! ;)

Ok, skall förklara litet :)

Med den fantastiska teknik/utrustning som nu finns att tillgå för nästan alla, så tycker jag ändå att det inte hänt nå't....speciellt..

Hallå! Var finns alla spännade bilder????

Numera finns det utomatiskt skärpeinställning, "antiskak", automatisk exponering, program för olika motiv, zoom,
osv, osv, osv, osv, osv......

Ok, det kan bli "skarpa kort" i vissa lägen...
(kolorerade vykort)
men varför blir det inte bättre fotografi??
"Fotoapparaterna" finns ju!!

Eller er'e så illa,
att man blir inte en bra violinist bara för att man råkar få tag på en Stradivarius...??

Ps. Nu vet jag ju att det mesta är subjektivt...
även bildsmak.... ;)

Ps.2. Ligger jag illa till nu?? :)

Håller med Bengt fullständigt , Fotografin har inte utveklats något större , de bästa bilderna enligt mig är fortfarande de innan 1960 ..
Och eftersom det har skett en standardisering inom fotografin , alla har en "digitalkamera" nu så tas det bara detså fler skitbilder.
Jag hoppas på att nästa revolution innebär att allt digitalt försvinner ..
haha
 
Jag hoppas på den digitala sensorns vidareutveckling. Högre känslighet utan brus skulle till exempel medföra att man kan fota handhållet i beckmörker. Större våglängdsomfång, så att man kan fota "riktig" IR och UV utan filter, genom att man istället ställer in valt omfång på kameran.
Vid tillräckligt hög känslighet skulle man till och med kunna fota radiostrålning och annat kufiskt, men då krävs linser av annat än glas;-)

Annars tror jag helt klart också på mer "lo fi", precis som utvecklingen inom vissa musikgenrer har följt. Det är inte kul med musik som är perfekt, med jätteklart ljud. Många använder gamla rörförstärkare, vinylspelare och rullbandare igen:)

Känslan går helt enkelt förlorad om tekniken är för perfekt. En perfekt kamera avbildar ju verkligheten precis som den är, och hur kul är det? ;-)
 
Kristofer G skrev:
Färgfilm, elektronblixt, zoomobjektiv, autofokus, digitalkamera..

Vad kommer nästa stora revolution bli tror ni?
Nästa stora "revolution", hoppas jag, blir att vi börjar inse att bra bilder har väldigt lite med utrustningen att göra och därmed att intresset för bilden återupprättas. Ingen kommer att bry sig om vilka prylar som anvämds, utan bara om ressultatet, sköna tanke.
 
Jag tror och hoppas, som en del ovan, att det kommer en motreaktion till den elektroniska och digitala spetsteknikfixeringen så att intresset för bilden mera kommer i focus. Det skulle vara en revolution som heter duga. Man kan också skönja detta lite i det ökande intresset för Toy-cameras typ Holga, etc. som verkar breda ut sig. Här ersätts de avancerade kamerafunktionerna av ytterst enkla redskap men det går att göra bra och intressanta bilder likväl. En funktionell, manuell och hållbar kamera utan avancerade "lyx"-funktioner är egentligen det enda som behövs.
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Bengt Björkbom har alldeles rätt!

Bilden behöver framhävas i stället för fotografins teknik.

Varför måste det ena utesluta det andra. Vad hade Lennart Nilsson varit idag utan sina avancerade optiska hjälpmedel som han använder när han fotograferar inuti människokroppen?

Bra teknik innebär alltid fotografiska språng. När Kodak började sälja sina små kameror med rullfilm i slutet av 1800-talet innebar det ett enormt lyft som på sätt och vis kan jämföras med digitalkamerans intåg i våra dagar. Fler "vanliga" människor hade då råd att börja fotografera och fotografin som konstform/medium tog ett jättesprång.

Samma sak hände när Pentax på 1950-talet började massproducera sina spegelreflexkameror med självåtergående spegel. Massproduktionen ledde till att fler hade råd med bra systemkameror vilket i sin tur ledde till fler bra bilder.

Så tekniken är ganska avgörande för den fotografiska utvecklingen.

/Joakim
 
En elektronisk sökare av så god kvalité att spegelreflexkameran blir överflödig, det vore nåt. Den rörliga spegeln som en DSLR har idag är ju egentligen en primitiv lösning.

Alternativt kan man tänka sig en fast halvgenomskinlig spegel (eller halvgenomskinligt prisma). Då får man både optisk och elektronisk sökare. Det förvånar mig att ingen tillverkare (såvitt jag vet) redan kommit med en sådan DSLR. Canon EOS RT fanns ju redan på den analoga tiden.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.